تعریق زیاد ناشی از کمبود کدام ویتامین ها است؟
تعریق زیاد ناشی از کمبود کدام ویتامین ها است؟

به گزارش زیرنویس به نقل از روزنامه خراسان، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مرتب دوش بگیرید و مراقب بهداشت فردی‌تان باشید، اما باز هم مشکل تعریق گریبان‌تان را بگیرد. در این صورت باید بدانید که بدن شما از کمبود برخی ویتامین‌ها رنج می‌برد؛ چراکه کمبود ویتامین‌ها باعث اختلال در عملکرد غدد پوستی […]

- تعریق زیاد ناشی از کمبود کدام ویتامین ها است؟

به گزارش زیرنویس به نقل از روزنامه خراسان، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مرتب دوش بگیرید و مراقب بهداشت فردی‌تان باشید، اما باز هم مشکل تعریق گریبان‌تان را بگیرد. در این صورت باید بدانید که بدن شما از کمبود برخی ویتامین‌ها رنج می‌برد؛ چراکه کمبود ویتامین‌ها باعث اختلال در عملکرد غدد پوستی می‌شود و به دنبال این اختلال، تعریق در برخی از نقاط بدن بیشتر از مقدار طبیعی می‌شود، اما کمبود کدام مواد و ویتامین‌ها باعث تعریق غیر عادی می‌شود؟

گروه ب| تنظیم کننده هورمون‌ها

ویتامین‌های گروه B به تنظیم هورمون‌ها و کنترل سطح استرس بدن کمک می‌کند. زمانی که مقدار ویتامین‌های ب در بدن کاهش یابد، فرد نمی‌تواند عصبانیت‌ها و استرس‌های خود را کنترل کند. علاوه‌بر این اثر افکار منفی روی او افزایش می‌یابد و خلق و خوی او در ثانیه تغییر می‌کند. زمانی که بدن در کنترل استرس ناتوان باشد، حرارت بدن بالا می‌رود و فرد با احساس دستپاچگی مواجه می‌شود که به دنبال آن بدن عرق می‌کند. زمانی که انسان تحت تاثیر استرس قرار بگیرد، بدن با ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین به مغز دستور می‌دهد که استرس را کنترل کند. ویتامین‌های ب هم با تولید کورتیزول در بدن، مانع ایجاد استرس و افزایش آن می‌شوند.

ویتامین سی| مفید برای پوست

ویتامین ‌سی یکی از بهترین آنتی اکسیدان‌هاست که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه‌بر این، به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند و برای داشتن پوست و موی سالم ضروری است. زمانی که سطح ویتامین سی در بدن کاهش یابد، کلاژن کافی برای تکثیر سلول‌های پوست وجود ندارد.

همین موضوع باعث می‌شود سطح پوست پر از سلول‌هایی شود که دایم در حال تعریق هستند. کمبود ویتامین سی نه تنها یکی از پاسخ‌های سوال «کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست می‌شود»است، بلکه مصرف آن اهمیت بسیاری برای بدن شما دارد. برای درمان کمبود ویتامین سی، پیشنهاد می‌کنیم مصرف فلفل، آویشن، اسفناج، کیوی، پرتقال و سیب را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

ویتامین دی| محافظ سیستم ایمنی

ویتامین دی که از طریق آفتاب جذب بدن می‌شود، یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت استخوان‌ها و وضعیت کلی سیستم ایمنی است. افرادی که با تعریق بیش از حد، کمر درد و سردردهای ناگهانی مواجه هستند، کمبود ویتامین دی دارند. برای جذب ویتامین دی، پیشنهاد می‌شود روزانه ۲۰ دقیقه زیر نور ملایم آفتاب بنشینید تا این ویتامین جذب بدن شما شود.

منیزیم| مفید برای فعالیت سلول‌های عصبی پوست

زمانی که بدن بیش از حد عرق می‌کند، الکترولیت‌های بسیاری همراه با عرق از بدن خارج می‌شود. الکترولیت‌ها یا همان مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم برای فعالیت سلول‌های عصبی پوست ضروری هستند و بدن کمبود آن‌ها را با تعریق بیش از حد نشان می‌دهد. اگر الکترولیت‌هایی مانند سدیم، کلسیم و به‌ویژه منیزیم دوباره تامین نشوند، باعث بروز آسیب به سلول‌های عصب خواهد شد. در زمان کمبود کلسیم، عصب‌های پوستی توانایی خود را برای کنترل یا باز و بسته کردن منافذ پوست بدن از دست می‌دهد.

سدیم|مفید برای عملکرد دفاعی پوست

زمانی که بدن فرد بیش از حد عرق کند، برخی از مواد معدنی مهم مانند سدیم از بدن خارج می‌شود. هرچه میزان تعریق بیشتر باشد، بدن با کمبود مواد معدنی بیشتری مواجه می‌شود که خود یکی از دلایل تعریق بیش از حد است. به‌نوعی یک چرخه نابودکننده شکل می‌گیرد که فقط و فقط برای پوست شما ضرر دارد. سدیم یک ویتامین نیست، اما کمبود آن باعث عرق کردن بیش از حد خواهد شد. این ماده معدنی نقش حیاتی در انجام وظایف داخل‌ سلولی پوست دارد، مانع از دست دادن آب سلول‌های پوست می‌شود و درنتیجه از عملکرد دفاعی پوست محافظت می‌کند.

منبع: سلامت نیـوز