ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی بدون مجوز در مدارس «غیر دولتی»
ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی بدون مجوز در مدارس «غیر دولتی»

بر اساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس برای استفاده از هر کتاب، منبع یا ماده آموزشی و محصول کمک آموزشی باید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعتبارنامه دریافت کنند. درواقع متن اصلی که در مدارس تدریس می‌شود، باید متن کتاب درسی باشد و اگر مدرسه‌ای به طور کامل کتاب درسی را […]

- ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی بدون مجوز در مدارس «غیر دولتی»

بر اساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس برای استفاده از هر کتاب، منبع یا ماده آموزشی و محصول کمک آموزشی باید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعتبارنامه دریافت کنند.

درواقع متن اصلی که در مدارس تدریس می‌شود، باید متن کتاب درسی باشد و اگر مدرسه‌ای به طور کامل کتاب درسی را کنار بگذارد و فقط یک کتاب کمک درسی را تدریس کند، تخلف محسوب می شود.

از سوی دیگر مدارس می‌توانند در کنار تدریس کتاب درسی از کتب کمک آموزشی دارای مجوز نیز استفاده کنند بنابراین اگر مدارس می‌خواهند از محصول کمک آموزشی استفاده کنند حتما این محصولات باید از سازمان پژوهش تاییدیه داشته باشند.

بدین منظور ناشری که کتاب را چاپ کرده باید از سازمان پژوهش مجوز بگیرد و مدارس نیز پیش از استفاده کتب کمک آموزشی به عنوان محصول آموزشی کمکی در کنار تدریس کتاب درسی، یاید چک کند که این کتاب مجوز از سازمان پژوهش دارد یا خیر؟

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سامانه‌ای به آدرس standard.roshd.ir دارد که ناشرین می توانند با مراجعه به این سایت مواد و منابع آموزشی خود را ثبت کرده و تاییدیه دریافت کنند. مدارس نیز می توانند با مراجعه به این سایت فهرست کتب و محصولاتی که تاییدیه دارند را مشاهده کنند.

در این راستا احمد محمودزاده – معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی – اعلام کرد که مدارس غیر دولتی نیز مجاز به تدریس کتب کمک آموزشی بدون مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیستند.

محمود زاده اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تدریس هر کتابی غیر از کتاب درسی در مدارس نیازمند داشتن مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

وی تاکید کرد: در این شرایط تدریس کتب کمک آموزشی در مدارس غیر دولتی نیز باید حتما مجوز و تاییدیه لازم را از کارگروه ذیل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشد. اسامی برخی از انتشارات کتاب های کمک آموزشی دارای مجوز و تاییدیه در سایت سازمان پژوهش درج شده است. اگر انتشارات کتبی که مدارس می‌خواهند از آن استفاده کنند در آن لیست باشد، مشکلی وجود ندارد اما اگر اسم انتشارات کتب مد نظر در آن لیست نباشد، حتما باید ابتدا

منبع: خبـرآنلاین