«کمک داور ویدئویی» تا پایان فصل جاری فوتبال در کشور راه اندازی می‌شود
«کمک داور ویدئویی» تا پایان فصل جاری فوتبال در کشور راه اندازی می‌شود

رییس روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ابراز امیدواری کرد که سیستم کمک داور ویدیویی(VAR) تا پایان این فصل لیگ برتر باشگاه‌های کشور در ورزشگاه‌ها تعبیه شود.

 علی تارقلی‌زاده روز یکشنبه در گردهمایی مدیران آکادمی‌های فوتبال کشور به میزبانی باشگاه سپاهان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: تکلیف تعبیه سیستم کمک داور ویدیویی(VAR) در ورزشگاه های کشور برای بازی‌های لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا تا چند روز آینده مشخص خواهد شد اما ( VAR )را تا پایان فصل برای لیگ خودمان خواهیم داشت.

رییس روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: بطور معمول هشت دوربین برای هر ورزشگاه نصب می‌کنند تا داوران به تمرین شبیه سازی مسابقه بپردازند، شماری از دوربین ها متحرک و تعدادی ثابت است.

تارقلی‌زاده خاطرنشان کرد: ورود VAR به کشور کار آسانی نیست و زیرا این فناوری یک مجموعه کاملا متفاوت و متشکل از اجزای مختلف است که باید تحت لیسانس ۶ مجموعه‌ مورد تایید فیفا باشد، بنابراین علیرغم اینکه ممکن است برخی شرکت‌های حتی ایرانی قادر به ساخت و نصب آن باشند، اما بدلیل استانداردهای تحت اختیار مجموعه های مورد تایید فیفا، کار نصب و راه اندازی فقط باید به آنها سپرده شود.

وی اضافه کرد: سیستم کمک داور ویدیویی حلال تمام مشکلات نیست و بطور قطع اعتراض بخشی از روح فوتبال است و بهرحال مسائل حاشیه ای نیز وجود دارد، بنابراین ما باید داوران را تمام قد حمایت کنیم زیرا داوران نیز مانند فوتبالیست‌ها انسان هستند و مانند یک دروازه بان یا مهاجم اشتباه می‌کنند.

به گزارش زیر نویس ،رییس روابط بین الملل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در مورد VAR نه دولت نه فدراسیون فوتبال مقصر نیستند، مساله ما پول نبوده است، شرکت‌هایی که محصولاتشان بالای ۱۰ درصد دارای تجهیزات آمریکایی است، به دلیل تحریم‌ها قادر به صدور کالا به ایران نیستند و همین امر مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورده است.

تارقلی‌زاده افزود: نهادی که پول جابه جا می ‌کند نه فدراسیون است و نه فیفا، بلکه بانک‌ها هستند، لذا به‌دلیل تحریم ها قادر به انتقال پول نیستیم.

تارقلی‌زاده گفت: خود باشگاه‌ها نیز برای تامین مالی VAR باید مشارکت داشته باشند.

میزبانی از تیم‌های عربستانی مشخص نیست

وی اضافه کرد: تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا ۶ بازی را در داخل کشور میزبان خواهند بود و وضعیت میزبانی سه بازی آنان با تیم‌های عربستانی هنوز مشخص نشده است و باید برای آن تصمیم گیری شود.

وی درباره آکادمی‌های فوتبال کشور نیز گفت: بسیاری از مجموعه‌های غیر رسمی که نام آکادمی را یدک می‌کشند در اصل مدارس فوتبال هستند و نباید آنها را آکادمی نامید، زیرا مدارس از فوتبالدوستان پول می‌گیرند اما آکادمی‌ها برعکس، به اعضای خود پول پرداخت می‌کنند.

رییس روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: بنابراین برای توسعه فوتبال و معرفی بازیکنان مطرح از سوی آکادمی‌ها باید، این مجموعه به شکل درست خود شکل بگیرند و فعالیت کنند.

همچنین رییس کمیته توسعه و صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران گفت: فدراسیون جهانی و کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید ویژه ای بر فعالیت آکادمی‌ها دارند و صدور مجوز حرفه ای بر همین اساس است.

علی زارعی ادامه داد: در ایران باشگاه‌هایی که مجور حرفه ای دریافت کردند آکادمی‌های فعالی داشته اند و دیگر باشگاه‌هایی که نتوانستند مجوز بگیرند مشکل اصلیشان همین نبود آکادمی بوده است.

وی درباره آخرین وضعیت تعبیه VAR در ورزشگاه‌های ایران نیز اظهار بی اطلاعی کرد.

منبع :انتخاب