هنرستان ها ظرفیت ثبت‌نام «معدل ۲۰»ها را نداشتند
هنرستان ها ظرفیت ثبت‌نام «معدل ۲۰»ها را نداشتند

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، امسال علیرغم وجود متقاضی برای ثبت نام در هنرستان‌ها، اما به دلیل ظرفیت محدود، هنرستان‌ها ظرفیت ثبت نام دانش‌آموزان با معدل‌های ۱۹.۵ و ۲۰ را نداشتند.

 محمدمهدی کاظمی اظهار کرد: امسال هنرستان‌ها متقاضی ثبت نام داشتند اما ظرفیت محدود بود و ظرفیتی برای ثبت نام دانش آموزان با معدل ۱۹.۵ و ۲۰ در هنرستان‌ها وجود نداشت.

 

آموزش و پرورش بدنبال انتقال هدایت تحصیلی به مقطع ابتدایی

عمده مشاغل کاری به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد

 

وی با بیان اینکه دوره اول متوسطه دوره هویت یابی و شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان است، توضیح داد: ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار دانش آموز در متوسطه اول داریم، این دوره را با این نگاه دنبال می‌کنیم که زمینه شناسایی علایق دانش آموزان با دروس مهارتی مثل کار و فناوری و نیز فرهنگ و هنر و سایر مهارت‌ها فراهم شود البته دنبال این هستیم که فرآیند هدایت تحصیلی را از پایه چهارم ابتدایی آغاز کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان باید بیشتر در فرآیند هدایت تحصیلی نقش داشته باشند، ادامه داد: سال گذشته حدود یک میلیون شغل توسط دولت ایجاد شد که بیش از ۵۰ درصد این مشاغل با مدرک دیپلم بوده است. این یعنی عمده مشاغل کاری به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد. افراد مدرک کارشناسی ارشد و دکترا می‌گیرند و پس از آن باید مهارتی کسب کنند تا بتوانند در سطح دیپلم شاغل شوند. این هزینه‌ها را باید مد نظر قرار داد.

آغاز آموزش برنامه نویسی و کد نویسی از متوسطه اول

کاظمی با تاکید بر اینکه معاونت آموزش ابتدایی برنامه دارد تا مهارت آموزی به دانش آموزان را در دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم دنبال کند، تصریح کرد: موضوع هوش مصنوعی در دنیا مطرح است. هفته گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه علمی کشور موضوع سند هوش مصنوعی کشور مطرح بود که دروازه ورود به هوش مصنوعی برنامه نویسی و کد نویسی است. از سال گذشته آموزش برنامه نویسی و کد نویسی را در متوسطه اول آغاز کردیم و ۱۲ هزار معلم را آموزش دادیم.

دنبال این هستیم همه را آموزش دهیم و آموزش ترکیبی را از طریق شبکه آموزش دنبال کنیم. در طول امسال و تابستان سال آینده دنبال این امر هستیم. از سال قبل طرح پویش جهاد علمی را در این معاونت داشتیم که طی آن بهترین آموزشها به معلمان در دورترین نقاط کشور در مدارس شبانه روزی رسید.

چه تعداد از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول امسال به سمت هنرستانها سوق پیدا کرده‌اند؟

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول امسال به سمت هنرستان‌ها سوق یافتند؟، عنوان کرد: در طول دو سال این دولت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت هنرستانی‌ها اضافه شده است. در حال حاضر به رقم یک ‌میلیون و ۸۴ هزار نفر رسیده‌ایم و این عدد در طول تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است. هدف گذاری کردیم تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم ۴۵ درصدی را محقق کنیم و این رقم را به یک میلیون و ۵۷۴ هزار نفر برسانیم.

به گزارش زیرنویس، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، خاطر نشان کرد: ما اشتباه راهبردی داشتیم که طی ۱۳ سال گذشته سهم رشته ریاضی از ۲۸ درصد به حدود ۱۴ درصد تقلیل داشته است. سال گذشته این امر را حدود ۱.۸ درصد توسعه دادیم و امسال هم انجام می‌دهیم. هدف گذاری کردیم حدود ۴۱ درصد دانش آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای بیایند ولی این امر را با توجه به بازار کار انجام می دهیم.

برای مثال صاحبان اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای، کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی هستند که باید پای کار آیند و مشارکت کنند، در همین راستا هنرستان‌های جوار کارخانه را ایجاد کردیم که محدود هستند. این درخواست را از همه دولت دارم که برای توسعه این امر به ما کمک کنند.

منبع:ایسنا