پرسپولیس چگونه به لیگ قهرمانان برگشت؟
پرسپولیس چگونه به لیگ قهرمانان برگشت؟

تعطیلی بازی‌های پرسپولیس در لیگ در این برد بی‌تاثیر نبود از این جهت که سرخپوشان بعد از شکست تلخ در بازی با النصر فرصت کافی برای ریکاوری داشتند و حتی این فرصت را پیدا کردند که چند روزی زودتر به قطر رفته و خود را آماده بازی حساس خود مقابل الدحیل کنند.

 

پرسپولیس در هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه دست به یک کار بزرگ زد و موفق شد در یک بازی کاملا برتر از لحاظ تاکتیکی و دوندگی مقابل حریف قدرتمند و پر‌ستاره قطری خود پیروز شده و جایگاه خود را در جدول گروه E بهبود ببخشد. این برد باعث شد هواداران این تیم بار دیگر امیدشان به حضور موفقیت‌آمیز سرخپوشان در رقابت‌های آسیایی زنده شود. به‌هر‌حال پرسپولیس در بازی اول خود با النصر آنقدر بد بازی کرده بود که امید طرفدارانش را کمرنگ کند.

به گزارش زیر نویس ،اما در دوحه اتفاقاتی رخ داد که در تهران خلاف آن رخ داد. عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. ناگفته نماند که تعطیلی بازی‌های پرسپولیس در لیگ در این برد بی‌تاثیر نبود از این جهت که سرخپوشان بعد از شکست تلخ در بازی با النصر فرصت کافی برای ریکاوری داشتند و حتی این فرصت را پیدا کردند که چند روزی زودتر به قطر رفته و خود را آماده بازی حساس خود مقابل الدحیل کنند، در‌حالی‌که تیم قطری چهارشنبه‌شب یک بازی سنگین در لیگ قطر داشت و مقابل پرسپولیس از لحاظ بدنی واقعا کم آورده بود و در صحنه‌های زیادی اسیر پرس سنگین و دوندگی بالای نماینده کشورمان شد.

 یحیی باز هم ریسک کرد و جواب گرفت

پرسپولیس فصل پیش در یکی از حیاتی‌ترین بازی‌های خود در تهران (بازی برگشت با سپاهان) تصمیم گرفت با دو هافبک دفاعی به میدان برود و به نوعی احتیاط بیشتر را در دستورکار خود قرار داد، اما همین ترس عامل اصلی باخت تیم‌شان در این مسابقه شد. اما این آخرین باری بود که یحیی به این شیوه تیمش را ارنج کرد و در واقع او تا پایان فصل پیش و همچنین بازی با فولاد در اهواز از یک هافبک دفاعی در ترکیب تیمش بهره برد و نتیجه آن را با موفقیت‌ها و برد‌های پی در پی دید.

در اهواز یحیی به این دلیل از سرلک و ریگی همزمان بازی گرفت که این ارنج را قبل از بازی با النصر استفاده کرده باشد. در حقیقت یحیی از آن مسابقه هفته چهارم تیمش به فکر بازی با تیم پرستاره عربستانی‌ها بود. اما این ترکیب محتاط در مقابل النصر جواب نداد و به نوعی یحیی ترس را در وجود خودش و شاگردانش در این بازی حساس با این ارنج انداخت و مصدومیت مهدی ترابی نیز این ترس را در بین سرخپوشان بیشتر کرد تا مقابل النصر یک تیم دست و پا بسته باشند. اما برای بازی با الدحیل یحیی خیلی با خودش کلنجار رفت که در غیاب سرلک محروم ریگی را به‌عنوان تنها هافبک دفاعی به‌کار گرفته و سروش رفیعی تهاجمی را به میدان بفرستد یا اینکه سینا اسدبیگی را جایگزین میلاد کرده و همچنان با دو هافبک دفاعی به میدان برود. در این میان شاید وقتی او دید ترابی و امیری را آماده در اختیار ندارد سعی کرد برای افزایش روحیه تهاجمی تیمش سروش را به خط میانی ببرد و از بازیکنان دونده و با‌انگیزه‌ای مثل امید عالیشاه و سلمانی و همچنین شهاب زاهدی از ابتدا استفاده کند. یک تصمیم کاملا شجاعانه از سوی یحیی که کمک زیادی به برتری تیمش در این مسابقه کرد.

 آنالیز خوب الدحیل

گروه آنالیز پرسپولیس در هفته‌ای که گذاشت زمان زیادی را صرف آنالیز تیم الدحیل کردند. تیم قطری در دو بازی آخرش در لیگ یک شکست و یک برد داشت و در مقابل استقلال تاجیکستان هم به تساوی رسیده بود. گروه آنالیز پرسپولیس خیلی خوب شاگردان کرسپو را مخصوصا بعد از اضافه شدن کوتینیو به ترکیب این تیم آنالیز کردند و به خوبی متوجه شدند هافبک برزیلی بازیکن دونده و جنگنده‌ای نیست و اگر اجازه ندهند توپ به او رسیده و همچنین خطا پشت محوطه و اطراف آن خیلی کم داشته باشند، کوتینیو از بازی خارج خواهد شد که این اتفاق هم رخ داد.

