افراکتی نام یک روستای زیبا و دیدنی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران است. این روستا با طبیعت فوق العاده‌ی خود به جاذبه‌ی گردشکری نیز مبدل شده است. روستای افراکتی به دلیل نزدیکی به شهر قائم‌شهر و همچنین نزدیکی به ایستگاه راه آهن گونی بافی، دسترسی آسانی داشته و مسافران می‌توانند به […]

افراکتی نام یک روستای زیبا و دیدنی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران است. این روستا با طبیعت فوق العاده‌ی خود به جاذبه‌ی گردشکری نیز مبدل شده است.

روستای افراکتی به دلیل نزدیکی به شهر قائم‌شهر و همچنین نزدیکی به ایستگاه راه آهن گونی بافی، دسترسی آسانی داشته و مسافران می‌توانند به راحتی از زیبایی‌های این روستا دیدن کنند.

هوای پاک و طبیعت زیبای افراکتی، غروب و طلوع دل‌انگیزش نهری که از وسط روستا می‌گذرد، آثار باستانی، امام‌زاده و درخت‌های سر به فلک کشیده افرا این روستا را منحصربفرد کرده که می‌توان از گردشگری آن  بهره برد.

در حال حاضر نیز با نزدیک شدن فصل بهار و بهار رمضان، نوروزخوانان پا در فضای روستا گذاشته و نوید بهاری دیگر را به همگان هدیه می‌دهند.

«صغری ذبیحی» از ساکنین روستا بنای تاریخی حمام قدیمی را یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا دانسته است.

روستای افراکتی

او می‌گوید: در گذشته خزانه‌ای برای تامین آب گرم در بیرون مکان حمام وجود داشت که از طریق آب راهی، آب وارد حمام می‌شد و به حوضچه‌های کوچک داخل حمام انتقال می‌یافت. سقف این حمام به صورت گنبدهای متعدد بوده که موجب گرم چرخش گرما در فضای داخلی می‌شد.

ذبیحی ادامه داد: فضای حمام در زیر زمین تعبیه شده بود و نزدیک به ۱۰ پله به زیرزمین می‌رود. البته خزانه آب گرم در سطح زمین قرار داشت که با آتش هیزم و چوب و همچنین گرمای خورشید آب این خزانه گرم می‌شد.

به گفته وی، آرامستان این روستا نیز با درختان سر به فلک کشیده بکر، در فصل‌های مختلف سال زیبایی خاصی به روستا داده است.

میرزایی استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بنای تاریخی این روستا که در دل خود جای داده است، حمام تاریخی که در این روستا واقع شده است مربوط به دوره قاجار است.

وی افزود: در تاریخ ۱۰ خرداد ماه از سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۸۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشخصات حمام گفت: نام ثبتی آن حمام افراکُتی قائمشهر بوده و قدمت آن به قاجاریه برمی‌گردد.

میرزایی با اشاره به باستانی بودن بنای حمام روستای افراکُتی قائمشهر گفت: مشخصات حمام، نام ثبتی آن حمام افراکُتی است که به شمارهٔ ۸۸۰۲ در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است.

وی افزود: گرمابه قدیمی روستای بالا افراکُتی در وسط روستا در میدان فضیلت قرار دارد.

روستای افراکتی

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: حمام افراکُتی تمام عناصر اصلی گرمابه‌های قدیمی ایرانی شامل هشتی ورودی، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه و چال حوض را دارد. این بنا از سنگ، آجر و گل ساخته شده است. آتشدان یا تون گرمابه با ورودی مجزا در جوار فضای اصلی گرمابه بوده و پوشش جرزهای داخلی را اندودی از ساروج تشکیل می‌دهد.

میرزایی خاطرنشان کرد: این گرمابه دارای دو گنبد بزرگ و ۷ جام خانه بوده که نور گرمابه را تامین می‌کرده است.

وی گفت: گرمابه قدیمی بالا افراکتی، نیمی از آن در داخل زمین واقع ده و بام آن حدود ۲ متر از سطح زمین اطراف ارتفاع دارد. این روش ساختن گرمابه، تبادل حرارتی را در زمستان و تابستان میان داخل گرمابه و فضای خارج آن به حداقل می‌رسانده و خاک نقش عایقی حرارتی را داشته است.

وی افزود: قرار گرفتن بنا در دل زمین، مقاومت آن را در برابر خطر زلزله افزایش می‌دهد. این گرمابه تا اوایل دهه ۶۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ در حال حاضر نیز این مکان به پارک تبدیل شده است.

روستای افراکتی

دیدنی‌های طبیعی جذاب دیگری نظیر تالاب کرچنگ و چشمه آب معدنی هزارون هم در قائمشهر در نزدیکی این روستا هستند که می‌توانید سری به آن‌ها بزنید. در روستای افراکتی شاهد خانه باغ‌های متعددی هستیم که برای گذران تعطیلات گزینه‌ی خوبی است.

همچنین در روستا شاهد کشت انواع محصولات کشاورزی برنج و مرکبات هستیم که کسب درآمدی برای ساکنین روستا است. گردشگران می‌توانند با سفر به روستای افراکتی از برنج مرغوب آنجا خریداری کنند و از سوغاتی‌های مخصوص این روستا نظیر «نان محلی، کلوچه محلی و انواع شیرینی‌ها» استفاده کنند همچنن در کوچه و خیابان‌های روستا شاهد فروش آش محلی خواهید بود که زنان خانه‌دار روستا تهیه کرده و درب منزشان به فروش می‌رسانند.

همچنین پل و رودخانه‌ای که از قلب روستا می‌گذرد شما را حتما در آنجا متوقف خواهد کرد.

روستای افراکتی

منبع خبر: رکنـا