به گزارش گروه حوادث زیرنویس، مراسم چهارشنبه سوری که در سال های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده ها جشن گرفته می شد، سال هاست که شباهت زیادی به صحنه های جنگ پیدا کرده است. دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به […]

به گزارش گروه حوادث زیرنویس، مراسم چهارشنبه سوری که در سال های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده ها جشن گرفته می شد، سال هاست که شباهت زیادی به صحنه های جنگ پیدا کرده است.

دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، ندارد.

در شب چهارشنبه آخر سال بیشتر جوانان و نوجوان  با در دست داشتن مواد محترقه خطرناک، آرامش و جان خود و شهروندان دیگر را به خطر می اندازند،هر سال توصیه های زیادی در رابطه با کم خطر برگزار کردن مراسم چهارشنبه سوری ارائه می شود و امسال نیز این توصیه ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

در سال جدید بسیاری از شهروندان در کمپینی مشترک و با گفتن (نه به مراسم چهارشنبه سوری) پر خطر  تلاش کردند تا علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد ۱۶ شهید آتش نشان حادثه پلاسکو، خطرات کمتری را برای آتش نشان های شهر رقم بزنند.

افرادی که در این کمپین شرکت می کنند همگی اعتقادشان بر این است که مردم با این پویش می توانند در کاهش حوادث موثر باشند.

در آستانه روزهای پایانی سال و فرارسیدن مراسم چهارشنبه سوری، افرادی که پیش از این اقدام به جمع آوری، نگهداری و انبار مواد محترقه کرده اند در تلاش برای رساندن این مواد به مصرف کنندگان خود هستند،افردای که از خرید مواد محترقه استقبال می کنند، بیشتر نوجوانان و جوانان هستند و این عده، فریب فروشندگان مواد محترقه را می خورند.

در بسیاری از حوادثی که شاهد فوت افراد هستیم، همسایگان و یا اقوام آنها اعلام می کنند که از موضوع فروش مواد محترقه افراد خبر داشته اند اما با این فرضیه که شاید اقدام آنها به نوعی آدم فروشی آن هم در آستانه عید نوروز تلقی شود، گزارش این اقدام خطرناک را به پلیس ارائه نکرده اند.

افراد باید بدانند در صورتی که با پلیس همکاری کرده و جلو خطرات را بگیرند، اطلاعات آنها محرمانه خواهد بود و هیچ گاه اعلام نمی شود

کار کردن با مواد شیمیایی نیازمند علم و دانش کافی است و افراد باید بدانند به صرف داشتن پول و راه اندازی کاسبی پر درآمد در آستانه عید، نباید نسبت به خرید موادی از جمله اکلیل و سرنج و ترکیب آن اقدام کنند.

نگهداری و به طور کلی انبارداری مواد شیمایی طبق محاسبات علمی انجام می شود و این طور نیست که هر فردی قادر به انجام این کار باشد.

بسیاری از کودکان و نوجوانان که از مواد محترقه خطرناک استفاده می کنند به هیچ وجه متوجه خطرات استفاده از این مواد نیستند. آنها تنها از زشت بودن عمل خود با خبر هستند و به همین خاطر ترقه هایشان را مخفی می کنند.

در ادامه هشدارهایی که از سوی مقامات ارشد انتظامی و مسئولین امدادی در خصوص شب چهارشنبه سوری بیان شده است را می خوانید و لازم است شهروندان به تمامی هشدار های پلیس و توصیه های آتش نشانی و سازمان های امدادی توجه ویژه تری نمایند تا بتوانیم با کمک هم شب کم خطر و کم حادثه را سپری کرده و نوروز شادی را برای خودو خانواده هایشان رقم بزنند.

 

فرمانده انتظامی فراجا

چهارشنبه سوری نامیده می شود یک موضوع اجتماعی است و به هیچ عنوان نگاه ما به آن نگاه انتظامی نیست، اما هر موضوع اجتماعی که مرتبط با نظم و امنیت مردم باشد نیز  باید از سوی پلیس رصد شده و هرکدام بایدها و نبایدهایی دارند.

فرمانده انتظامی افزود: توصیه  پلیس به مردمی که می‌خواهند چهارشنبه آخر سال را جشن بگیرند این است که در محله خودشان و در کنار بزرگ‌ترهای خانواده آن شب را سپری کنند.

سردار رادان با اشاره به خط قرمزهای پلیس در ایام چهارشنبه سوری بیان داشت: ایجاد مزاحمت و بستن معابر از خط قرمزهای پلیس است و با عاملان آن برخورد می‌شود.

فرمانده کل انتظامی کشور از بازداشت متخلفین چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات خبر داد و گفت: کسانی که با خودرو یا خودشان ایجاد مزاحمت و یا باعث بستن معابر شوند با هماهنگی‌های که با دستگاه قضائی شده است تا پایان تعطیلات بازداشت خواهند شد و همچنین خودروهای متخلف نیز تا پایان تعطیلات توقیف خواهند شد.

 

سخنگوی فراجا

سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به ایام چهارشنبه‌سوری گفت: از ابتدای اسفند ماه تاکنون شاهد افزایش ۲۴ درصدی مصدومان و ۶۷ درصدی جانباختگان حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری بودیم. به‌طوریکه در این مدت ۱۰ تن جان خود را از دست دادند و ۱۰ نفر از مصدومان نیز وضعیت جسمی بسیار بدی دارند.

وی با بیان اینکه۷۰ درصد مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری کمتر از ۱۸ سال سن دارند، اظهارکرد: نگرانی جدی برای جوانان و نوجوانان وجود دارد و از این رو تاکید می‌کنیم که خانواده‌ها حتما در این شب در کنار فرزندان خود بوده و بر رفتار آنان نظارت کنند.

سخنگوی فراجا با اشاره به حضور ‌و آماده‌باش پلیس در چهارشنبه‌سوری اظهارکرد:‌ همکاران من تا ساعات پایانی شب در کنار مردم بوده و با همکاری مردم نسبت به تامین نظم و امنیت و مقابله با ناهنجاری‌ها و ایجاد مزاحمت اقدام خواهند کرد. از مردم نیز می‌خواهیم که از انجام رفتارهای خطرناک پرهیز کنند.

منتظرالمهدی در ادامه به کشفیات موادمحترقه از سوی پلیس در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار ۱۱۴ کیلوگرم انواع مواد محترقه و بالغ بر چهار میلیون و ۴۲۰ هزار عدد مواد قابل انفجار خطرناک در این مدت از سوی پلیس کشف شده است. همچنین تعداد قابل توجهی از فروشندگان این مواد نیز از سوی پلیس دستگیر شده‌اند که برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده و به جرمشان رسیدگی شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت

سرهنگ علی همه خانی، با هشدار به برهم زنندگان آرامش مردم در آستانه آخرین چهارشنبه سال از خانواده‌ها خواست در روزهای پیش رو مراقب فرزندان خود باشند.

پلیس با هنجارشکنان و برهم زنندگان آرامش مردم و جامعه در آخرین چهارشنبه سال برخورد قانونی خواهد کرد.

حفظ امنیت و آرامش جامعه همواره از اولویت‌های اصلی پلیس بوده و ایجاد بی نظمی و سلب آرامش مردم خط قرمز خدمت گذاران مردم در مجموعه پلیس تهران بزرگ است.

سرهنگ علی همه خانی بیان کرد: خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و متخلفان مطابق قانون مجازات خواهند شد و در صورت فروش مواد محترقه غیرمجاز جهت استفاده در چهارشنبه پایانی سال در مراکز تجاری، پلیس از ادامه فعالیت تجاری آنها جلوگیری و نسبت به پلمب این مراکز اقدام خواهد کرد.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از مردم خواست چهارشنبه سوری را در کنار خانواده بمانند و فریب سودجویان درباره مواد منفجره بی‌خطر را نخورند.

متاسفانه آمارها نشان می دهد در حالی‌که هنوز به روز چهارشنبه سوری نرسیدیم، اما تعداد مصدومان و فوتی‌ها افزایش دارد که امیدواریم این روند متوقف شود و در روزهای آتی شاهد آسیب دیدگی افراد نباشیم.

