واکنش وزارت خارجه به صدور بیانیه ضدایرانی در شورای حکام آژانس
واکنش وزارت خارجه به صدور بیانیه ضدایرانی در شورای حکام آژانس

این اقدام آنها جدید نبوده و تعجب‌آور نیز نیست، آنها در نشست قبلی شورای حکام نیز نمایش مشابهی را در قالب حملات و اتهامات لفظی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه در واکنش به بیانیه مشترک منتشر شده در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی گروه غرب، علیه کشورمان اظهار داشت: این بیانیه با محوریت انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در حالی به انتقاد از وضعیت همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته که با تعاملات انجام شده از ابتدای سالجاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند و در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفتگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفتگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

کنعانی با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به اصل همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان متعهد است، ادامه داد: بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ چارچوبی برای تسریع در حل و فصل موضوعات به اصطلاح پادمانی باقیمانده است و این موضوعات که عمدتا منشأ سیاسی دارند، باید مرتفع شوند، زیرا مانعی در مسیر ارتقاء همکاری های ایران و آژانس به شمار می روند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مایه تأسف است که انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکا که انگیزه‌ها و مواضع مشخصی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند، همکاری های فنی ایران و آژانس را دستمایه حرکات سیاسی خود کرده اند و با اردوکِشی سیاسی در شورای حکام تحت عنوان دفاع از آژانس و نظام پادمان، به دنبال وارونه جلوه دادن حقایق همکاری صادقانه جمهوری اسلامی ایران با آژانس هستند.

کنعانی ادامه اضافه کرد: البته این اقدام آنها جدید نبوده و تعجب‌آور نیز نیست، آنها در نشست قبلی شورای حکام نیز نمایش مشابهی را در قالب حملات و اتهامات لفظی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی افزود: امروز گروهی از کشورهای مخالف رویکرد غیرسازنده گروه غرب، بیانیه مشترکی در حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس و تقدیر از پیشرفت‌های صورت گرفته صادر کردند. ما از حمایت و موضع اصولی این کشورها تشکر می‌کنیم.

به گزارش زیر نویس ،سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی سه کشور اروپایی نشان خواهد داد و این پاسخ به مدیرکل آژانس اطلاع رسانی خواهد شد و بی تردید، اعمال فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.

۶۳ کشور عضو شورای حکام امروز در بیانیه‌ای با تکرار ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، بدون اشاره به همکاری‌های مکرر و داوطلبانه ایران با بازرسان آژانس، اعلام کردند: «این گزارش (گزارش مدیرکل آژانس) نشان می‌دهد که موضوعات پادمانی مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام نشده در ایران به دلیل همکاری ناکافی ایران باقی مانده و علاوه بر این، موضوعات جدیدی در رابطه با اجرای توافقنامه پادمان‌های الزامی NPT از سوی ایران مطرح شده است.»

 منبع :تسنیم