به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری زیرنویس،‌ آیت الله سید کاظم نور مفیدی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه گرگان در سومین روز از نشست‌های مجازی سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: خداوند در قرآن وقتی امت اسلامی را معرفی می‌کند،‌ صفاتی نسبت می‌دهد؛ از جمله آنکه می‌فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری زیرنویس،‌ آیت الله سید کاظم نور مفیدی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه گرگان در سومین روز از نشست‌های مجازی سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: خداوند در قرآن وقتی امت اسلامی را معرفی می‌کند،‌ صفاتی نسبت می‌دهد؛ از جمله آنکه می‌فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ یعنی امت اسلامی و آنهایی که امت پیامبرند،‌ نسبت به کافران برخورد شدیدی دارند و در برابر دشمنان اسلام نفوذناپذیر و قوی هستند و هیچ گاه در دام دشمن نمی‌افتند، اما در عین حال بین همدیگر با عطوف و همدلی و برادری زندگی می‌کنند.

شأن مسلمانان نیست به آیات قرآن درباره وحدت و همدلی توجه نکنند

وی با تأکید بر اینکه باید همه علمای اسلام و متفکران و روشنفکران اسلامی تلاش کنند تا مسئله وحدت به عنوان یک فرهنگ و به عنوان یک وظیفه و نیز شاخص امت اسلامی نهادینه شود، گفت: نماز و روزه و حج واجب است، اما اگر با یک نگاه برتر در می‌یابیم امروز وحدت امت اسلامی فریضه‌ای است که شاید از مابقی مهم‌تر است. در شرایطی که دشمن همواره در راستای اختلاف‌افکنی بین مسلمانان تلاش دارد و برای آنها دام پهن می‌کند، دور از شأن امت اسلامی است که به آیات قرآن که دعوت به همفکری و همدلی می‌کند، توجه نکند و برای اسلام و مسلمین خطر ایجاد کند. بنابراین موضوع وحدت از اوجب واجبات است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: نکته بعدی که باید به عنوان فرهنگ جا بیندازیم، این است که علما و فرق و مذاهب اسلامی در کنار هم بنشینند و با سعه صدر با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند. اگر در مسائلی اختلاف نظر است، به وحدت برسند وگرنه حداقل وظیفه علمای اسلام این است که در شرایطی که امروز دشمنان اسلام تمام گلوله‌های خود را به سمت مسلمانان پرتاب می‌کنند، به وحدت کلمه برسند. دنیا بدانند ما به دنبال وحدت هستیم.

هدف امیر مؤمنان (ع) در جهت تألیف قلوب مسلمانان

وی افزود: امیدواریم که امت اسلامی به سمت تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی برسد. ما مسلمانان نسبت به سایر ادیان نسبت به تشکیل چنین اتحادیه‌هایی محقیم. امیرالمؤمنین به ابوموسی اشعری اینطور نوشتند «لَیْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَی جَمَاعَهِ أُمَّهِ مُحَمَّدٍ وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی»؛ یعنی در امّت اسلام، هیچ کس همانند من وجود ندارد که به وحدت امت محمد صلّی اللّه علیه و آله و به انس گرفتن آنان به همدیگر، از من دلسوزتر باشد. علتش را اینگونه بیان فرمود «أَبْتَغِی بِذَلِکَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ کَرَمَ الْمَآبِ»؛ من در این کار پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا می‌طلبم. ما باید از این بزرگان وحدت را بیاموزیم و به دنبال وحدت در ابعاد مختلف آن برویم.

 

انتهای‌پیام/

منبع خبر: تسنیـم