BBC بازوی رسانه‌ای پروژه ریگی ۲ شد
BBC بازوی رسانه‌ای پروژه ریگی ۲ شد

شبکه BBC فارسی قریب به ۹ ماه است که به صورت غیرمتعارف در حال رپرتاژ اخبار و اظهارات عبدالغفار نقشبندی است. نزدیک به ۳۰ پست برای این فرد تاکنون تنظیم شده است. برخی از این پست‌ها در راستای وجهه سازی از او در قامت زعامت یک قوم و مسلک است. ا‌ین شبکه انگلیسی روز دوم […]

شبکه BBC فارسی قریب به ۹ ماه است که به صورت غیرمتعارف در حال رپرتاژ اخبار و اظهارات عبدالغفار نقشبندی است. نزدیک به ۳۰ پست برای این فرد تاکنون تنظیم شده است.

برخی از این پست‌ها در راستای وجهه سازی از او در قامت زعامت یک قوم و مسلک است. ا‌ین شبکه انگلیسی روز دوم دی ۱۴۰۱ فیلمی از شعاردهی ۶۰ الی ۷۰ نفر را منتشر کرد که فریاد می‌زدند: نقشبندی با غیرت، حرف تو حرف ملت!

بیست روز بعد در ۲۳ دی ۱۴۰۱ فیلم دیگری از شهرستان راسک توسط BBC منتشر شد که جمعی چند ده نفره که بخش عمده‌ای از آنان را کودکان آن محل تشکیل داده بودند، در حمایت از نقشبندی شعار می‌دهند. 

بازوی رسانه‌ای

پوشش رسانه‌ای این فرد از سوی BBC به حدی است که این شبکه عکس نوشت با تیتر قطع شدن خدمات کارت سوخت خانواده نقشبندی را منتشر می‌کند

در همین ایام، ادعایی از سوی رسانه‌های لندنی ترویج شد که مسجد مکی زاهدان محاصره شده است! فیلم‌هایی نیز در این زمینه منتشر می‌کردند که به عنوان نمونه، چند موتور و ماشین نیروی انتظامی در حال حرکت هستند و همین را سند محاصره و جو امنیتی سنگین معرفی کردند.

رسانه‌های لندنی و سمپات‌های عبدالحمید از این موضوع ادعایی، یک ببر کاغذی ساختند و خود نیز آن را شکار کردند. ادعا را تبدیل به مبنا و بر اساس همان مبنای موهوم، شروع به رجزخوانی کردند. صفحه مجازی عبدالغفار نقشبندی در همین راستا، تهدیدنامه‌ای منتشر کرد که از سوی بی‌بی‌سی بازنشر شد.

در رجزخوانی اینستاگرامی نقشبندی آمده بود: «به حاکمیت هشدار می‌دهیم؟! در صورت تداوم محاصره مسجد مکی (قلب تپنده اهل سنت ایران) و سرکوب شهروندان و نمازگزاران منتظر فتوای تاریخی باشند.» کنایه او از فتوای تاریخی یحتمل به معنای اعلام جنگ مسلحانه علیه دولت مرکزی است. 

پس از اعلام این خبر، رپرتاژ رسانه‌ای از نقشبندی موج تصاعدی گرفت. شبکه BBC در فروردین ۱۴۰۲، خبری را به نقل از آنچه دفتر عبدالغفار نقشبندی نامید، بازنشر کرد که روز قدس را تحریم کرده است.

روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز ویدئویی از نقشبندی بازنشر شد که می‌گوید: «از امروز، مسیر ما مبارزه و خیابان است، نه مطالبه». نقشبندی در این ویدئو خود را در قامت نماینده اهل سنت و قوم بلوچ ایران می‌داند و مدعی است که ۴۴ سال است به حقوق مذهبی و قومی خود دست پیدا نکردند!

این ادعا در حالی است که «سید عبدالباعث قتالی» امام جمعه سابق اهل سنت بندرعباس در رابطه با آزادی عمل اهل سنت در ایران می‌گوید: «هرچه دلمان بخواهد در خطبه می‌گوییم. هیچ مشکلی هم نداریم. به جرات می‌توانم بگویم که از خیلی از کشور‌های عربی که خطیب‌شان بالای منبر می‌رود، ما بهتر، قوی‌تر و آزادتر هستیم».

ما اهل سنت ایران از اهل سنت کشور‌های عربی آزادتر هستیم!

اهل سنّت ایران در مناسک مذهبی به مراتب آزادتر از مصر به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور عربی با ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت و اکثریت مطلق سنّی است. ژنرال «السیسی» رئیس جمهور مصر به معنای دقیق کلمه، اخوان المسلمین (بزرگترین سازمان سیاسی اهل سنت در جهان) را در این کشور نابود کرد. رهبران اهل سنت اخوان مصر یا اعدام شدند و یا به حبس ابد و طولانی مدت محکوم شدند. استدلال دولت مصر نیز تامین امنیت ملی بود. 