وی افزود: در جهت فرهنگ سازی، کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» با شعار «چهارشنبه‌سوری در کنار خانواده» برای هفتمین سال  راه اندازی شده است و در فضای مجازی نیز با همین عنوان هشتگ سازی انجام شده است. ما تلاش می کنیم در این کمپین خانواده ها و شهروندان را در این زمینه آگاه کنیم. همچنین به نوجوانان و جوانان که از اصلی ترین آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری هشدار های لازم را بدهیم.

ملکی با اشاره به اینکه مخالفتی با انجام این رسم دیرینه وجود ندارد، گفت: چهارشنبه سوری از مناسبت های دیرینه ماست و کسی در زمینه اجرای آن مخالفتی ندارد بلکه ما به دنبال اجرایی شدن درست این مراسم هستیم که به خوبی این روز را جشن بگیریم.

وی افزود: باید توجه کرد که در جشن گرفتن مناسبت چهارشنبه سوری، هیچ چیزی به عنوان نارنجک دستی، آتس بازی های بزرگ، انفجار  و ایجاد مزاحمت برای سایرین وجود ندارد و ما از طریق این کمپین قصد داریم روش های دقیمی و دیرینی این روز را برپا کنیم.

رئیس اورژانس کشور

رئیس اورژانس کشور نسبت به افزایش مصدومان و آسیب‌دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در کشور هشدار داد و گفت که از ابتدای اسفندماه تاکنون ۲۷۵ نفر در این حوادث مصدوم شده و ۷ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

جعفر میعادفر گفت: آمارهای مرکز EOC اورژانس کشور نشان می‌دهد که از ابتدای اسفندماه تاکنون درمجموع ۲۸۲ نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری دچار آسیب شده‌اند که از این تعداد ۲۷۵ نفر مصدوم شده و متاسفانه ۷ نفر هم جان خود را از دست داده‌ا‌ند.

او با بیان اینکه شمار آسیب‌دیدگان و موارد فوتی تا به روز گذشته به‌ترتیب، ۱۸ و ۱۷ درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد، گفت: «همچنین امسال ۲۴ مورد قطع عضو، ۱۰۱ مورد آسیب به چشم و ۱۳۰ مورد سوختگی را نیز داشتیم که این موارد به‌ترتیب چهار، ۲۸ و ۳۱ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

سرپرست دادسرای جنایی تهران

محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به تبیین سیاست جنایی تقنینی و قضایی در خصوص نوع برخورد قضایی با متخلفین شب چهارشنبه سوری اعلام نمود:

با توجه به اینکه در نزدیکی مراسم چهارشنبه سوری هستیم و جوانان و نوجوانان برای حضور در این مراسم جان خود و دیگران شهروندان را به خطر می اندازند عنوان داشت: نگهداری مواد محترقه و آتش زا و استفاده از آنان طبق قانون جرم محسوب شده و با متخلفان برخورد شدید قانونی صورت می گیرد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در خصوص مفاد قانونی استفاده از مواد منفجره و محترقه به شرح ذیل اعلام کرد.

مجازات ها:

۱) واردکردن مواد منفجره و مواد محترقه به کشور ممنوع است مگر با اجازه دولت و چنانچه اشیاء مذکور را بدون اجازه وارد کشور نماید درصورتی‌که مرتکب، مسلح نباشد در مورد مواد منفجره به حبس جنایی درجه یک از ۳ تا ۱۰ سال و در مواد محترقه به حبس عادی از ۳ ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود.

۲) خریدوفروش یا نگهداری یا حمل‌ونقل و مخفی‌کردن یا ساختن مواد منفجره یا مواد محترقه به طور غیرمجاز ممنوع است و مرتکب، حسب مورد مشمول مقررات مذکور در بالا می‌گردد. (قسمتی از ماده ۱ قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح)

۳- هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب‌وکار باز دارد به حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۴- هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شؤون و حیثیّت، به آنان توهین نماید، به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۵- هرگاه جرایم مذکور در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود هر یک از مرتکبین به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.(

قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، فصل ۱۷، ماده ۶۱۸و ۶۲۰)

 

منبع خبر: رکنـا