به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، محمدجواد محمودی روز سه‌شنبه در جریان رونمایی از پوستر دومین جایزه ملی جوانی جمعیت،کاهش مستمر نرخ باروری و سالخوردگی جمعیت و تاثیر آن روی اقتصاد در سطح عرضه و تقاضا را علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست. وی تاکید کرد: در ماده ۱۹ […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، محمدجواد محمودی روز سه‌شنبه در جریان رونمایی از پوستر دومین جایزه ملی جوانی جمعیت،کاهش مستمر نرخ باروری و سالخوردگی جمعیت و تاثیر آن روی اقتصاد در سطح عرضه و تقاضا را علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست.

وی تاکید کرد: در ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایزه ملی در نظر گرفته شده و نکته مهم این است که نیاز به تبیین موضوع ازدواج و فرزندآوری داریم.

محمودی با بیان اینکه سعی کردیم شاخص‌هایی را انتخاب کنیم برای انتخاب بهترین رسانه‌، خانواده، موسسه، دستگاه و بهترین مدیر برای اهدای جایزه ملی، تاکید کرد: برای این موضوع هفت گروه تخصصی تشکیل شده است که در هر گروه تخصصی سه نفر فعالیت دارند.

وی با اشاره به بخشی از شاخص‌های اهدای این جایزه گفت: تعداد فرزندان متأهل جوان، گستردگی و اثربخشی بودن رسانه در بخش خانواده و رسانه از اهمیت برخوردار است.

رییس موسسه تحقیقات جمعیت با اشاره به آمار نرخ باروری وضعیت جمعیت کشور افزود: با وضعیت کنونی در سال ۲۰۵۰ درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ از ۹۳ میلیون نفر جمعیتی که سازمان ملل برای آن پیش بینی کرده ۳۱ میلیون سالمند خواهیم داشت .

ضرورت اساسی کشور در ۲۰ سال آینده بالابردن سطح رفاه عمومی جامعه است

دبیر ستاد ملی جمعیت نیز در نشست خبری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت، اظهار داشت: ضرورت اساسی کشور در ۲۰ سال آینده بالابردن سطح رفاه عمومی جامعه است و این امر وابسته به وجود جمعیت جوان کافی است که در عرصه‌های علمی و عملی به خلق ثروت و دانش بپردازد.

شکیبا محبی‌تبار افزود: در تبیین ضرورت ثروت‌آفرینی و افزایش سطح رفاه، سیاست گذاری ها و اقدامات و آیین نامه ها به خوبی صورت گرفته است اما در حفظ جوانی جمعیت در آغاز راه هستیم و به تلاش‌ها، هدف‌ها و پیگیری‌های مجدانه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره ضرورت حفظ جوانی جمعیت منویات بسیاری دارند ، افزود: رییس جمهور نیز به این امر اهتمام جدی دارند و حفظ نیروی جوانی کشور یکی از دوبال پیشرفت کشور است.

وی افزود: نیازمند این هستیم که در سطوح مردم ، نخبگان و مدیران کشور، تلاش های صورت گیرد تا گفتمان جایگاه خود را پیدا کند و اهدای جایزه ملی جمعیت این است که از همه ظرفیت ها در همه ساحت ها استفاده شود و این موضوع به صورت علمی و عمیق تبیین شود.

محبی‌تبار با بیان اینکه لازم است مراکز علمی کشور از جمله دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان با انگیزه در این عرصه ورود کنند، گفت: پرداختن به نقش محوری مردم در رویداد جایزه ملی از اهمیت برخوردار است تا گفتمان مردمی سازی شود .

وی از کنش‌گران و دغدغه‌مندان این حوزه که با آینده نگری عمیق در این عرصه مشغول کار هستند ، خواست تا در این جایزه حضور فعال داشته باشند. با توجه به اینکه تبیین هنرمندانه و اثرگذار این موضوع مهم به دوش اصحاب رسانه است، از رسانه‌ها می‌خواهیم همتی مضاعفی را متوجه این موضوع داشته باشند.