تابناک باتو ــبا آمدن ماه مهر و فصل شروع مدارس یکی از دغدغه‌های مادران این است که چه نوع خوراکی را برای تغذیه کودکان خود در مدرسه تهیه کنند که هم بچه‌ها آن را دوست داشته باشند و هم سالم و مقوی باشد و انرژی لازم را تا پایان ساعت مدرسه در بدن کودکان فراهم […]

تابناک باتو ــبا آمدن ماه مهر و فصل شروع مدارس یکی از دغدغه‌های مادران این است که چه نوع خوراکی را برای تغذیه کودکان خود در مدرسه تهیه کنند که هم بچه‌ها آن را دوست داشته باشند و هم سالم و مقوی باشد و انرژی لازم را تا پایان ساعت مدرسه در بدن کودکان فراهم کند. گرچه کودکان امروز بیشتر به خوراکی‌های ممنوعه و مضر مثل انواع چیپس و پفک و کیک و آبیموه‌های بازاری علاقه دارند، شما می‌توانید با روشی ساده و ارزان یک پیراشکی شکلاتی خوشمزه و سالم خانگی را با روشی آسان و کم هزینه در منزل برای آنها تهیه کنید و مطمئن باشید که بچه‌ها از خوردن آن لذت می‌برند. در ادامه این مطلب با آموزش پخت پیراشکی برای دانش آموزان با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد سفید قنادی: ۱۸۵ گرم

کره: نصف قاشق سوپ‌خوری

پودر خمیر مایه: ۳ گرم

شکر: ۱ قاشق مرباخوری سرخالی

آب گرم: ۶۰ گرم

ماست: ۷۵ گرم

وانیل: ۴ گرم

نمک: یک دوم قاشق چای‌خوری

شکلات تخته‌ای و یا ژله بریلو برای وسط پیراشکی: به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا آب گرم، پودر خمیر مایه، ماستی که به دمای محیط رسیده است، وانیل، شکر و نمک را با هم داخل یک کاسه مناسب بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و با دست حدود ۱۰ دقیقه خوب ورز بدهید تا خمیر یک دستی شکل بگیرد که به دست نچسبد. در انتها کره را که به دمای محیط رسیده است، به خمیر اضافه کنید و کمی ورز بدهید تا کره کاملا به خورد خمیر برود.

کف یک کاسه را کمی چرب کنید و خمیر را داخل آن بگذارید. روی کاسه را با کیسه فریزر و یک حوله تمیز بپوشانید و اجازه بدهید خمیر به مدت یک ساعت در دمای محیط آشپزخانه استراحت کند. بعد از گذشت این مدت زمان، پف خمیر را بگیرید و یک دقیقه دیگر خمیر را ورز بدهید. حالا خمیر را روی میز کار که از قبل کمی آرد پاشیده‌اید، با کمک وردنه پهن کنید تا صاف و یک دست شود. در این مرحله خمیر را به صورت دراز یا گرد و یا هر مدلی که دوست دارید، برش بزنید و دوباره اجازه بدهید خمیرهای برش خورده به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند.

در مرحله آخر روغن را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا داغ شود؛ سپس خمیرها را داخل روغن داغ سرخ کنید، طوری که هر دو طرف خمیر سرخ شود. پیراشکی سرخ شده و آماده را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافه کشیده شود. بعد از اینکه پیراشکی سرخ شد با خلال دندان یا سیخ چوبی در انتها و قسمت سر پیراشکی یک سوراخ ایجاد کنید. شکلات آب شده یا ژله بریلو یا هر نوع کرمی را که در دسترس دارید، داخل قیف بریزید و با فشار وارد سوراخ پیراشکی کنید. در انتها می‌توانید روی پیراشکی را با شکلات و پودر پسته تزیین کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ـ سعی کنید قبل از درست کردن پیراشکی همه مواد به خصوص کره و ماست به دمای محیط رسیده باشند. بنابراین حتما نیم ساعت قبل مواد را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شود.

۲ـ  نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است.  بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی و کیک درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید. بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود‌.

۳ـ بهتر است از پودر خمیرمایه تازه استفاده کنید؛ زیرا پودر خمیر مایه بعد از مدتی که از آن استفاده نمیکنید، منقضی میشود و کارکرد خود را از دست میدهد. حتما هنگام خرید پودر خمیرمایه به تاریخ انقضای آن دقت کنید.

فرارو

+