رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به رادیو گفت و گو اظهار داشت: از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا و نه امروز که بحث نهضت ملی مسکن مطرح است، عده ای مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بودند که همان عده، خوراک مخالفت و پیشنهاد خروج سیمان را به مقام عالی وزارت راه و […]

- ادعای عجیب در خصوص پشت پرده طرح خروج سیمان از بورس / چه کسانی پیشنهاد خروج را به بذرپاش داده‌اند؟

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به رادیو گفت و گو اظهار داشت: از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا و نه امروز که بحث نهضت ملی مسکن مطرح است، عده ای مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بودند که همان عده، خوراک مخالفت و پیشنهاد خروج سیمان را به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داده اند.

فرمانی خاطرنشان کرد: آن افراد و گروه‌ها نیز مشخص هستند و به بیان ساده تر توزیع کنندگان بزرگ سیمان نظیر اتحادیه مصالح فروشان تهران و همینطور برخی بتن سازان بزرگ و انبوه سازان به عنوان عوامل خرید و فروش سیمان در سال های گذشته، مخالف عرضه شفاف این محصول در بورس هستند.

سهم سیمان و فولاد در بهای تمام شده مسکن چقدر است؟/ مغالطه مقایسه نرخ های داخلی با جهانی
وی پیشتر درخصوص طرح موضوع خروج سیمان از بورس کالا گفته بود، عرضه سیمان در بورس کالا موجب کنترل و حتی کاهش قیمت ها شده و منتقدان عرضه در بورس کالا باید دلایل کارشناسی خود را در خصوص مخالفت اعلام کنند.

معایب خروج سیمان و فولاد از بورس

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: اینکه بخواهیم سیمان و فولاد را از بورس خارج کنیم، کنترل از دست همه متولیان بازار از جمله وزارت صمت خارج خواهد شد و بیشتر به سمت دلالی‌ می رود.

وی خاطرنشان کرد: ما از یک تجربه منفی و غلط گذشته به عرضه در بورس کالا رسیدیم که نماد شفافیت است؛ واقعیت این است که عرضه در بورس کالا، هم برای مصرف‌کننده واقعی که به‌دنبال خرید سیمان بدون‌ واسطه بودند و همچنین برای تولیدکنندگان در فضای قابل رصد عرضه خود را به درستی انجام داده‌اند، خوب بوده است. اکنون تعداد زیادی از مشتریان امکان خرید دارند؛ این در حالی است که پیش از این، تعداد بسیار محدودی در غالب مشتریان عمده امکان خرید داشتند که غالبا ۹۰ درصد سیمان شرکت‌ها را خریداری می‌کردند و سپس با احتساب سود در زنجیره عرضه می‌کردند.

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین