پوتین و هیئت پارلمانی روسیه به چین می‌روند – زیرنویس | اخبار ایران و جهان
پوتین و هیئت پارلمانی روسیه به چین می‌روند – زیرنویس | اخبار ایران و جهان

به گزارش زیرنویس به نقل از تاس، «ایوان ملنیکوف»، معاون اول رئیس مجلس روسیه اعلام کرد که هیئتی از مجلس دومای روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ از چین بازدید خواهد کرد. این مقام پارلمانی روسیه در مراسمی به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و چین گفت: «دوره آتی مملو از […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تاس، «ایوان ملنیکوف»، معاون اول رئیس مجلس روسیه اعلام کرد که هیئتی از مجلس دومای روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ از چین بازدید خواهد کرد.

این مقام پارلمانی روسیه در مراسمی به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و چین گفت: «دوره آتی مملو از رویدادهای مهم خواهد بود که فرصت‌های زیادی را برای تقویت بیشتر روابطمان به ما ارائه می‌دهد.»

به گفته ملنیکوف، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در ماه اکتبر به چین سفر خواهد کرد تا در سومین مجمع عالی ابتکار یک کمربند – یک جاده شرکت کند و تا پایان سال هم، هیئتی از دومای دولتی روسیه از چین بازدید خواهد کرد.

این قانونگذار روسی همچنین به اجلاس سران بریکس در سال آینده اشاره کرد. اجلاسی که روسیه و چین هر دو عضو آن هستند. در این ارتباط گفته شد که این رویداد در سال ۲۰۲۴ در شهر کازان منطقه ولگا روسیه برگزار خواهد شد. همچنین، نماینده برجسته پارلمان روسیه خواستار استفاده از این فرصت‌ها برای بهبود قالب‌های موجود [همکاری] و ابداع قالب‌های همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان روسیه و چین شد.

روز گذشته نیز، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه با ارسال پیامی تصویری در افتتاحیه نشست «روسیه و چین: همکاری در عصر جدید» در پکن تأکید کرد که علی‌رغم تلاش برخی کشورها برای دخالت در روابط پکن-مسکو، روابط تجاری و همکاری اقتصادی بین روسیه و چین، همچنان روبه‌گسترش است.

این نشست سالانه از سال ۲۰۱۵ در مسکو و پکن برگزار می‌شود و کارشناسان چینی و روس در این نشست مسائل بین‌المللی و موضوعات مربوط به همکاری دوجانبه بحث و بررسی می‌شود.

بنا بر اعلام مقامات گمرک چین، حجم تجارت بین روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته و به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این و اوایل خرداد «میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه که به پکن سفر کرده بود در دیدار با «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین اعلام کرده بود که حجم تبادلات تجاری بین دو کشور امسال از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وی دراین‌باره گفت: روابط بین مسکو و پکن در حال حاضر پیشرفت بی‌سابقه‌ای داشته است.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شیء جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین تصمیم گرفتند که خطوط راهبردی برای افزایش همکاری‌ها در ۸ حوزه را ترسیم کنند.دولت‌های روسیه و چین با تلاش‌های مشترک و هماهنگ در بالاترین سطوح در حال اجرایی‌کردن توافق‌های دوطرفه هستند.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر ۷۰ درصد تسویه‌حساب‌های مالی بین روسیه و چین با ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود» گفت: امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها حجم تجارت بین دو کشور نه تنها به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، بلکه از این عدد هم عبور خواهیم کرد.

چین و روسیه در سالهای اخیر در چارچوب راهبرد اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره‌ای موارد بسیار متمرکز است.

«لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) دی‌ماه پارسال در دیدار با رؤسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

منبع: مهر