بستر لازم برای دریافت اطلاعات مودیان مالیاتی آماده نیست
بستر لازم برای دریافت اطلاعات مودیان مالیاتی آماده نیست

سازمان امور مالیاتی از آغاز سال جدید، قوانین جدیدی برای شرکت‌های سهام خاصی وضع کرده است. قوانینی که از آبان‌ماه سال گذشته برای شرکت‌های بورسی وضع شده بود. اجرای این قوانین که قرار است به تسهیل فرآیندهای مالیاتی کمک کند، به دلیل مشکلات زیرساختی که از سوی سازمان امور مالیاتی وجود دارد، نه تنها فرآیندها را تسهیل نکرده است که در فعالیت مالی شرکت‌ها اختلال هم ایجاد کرده است؛

 با اجرایی‌شدن قانون جدید، شرکت‌ها با تعداد فاکتورهای چندصدهزار و حتی چندمیلیون‌ در ماه، برای ارسال اطلاعات خود به سازمان امور مالیاتی دچار مشکل شده‌اند. شرکت‌های واسط معرفی‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی هم نمی‌توانند جوابگوی نیاز مودیان مالیاتی باشند. مشکلات زیرساختی موجود باعث شده است تا ارسال اطلاعات از سوی مودیان مالیاتی، شرکت‌های تجاری، با کندی بسیار انجام شود.

قوانین سخت ابلاغ‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی، شامل جریمه‌های اعلام‌شده به شرکت‌ها برای عدم ارسال اطلاعات مالی از یک سو و ناکارآمدی سیستم طراحی‌شده توسط این سازمان از سوی دیگر، مهم‌ترین معضل این روزهای شرکت‌های تجاری را ساخته‌اند.

یک کارشناس حوزه مالیات با اشاره به مشکلاتی که سامانه مودیان مالیاتی برای کسب و کارها ایجاد کرده است، گفت: با توجه به اهدافی که این پروژه بزرگ ملی دارد اگر بتوانیم یک تا دو سال این وضعیت را تحمل کنیم به یک مرحله بسیار عالی در مالیات‌ستانی می‌رسیم.

احمد غفارزاده، کارشناس حوزه مالیات درخصوص انتقادها از وضعیت سامانه مودیان مالیاتی به اقتصادآنلاین گفت: سیستم مالیاتی ما در حال عبور از روش مالیاتی به روش کاملا مدرن است، در دوران گذار هستیم، این دوره مشکلات خاص خودش را برای فعالان اقتصادی دارد، اما مشکلات ایجاد شده در حال رفع است.

غفارزاده گفت: اما اگر اهداف مدنظر در بستر سامانه مودیان مالیاتی محقق شود یک فضای بسیار مناسب برای مودیان فراهم می‌شود. این روش اعتماد به مودیان، تشخیص مالیات برمبنای داده‌ها و کاهش اعمال سلیقه ممیزین مالیاتی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: قانون که تصویب می‌شود باید یک فاز برنامه‌ریزی شده هم در کنارش باشد. متاسفانه این وجود ندارد، قانونگذار یک تکلیفی را بر دوش دستگاه دولتی گذاشته غافل از این که تا چند ماه می‌تواند این بستر را فراهم کند و یک مورد دیگر هم این که ما سابقه این کار را نداشتیم و این یک محصول جدید است. مشکل اصلی ما این است که قانون‌گذار برنامه و زمانبندی مناسبی ندیده است. سازمان مالیاتی هم به عنوان یک دستگاه دولتی در مهلتی که باید این کار را انجام می‌داد نتوانسته بستر لازم را اجرایی کند.

 دولت با تعجیل این پروژه را اجرا کرد

این کارشناس حوزه مالیات تصریح کرد: این یک پروژه بزرگ ملی است که نیاز به زمان دارد، بخشی از مشکلات ناشی از تعجیلی است که دولت می‌خواهد به هر نحوی که شده این موضوع را با توجه به این که تکلیف قانونی‌اش است اجرایی کند و اگر انجام ندهد متهم به ترک فعل می‌شود. شاید با یک برنامه زمانبندی مناسب و در یک فرایند ۵ تا ۶ ساله می‌توانستند این کار را کامل و بدون چالش انجام دهند.

غفارزاده گفت: با توجه به اهدافی که این پروژه بزرگ ملی دارد اگر بتوانیم یک تا دو سال این وضعیت را تحمل کنیم به یک مرحله بسیار عالی در مالیات‌ستانی می‌رسیم.

شرکت‌ها مجبورند نرم‌افزار بخرند

مدیر ارشد مالی یکی از کسب و کارها نیز به اقتصادآنلاین گفت: مانند بسیار از کارها تصمیم می‌گیرند اما خودشان آماده نیستند. تمام افراد را ملزم کردند که همه فاکتورها باید در سامانه مودیان مالیاتی با جزییات طرح شود. هیچ نرم‌افزاری هم ارائه نکرده‌اند. شرکت‌ها مجبورند نرم‌افزار بخرند و یا این که با این شرکت‌های معتمد مالیاتی کار کنند که هم هزینه و هم دردسر دارد و تعداد این شرکت‌ها هم خیلی کم است.

سامانه مودیان مالیاتی ظرفیت پاسخگویی به شرکت‌های بزرگ را ندارد

وی افزود: علاوه بر این سامانه ظرفیت ندارد، برای یک شرکت کوچک شاید جواب بدهد اما برای جاهای بزرگ که ماهانه تعدادی ۱۰ میلیون فاکتور دارند ساخته نشده است. ساعت‌هایی که مراجعه به سایت زیاد است سایت بالا نمی‌آید، امکان ارسال وجود ندارد و دو تا سه هفته از دسترس خارج می‌شود. این وضعیت باعث شد تا مجلس ورود کند و مهلت که ابتدا از فروردین بود را از اول مهر قرار داد. این در حالی است که چند روز دیگر شهریور تمام می‌شود و همچنان سایت اختلال دارد.

با این روند سامانه مودیان مالیاتی تا پایان سال مختل می‌ماند

این مدیرمالی گفت: البته این نکته را هم باید درنظر داشت بسیاری از مسائل بعد از آغاز به کار مشخص می‌شود و یک‌سری موارد را نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد. اما می‌توانستند فاز آزمایشی بهتری را اجرا کنند تا مشکلات در آن مرحله مشخص می‌شد. با این وضعیتی که می بینم تا پایان امسال هم این سایت درست نمی‌تواند کار کند.

منبع :اقتصاد آنلاین