ال نینو یا ال‌نینیو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود

 

به گزارش خبرنگار مهر، تغییرات اقلیمی کشورهای زیادی را درگیر خود کرده و این امر تغییرات بسیاری را به دنبال دارد. ال نینو یا ال‌نینیو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی و قحطی اشاره کرد.

ایران چند سالی است که درگیر خشکسالی بود که میزان حجم برداشت محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده بود. به عنوان مثال سال گذشته کشاورزان توانستند ۷ میلیون تن گندم برداشت کنند و پیش بینی دولت برای امسال با وجود بارش‌های خوب این بود که امسال حدود ۸.۵ میلیون تن گندم برداشت شود؛ اما این عدد در خرید تضمینی گندم به حدود ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید.

حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان درباره برنامه‌های این سازمان برای بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال امسال، از تدوین برنامه‌های منابع طبیعی برای بروز پدیده ال‌نینو خبر داد و افزود: این برنامه در دست تهیه است و منابع طبیعی استفاده از بارش‌ها را در فصل پاییز برای پروژه‌های بیولوژیک مثل بذرکاری، بذرپاشی، درختکاری، حفاظت و قرق در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: در اجرای پروژه‌های آبخیزداری به ویژه در بخش مکانیکی و بیومکانیکی و مرمت سازه‌ها نیازمند اعتبارات مالی هستیم و اگر این اعتبارات تخصیص و تأمین شود منابع طبیعی می‌تواند پیش از بارندگی‌های امسال و برای کاهش خسارت وارد شده و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت روان‌آب‌ها برای تقویت سفره‌های زیرزمینی آب اقدامات لازم را بر اساس طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی انجام دهد.

وحید اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با استانداران، وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران اگر بندهای خاکی و عرصه‌های پخش سیلاب به غیر از سازه‌های اصلاح پروفیل طولی رودخانه ها نیاز به لایروبی داشته باشد در راستای کمیسیونی که در استان‌ها به ریاست معاونت عمرانی استاندار تشکیل می‌شود در این‌باره با استفاده از ظرفیت سایر نهادهای اجرایی و بهره گیری از ماشین آلات و توان مهندسی اقدامات اساسی انجام می‌شود.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور همچنین اظهار کرد: یکی از مواردی که در فصول بارندگی اتفاق می‌افتد و به تخریب سرزمین شدت می‌بخشد، تصرفات اراضی ملی برای کشت است که در این زمینه اداره حفاظت و امور اراضی استان‌ها برای صیانت از منابع طبیعی، پایش اراضی ملی را با استفاده از فناوری‌های نو و حفاظت هوشمند و همچنین گشت و مراقبت‌های مستمر نیروهای حفاظتی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی همچون اراضی کشاورزی از ضروریات برای تأمین امنیت غذا و سلامت جامعه بوده که عملکرد جزیره‌ای و مدیریت درون سازمانی تحقق اهداف را با تأخیر زمانی رو به رو کرده است. هم افزایی نهادهای متولی اگر محقق نشود فرصت سوزی شده و هر نهادی بر اساس تصمیمات خود مبادرت به انجام امور می‌کند.

منبع: مهر