مسعود ستایشی از هوشمند سازی در حوزه جرم به خصوص سرقت را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: استفاده از پابند الکترونیکی و تجهیزات هوشمند در حوزه جرایم نیازمند بررسی بیشتر است. به گفته او، استفاده از تجهیزات الکترونیک امروز در همه کشورها به امری ضروری برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها تبدیل شده است و ما […]

مسعود ستایشی از هوشمند سازی در حوزه جرم به خصوص سرقت را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: استفاده از پابند الکترونیکی و تجهیزات هوشمند در حوزه جرایم نیازمند بررسی بیشتر است.

به گفته او، استفاده از تجهیزات الکترونیک امروز در همه کشورها به امری ضروری برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها تبدیل شده است و ما نیز در مسیر احقاق حقوق شهروندی از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه، سرقت را دغدغه اصلی مردم و به موازات آن دغدغه دستگاه عدالت و قضا دانست و افزود: استفاده از تجهیزات هوشمند به‌ویژه پابند الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است که البته اجرای آن نیازمند بررسی بیشتر است.

ستایشی ادامه داد: هماهنگی‌های مقدماتی برای استفاده از پابند صورت گرفته است و تمهیدات بعدی نیز برای استفاده از این تجهیزات بین دستگاه قضا و پلیس انجام خواهد شد تا برای کنترل و نظارت افرادی که دارای سوابق کیفری در حوزه ارتکاب بزه سرقت هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی، بهره‌مندی از این تجهیرات را برابر با ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی دانست و افزود: کارهای نهایی در حال انجام است اما باید همه جوانب موضوع دیده و تمام ابعاد و زوایا آن سنجیده شود تا هر اقدامی درست و صحیح همراه با موازین شرعی باشد و مقید به معیارهای قانون و استمرار شود.

استفاده از پابند الکترونیک برای سارقان حرفه‌ای یا سابقه‌دار از برنامه‌های پیشگیرانه مشترک پلیس و قوه قضاییه است که طراحی و اجرای آن در سال جاری اعلام شد و کلید خورد. پیشتر سخنگوی فرماندهی کل انتظامی از اجرای طرح پابند هوشمند برای سارقان حرفه‌ای و سابقه دار تا پیش از پایان دی ماه خبر داد که متاسفانه بر اساس پیچیدگی مسئله تا به امروز اجرایی نشده است.

این تجهیزات هوشمند در قالب دستبند و پابند قرار است برای مجرمان دارای حداقل سه بار سابقه در ۱۰ ساله گذشته مورد استفاده قرار گیرد. طبق اعلام پلیس این طرح در سراسر کشور به ویژه در تهران بزرگ، البرز، غرب و شرق تهران به زودی اجرایی خواهد شد و مجرمان سابقه دار به ویژه سارقان به وسیله پابند و دستبند الکترونیک کنترل می‌شوند.

آغاز طرح کنترل هوشمند مجرمان سابقه‌دار

طرح کنترل هوشمند مجرمان سابقه‌دار روز دوشنبه ۲۱ اسفند با حضور رئیس پلیس آگاهی فراجا، فرمانده انتطامی تهران بزرگ و فرمانده کل انتظامی کشور آغاز شد.

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز در رابطه با این طرح گفته بود که مجرمان سابقه داری که بیش از سه فقره سرقت انجام دادند با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل خواهند شد.

وی با بیان اینکه این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی در سطح چند استان انجام می شود، اظهار داشت: پس از اجرا در استان های مورد اشاره این برنامه در کل کشور اجرایی خواهد شد.

 

 

 

منبع خبر: رکنـا