سفرهای نوروزی این روزها در اوج است، مصرف بنزین رکورد زده، تعداد فوتی‌های تصادفات کمی زیاد است(گناهش گردن خودروسازان و کیفیت نازل راه‌ها)، هوا در برخی مناطق مساعد نیست. معاون وزیر کشور هم مسافران را هشدار داده که در خوردن مراقب باشند. در زیر مرور می‌کنیم حال و هوای مسافران نوروز ۱۴۰۳ را، در اولین […]

 سفرهای نوروزی این روزها در اوج است، مصرف بنزین رکورد زده، تعداد فوتی‌های تصادفات کمی زیاد است(گناهش گردن خودروسازان و کیفیت نازل راه‌ها)، هوا در برخی مناطق مساعد نیست. معاون وزیر کشور هم مسافران را هشدار داده که در خوردن مراقب باشند. در زیر مرور می‌کنیم حال و هوای مسافران نوروز ۱۴۰۳ را، در اولین روز سال جدید.

مصرف بنزین در اوج

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز چهارشنبه اول فروردین گفت: رشد مصرف بنزین بسیار فزاینده بوده است و در روز پایانی سال ۱۴۰۲ (۲۹ اسفند) این رقم به ۱۵۲ میلیون لیتر رسید. وی افزود: مصرف بنزین در ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ نیز از ۱۴۰ میلیون لیتر عبور کرد که عدد بسیار بزرگی بوده و نیازمند مدیریت مصرف سوخت از سوی مردم است.

سالاری با تاکید بر اینکه در روزهای نوروز، بیشتر همکاران ما در محل کار حضور دارند و هدف آنها تامین آسایش و سوخت موردنیاز مردم است، افزود: در دو روز گذشته مشکلاتی نیز در مسیر خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس – سیرجان – رفسنجان ناشی از تعرض به خط داشتیم که همکاران ما شبانه‌روزی در حال رفع مشکل بودند تا سوخت‌رسانی پایدار باشد.

مقاصد محبوب مسافران

چند نکته مهم درباره سفرهای نوروزی که باید بدانید

سرهنگ شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد: در این چند روز مازندران، گیلان و خراسان رضوی مقصد بیشتر گردشگران نوروزی بوده است اما امسال سفر‌ها به جنوب هم افزایش داشته و خوزستان، بوشهر و هرمزگان نسبت به پارسال مسافران بیشتری داشته‌اند. وی با تاکید بر اینکه از ۲۳ تا ۲۸ اسفند ماه دو میلیون ۸۰۸هزار و ۸۵۴ نفر شب در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی اقامت کردند افزود: از این میزان اقامت ۶۷۳ هزار و ۵۸۹ نفردر مراکز رسمی استان ثبت شد.

ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با تاکید بر اینکه شاهد بازدید مسافران از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی هستیم تصریح کرد: بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، توریستی و تاریخی به بیش از ۳۲۷ هزار نفر رسید. وی همچنین افزود: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فعال شده و ایستگاه‌هایی در ورودی شهرها مستقر بوده که لازم است گردشگران با اطلاع کافی و برنامه‌ریزی بهتر راهی سفر شوند.

مناطقی که احتمال سیل دارند

چند نکته مهم درباره سفرهای نوروزی که باید بدانید

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرد: ۸ استان ایلام، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و فارس تحت تأثیر سامانه بارشی قوی و در وضعیت صدور هشدار قرمز بارندگی قرار گرفته است.

محمودی اضافه کرد: نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر به ۵۶۸ نفر در عملیات سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کردند و در این بین ۱۳۰ نفر از متاثرین اسکان اضطراری یافتند و ۱۲۹ نفر به مناطق امن انتقال داده شدند. وی ادامه داد: نجاتگران هلال‌احمر ۷۳ واحد مسکونی را از آب تخلیه کردند، همچنین ۴۴۵ کیلوگرم نایلون، ۶۱ تخته پتو و ۳۶ بسته غذایی در بین متأثرین از سیل توزیع شد و ۹۷ تیم عملیاتی متشکل ۳۹۱ امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور داشتند.

تعداد فوتی‌ها، نگران‌کننده

چند نکته مهم درباره سفرهای نوروزی که باید بدانید

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: روند افزایشی سفرهای نوروزی آغاز شده و رقم تردد روزانه به حدود روزی ۲۵ میلیون تردد رسیده است. در حال حاضر تمام جاده‌های کشور باز است. جاده‌ چالوس و آزاد راه تهران – شمال به‌دلیل حجم بالای تردد یکطرفه شده‌اند. آمار تصادف‌های جرحی در ۵ روز گذشته ۶۲۰۰ تصادف است که در این تصادف‌ها ۷۳۵۵ نفر دچار جراحت شده‌اند و طبق آمار رسمی تاکنون ۲۲۵ تن جان خود را از دست داده‌اند که امکان دارد این آمار بیشتر  شود.

گفتنی است؛ طی یک دهه اخیر مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران که با تلاش‌های گسترده نظارتی و فرهنگی مجموعه پلیس روند کاهشی را تجربه کرده بود، شوربختانه طی سه سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. آمارها بسیار قابل تامل است، به‌طوری‌که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران با کل مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور و جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری برابری می‌کند. به نظر می‌رسد کاهش کیفیت خودروها در کنار افزایش تعداد خودرو و خطاهای انسانی، نقش زیادی در این جهش آماری دارد. 

حرف‌های عصبانی معاون وزیر کشور

سید مجید میر احمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به فعالیت برخی رستوران‌ها و کافه‌ها در ایام ماه رمضان، گفت:‌ این مکان‌ها مطلقاً اجازه ارائه خدمات تا قبل از افطار را ندارند و مجوز فعالیت با پوشاندن شیشه‌ها، فاقد اعتبار است.

وی با اشاره به فعالیت برخی رستوران‌ها در ایام ماه مبارک رمضان و ارائه خدمات به صورت حضوری، افزود: همانطور که در شرع مقدس دین مبین اسلام آمده، روزه‌خواری برای کسانی که واجد شرایط گرفتن روزه هستند، یک فعل حرام است. تظاهر به روزه‌خواری هم فعل حرام است. در قانون مجازات اسلامی و در ماده ۶۳۸، برای کسانی که تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند، جرم‌انگاری و مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است و در ادامه با بیان اینکه رستوران‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار را ندارند، اظهار داشت: بعضاً تصور این بود که می‌توانند با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار، در داخل مکان‌ها ارائه خدمات داشته باشند؛ به هیچ عنوان چنین مجوزی وجود ندارد و اگر کسانی به اشتباه برداشت کردند که مجوزی در این زمینه دارند، فاقد اعتبار است.

برترین ها

+