 ملی‌پوشانی در نقش لیدر

پرسپولیس بازیکنانی در ترکیب خود دارد که در مواقع اضطراری خیلی خوب به کمک یحیی می‌آیند. قبلا اشاره داشتیم به اینکه یحیی به خاطر شخصیت آرام و متینش خیلی کم پیش آمده که با صحبت‌های‌انگیزشی و به اصلاح هیجانی بتواند شاگردانش را از لحاظ روحی و روانی متحول کند و این یکی از ضعف‌های او به‌شمار می‌رود. اما در جمع شاگردانش هستند نفراتی که این کار را خیلی خوب انجام دهند. از علیرضا بیرانوند گرفته تا مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان و تا حدی وحید امیری که در طول تمرینات روز‌های اخیر تیم‌شان بار‌ها سعی کردند جوی را در تیم‌شان ایجاد کنند که با شکست الدحیل در قطر نشان دهند که باخت به النصر اتفاقی بوده و آن‌ها یکی از تیم‌های مقتدر حاضر در لیگ قهرمانان هستند. حتی بیرانوند هم در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیرش که خیلی پر‌حاشیه بود اشاره به این داشت که پرسپولیس متفاوتی را در قطر خواهیم دید و برای این بازی انگیزه زیادی دارند.

 نقش پر‌رنگ چمن با‌کیفیت 

بدون شک پرسپولیس از معدود تیم‌های داخلی است که فوتبال مالکانه توام با پاس‌های کوتاه و مکرر را خیلی خوب بازی می‌کند و اصلی‌ترین لازمه این روش بازی، کیفیت بالای زمین است. درحقیقت تیم یحیی بازی در زمین بد و به نوعی بازی مستقیم را خوب بلد نیست و هر بار که در یک زمین ناهموار و بی‌کیفیت به میدان رفته عملکرد ضعیفی را ارائه داده است. مخصوصا در این فصل که به یکباره چمن آزادی کیفیت خود را کاملا از دست داد. در هر صورت کیفیت فوق‌العاده چمن ورزشگاه بن خلیفه باشگاه الدحیل به یحیی و تیمش کمک زیادی کرد که فوتبال دلخواه خود را ارائه دهند.

 انگیزه بالای نفرات جانشین

بازی پرسپولیس و الدحیل و مصدومیت مهدی ترابی و وحید امیری فرصت را در اختیار چند سرخپوش گذاشت که در این بازی مهم خودی نشان دهند. امید عالیشاه، یاسین سلمانی، شهاب زاهدی و سروش رفیعی از جمله نفراتی بودند که برای بازگشت به ترکیب اصلی‌انگیزه بالایی داشتند. در این میان امید یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیرش را ارائه داد و گویا به او این ماموریت را داده بودند که با شوت‌های کات‌دار و زاویه‌دارش دروازه‌بان الدحیل را به دردسر بیندازد و او این کار را بار‌ها در زمین تکرار کرد تا درنهایت نتیجه آن را دید. یاسین هم در اولین حضورش در ترکیب اصلی بازیکنی با اعتمادبه‌نفس و باهوش نشان داد. سروش از تجربه بالایش در این بازی بیشترین بهره را برد و ثابت کرد که اگر در زمین نباشد تقریبا صادقی و اسماعیلی‌فر هم از بازی خارج خواهند شد. اما شهاب که هنوز پایش به گلزنی باز نشده دوشنبه شب خیلی سعی کرد نقش یک بازیکن دونده و تخریبی را خوب ایفا کند و در انجام این مأموریت موفق بود. البته که در خطوط دیگر زمین هم بازیکنان پرسپولیس وظیفه خود را خوب انجام دادند و بازی بد خود مقابل النصر را جبران کردند.

 تلاش باشگاه برای برپایی اردوی کوتاه‌مدت

یکی از خواسته‌های مهم یحیی گل‌محمدی برای بازی با الدحیل این بود که تیمش چند روز زودتر راهی قطر شده و بتواند در یک فضای جدید و آرام با امکانات ایده‌آل خودش را برای بازی با الدحیل آماده کند. خواسته‌ای که زمانی مطرح شد که باشگاه پرسپولیس با مشکلات مالی زیادی دست‌و‌پنجه نرم کرده و می‌کند. با این حال رضا درویش نهایت تلاش خود را کرد که خواسته سرمربی تیمش را برآورده سازد و این اقدام او طبیعتا در این برد با‌ارزش تاثیر‌گذار بود.

 عدم استفاده از مهاجم تازه‌وارد

قبل از بازی پرسپولیس و الدحیل صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح شد مبنی‌بر اینکه نبیل باهویی به خاطر شناختی که از فوتبال قطر دارد (به خاطر بازی در لیگ ستارگان این کشور) شانس زیادی برای بازی با الدحیل دارد. اما این مهاجم فرصت بازی در این مسابقه را پیدا نکرد تا مشخص شود یحیی اصلا روی کمک او برای بازی با الدحیل حساب نکرده بود. در واقع سرمربی سرخپوشان استفاده از بازیکنان با‌انگیزه و آماده داخلی تیمش را در این بازی به نبیل تازه‌وارد (در واقع مهاجم تحمیلی) ترجیح داد. اتفاقی که نشان داد کار مهاجم سوئدی برای حضور در ترکیب اصلی سرخپوشان خیلی سخت است. ناگفته نماند که اگر پرسپولیس بخواهد نبیل را هم در کنار گولسیانی و حنانوف روی نیمکت بنشاند آن وقت سهمیه خارجی‌های این تیم برای فصل بعد به سه نفر کاهش پیدا می‌کند.

منبع:باشگاه خبر نگاران جوان