توزیع ماهنامه آموزشی «معماران تربیت» ویژه والدین کلاس اولی‌ها برای اولین بار
توزیع ماهنامه آموزشی «معماران تربیت» ویژه والدین کلاس اولی‌ها برای اولین بار

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع ماهنامه «معماران تربیت» ویژه والدین کلاس اولی‌ها، گفت: توزیع این ماهنامه در ۹ ماه سال تحصیلی ادامه دارد و مدارس باید آن را به دست والدین برسانند.

سال تحصیلی جدید بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز سراسر کشور از اول مهر آغاز شد و طبق گفته‌های مسؤولان از این تعداد ۹ میلیون نفر در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند.امسال برای نخستین بار اتفاقاتی در دوره ابتدایی رخ داده است از جمله ارائه ماهانه آموزشی با عنوان «معماران تربیت» ویژه دانش‌آموزان کلاس اولی و اجرای نظام دوری (تحصیل دانش‌آموزان در سه پایه اول دبستان با یک معلم) در ۶۴۰ کلاس درس کشور است البته با این هدف که دانش‌آموز طی سه سال تحصیل با یک معلم، احساس امنیت روانی بیشتری داشته باشد و معلم به نوعی جزو خانواده او شود.

به گفته مسؤولان هم اکنون تمرکز خواندن در دانش‌آموزان پایین است و یک دانش‌آموز در پایه چهارم دبستان باید به ۲۰ دقیقه تمرکز برسد بنابراین نیاز است از پایه اول با خواندن کتاب داستان، زمان تمرکز را افزایش داد؛ در ماهنامه آموزشی ویژه والدین کلاس اولی تمام این نکات به آنها گوشزد شده است بر همین اساس در نخستین شماره، روش‌های مطالعه کتاب داستان با دانش‌آموز کلاس اولی آموزش داده شده است.

البته شماره نخست این ماهنامه که در روز جشن شکوفه‌ها توزیع شد، در برخی مدارس به دست والدین نرسید.

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش   درباره ارائه ماهنامه آموزشی به والدین دانش آموزان کلاس اولی با عنوان «معماران تربیت»، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که این ماهنامه به دست والدین دانش‌آموزان کلاس اولی برسد.

* ماهنامه آموزشی «معماران تربیت»  را از مدارس بخواهید

وی افزود: هر ماه شماره جدید ماهنامه به والدین ارائه می‌شود که حاوی نکات مورد نیاز برای رفتار مناسب با دانش‌آموز کلاس اولی است و انتظار این است که مدیران مدارس از این ماهنامه کپی گرفته و آن را بین والدین کلاس اولی توزیع کنند همچنین در اکثر مدارس، گروه‌های کلاسی تشکیل شده که والدین در آن عضو هستند و مدیر مدرسه می‌تواند فایل ماهنامه را در این گروه قرار دهد.

* آموزش داستان خوانی با اسکن QR کد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در صفحه پایانی شماره نخست ماهنامه، QR کد وجود دارد که والدین می‌توانند با اسکن به فیلم ضبط شده‌ای برسند که در آنجا نحوه خواندن کتاب داستان برای دانش‌آموزان کلاس اولی ارائه شده است همچنین فهرست کتاب‌های داستان مناسب پایه اول دبستان وجود دارد.

نجفی پازوکی با تأکید بر اینکه مدارس حتماً باید ماهنامه را به دست والدین برسانند چون از این طریق آموزش والدین کلاس اولی را دنبال می‌کنیم، گفت: ممکن است شماره اول چندان شناخته شده نباشد یا مدارس درگیر بازگشایی بودند به همین دلیل به دست تمام والدین نرسید، در شماره‌های بعدی پیگیری‌های بیشتری خواهیم داشت تا مطمئن شویم این ماهنامه حتماً به دست والدین می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ماهنامه آموزشی «معماران تربیت» ۹ ماه سال تحصیلی ارائه خواهد شد، ادامه داد: در تمام شماره‌های ماهنامه آموزشی به دو موضوع برنامه درسی و نکات تربیتی می‌پردازیم که در شماره نخست به موضوع زبان آموزی اشاره شد و در شماره بعدی به موضوع ریاضی می‌پردازیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های مختلفی را برای آموزش والدین دانش‌آموزان کلاس اولی داریم؛ در نظام دوری که دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبستان را با یک معلم می‌گذارنند نقش والدین بسیار مهم است و باید هم‌افزایی تربیتی میان والدین و مدرسه انجام شود، در طول سالیان اخیر شاهد بودیم که در برخی مسائل مدرسه و خانواده در فضای تربیتی با یکدیگر هماهنگ نبودند.

* اگر از اول دبستان غافل شدیم

به گزارش زیرنویس، نجفی پازوکی گفت: نکات لازم را به والدین دانش‌آموزان کلاس اولی را با اقداماتی همچون ارائه ماهنامه و دوره‌های آموزشی ارائه خواهیم داد چون اگر درپایه اول ابتدایی بهترین نتیجه را بگیریم در پایه‌های بعدی نیز اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود اما اگر در پایه اول دبستان ذهن دانش‌آموز به خوبی شکل نگیرد قطعاً ضعف در سال‌های آینده نیز وجود دارد و مدرسه برای دانش‌آموزان جذابیت نخواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای نظام دوری از سال تحصیلی جدید در ۶۴۰ کلاس درس و با تحت پوشش بردن حدود ۱۸ هزار دانش‌آموز، متذکر شد: در قالب این نظام، دانش آموزان پایه اول تا سوم دبستان را با یک معلم سپری خواهند کرد و اجرای آن امسال آزمایشی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر دانش‌آموزی امسال در «نظام دوری» بود اما به هردلیل نخواست برای سال‌های آینده با این معلم ادامه دهد، آیا امکان خروج او از نظام دوری وجود دارد؟»، بیان کرد: بله هیچ مشکلی وجود ندارد و اجباری برای حضور دانش‌آموزان در نظام دوری نداریم همچنین اگر معلم به هر دلیلی خواست که از این نظام خارج شود، این امکان فراهم است.

منبع:فارس