میزان آزادی عمل مذهبی عبدالحمید و مقلّدان او نظیر نقشبندی در استان سیستان و بلوچستان را می‌توان فقط با جستجوی عبارت «ختم بخاری در زاهدان» در گوگل متوجه شد. این رویداد سالانه در شرق کشور پس از انقلاب شکل گرفت. جمهوری اسلامی در جهت وحدت حداکثری، حتی با وجود اکثریت مطلق شیعه در ایران، پخش زیارت عاشورا از تلویوزیون را به دلیل جایگاه معاویه برای سنّی‌های شرق کشور منع کرده است.

نظام طی ۴ دهه اخیر چشم بر بسیاری از مسائل بست و برخی اخبار را رسانه‌ای نکرد تا بهانه‌ای به دست تفرقه افکنان شیعه و سنی نیفتد. اما ادعای نقشبندی از سوی شخص عبدالحمید نیز رد شده است. فیلم زیر مربوط به روایت یک اهل سنت مصری از مشاهدات خود از وضعیت اهل سنت ایران در مصاحبه با عبدالحمید است که نشان از میزان آزادی عمل آنان دارد.

شبکه BBC در ادامه نیز ویدئو‌هایی از شعاردهی در حمایت از نقشبندی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت و ۱۹ خرداد منتشر کرد و ادعای او درباره حمله گروه تروریستی جیش العدل به کلانتری ۱۶ زاهدان در روز ۱۷ تیر را پوشش داد. 

«عبدالغفار نقشبندی» در جریان این حمله تروریستی نوشت که طبق اخبار موثق، فدائیان بلوچ، کلانتری ۱۶ زاهدان که عامل فاجعه‌ی خونین زاهدان بود را به رگبار بسته‌اند. این فرد ترویست‌های جیش العدل را فدائیان بلوچ نامید و به واقعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد.

ماجرای هشتم مهرماه ۱۴۰۱ از این قرار بود که عده‌ای پس از نماز جمعه اهل سنت در روز مذکور به سمت کلانتری ۱۶ سرازیر شدند. عده‌ای از مهاجمین، مسلح بودند. این حمله با عکس‌العمل نیرو‌های حاضر در پاسگاه مواجه شد. درگیری هشتم مهر منجر به اتفاقات تلخی شد. وسعت این رخداد به اندازه‌ای بود که فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در این روز به شهادت رسید. ۳۸ نفر از شهروندان جان‌باخته هشتم مهر زاهدان نیز شهید اعلام شدند. 

شبکه BBC اغتشاشات سمپات‌های نقشبندی را نیز با عنوان «معترضان با آتش زدن لاستیک بخشی از جاده ایرانشهر-سرباز را مسدود کردند» پوشش داد. در آخرین پرده نیز، ویدئو عبدالغفار را با تیتر «پیام مولوی نقشبندی یکسال پس از حوادث زاهدان و خاش» منتشر کرد.

پروژه ززآ در شهریور ۱۴۰۱ شکست خورد. فراخوان‌های روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ نیز با وجود تبلیغات سنگین، با بی‌اعتنایی مردم روبرو شد. اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ نشان داد که اپوزیسیون خارج نشین فاقد فردی با وزانت برای ایجاد آلترناتیو مقابل جمهوری اسلامی است. در همین چارچوب، به نظر می‌رسد فاز دوم پروژه ززآ در اولویت اصلی قرار گرفته است. به این صورت که برای هریک از اقوام ایرانی یک زعیم سازی صورت بگیرد. 

شبکه BBC در یکی از میزگرد‌های خود به موضوع قومیت‌های ایرانی پرداخت. مجری در ابتدا این سوال موهوم را طرح کرد: «آیا می‌توان سرزمینی را که به زبان مادری من احترام نمی‌گذارد، میهن نامید؟! به ویژه حالا که از خیزش زن زندگی آزادی یک سال می‌گذرد، این پرسش‌ها بیش از پیش مطرح می‌شود. آزادی جوامع قومی و زبانی مطرح است. اکنون این خواسته‌ها را بیشتر می‌شنویم.» 

کارشناس برنامه نیز در پاسخ گفت که ایران در کردستان یک اشغالگر است و در ادامه نیز می‌گوید که که تمامیت ارضی یک کشور هیچ تقدسی ندارد! 

 یک منبع آگاه گفت: در طرحی که با محوریت رسانه‌ای BBC فارسی در حال اجرا است یکی از یاران قدیمی عبدالمالک ریگی و عضو رسمی گروه تروریستی جندالشیطان به نام عبدالغفار نقشبندی به عنوان لیدر جدید عملیات ضدامنیتی در سیستان و بلوچستان با نقاب یک چهره مذهبی مدافع اهل سنت و قوم بلوچ برجسته سازی شده است.

منبع: فارس

+