به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی از امروز وارد استان سمنان می‌شود سامانه‌ای که می‌تواند سبب بارش برف نیز شود به عبارت دیگر طی سه روز آتی باید منتظر نخستین برف پاییزی سال ۱۴۰۲ در استان باشیم. طبق اعلام هواشناسی احتمال بارش پراکنده برف و احتمال […]

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی از امروز وارد استان سمنان می‌شود سامانه‌ای که می‌تواند سبب بارش برف نیز شود به عبارت دیگر طی سه روز آتی باید منتظر نخستین برف پاییزی سال ۱۴۰۲ در استان باشیم.

طبق اعلام هواشناسی احتمال بارش پراکنده برف و احتمال کولاک در نواحی کوهستانی و سردسیر مهمترین تأثیر این سامانه کم فشار بارشی خواهد بود که اقصی نقاط استان به خصوص نواحی شمالی را از امروز در بر خواهد گرفت.

خبر خوب این است که در قله‌های استان سمنان نیز برف خواهد بارید و این نشان می‌دهد که روی منابع آبی و تجدید آنها می‌توان تا حدودی حساب کرد هر چند طی روزهای بعد از آن هوای شهرهایی مانند شهمیرزاد، شاهرود، دامغان و بسطام و … با سوز سردی همراه خواهد شد.

کاهش نسبی و محسوس دمای هوا بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد دیگر اثر این سامانه کم فشار بارشی خواهد بود و همه این عوامل روی هم سبب شده تا سازمان هواشناسی هشدار نارنجی را در استان سمنان به صدا در بیاورد.

در اطلاعیه هواشناسی آمده است: در بدو ورود سامانه کم فشار بارشی امکان آب‌گرفتگی معابر عمومی احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی وجود دارد.

در اطلاعیه هواشناسی همچنین به احتمال کولاک و کاهش دید در نواحی کوهستانی و سردسیر نیز اشاره شده است اما شاید مهمترین بخش این اطلاعیه امکان سرمازدگی محصولات کشاورزی و زراعی و باغی است که هشدار آن به کشاورزان داده شده است.

احتمال خسارت ناشی از تگرگ و سرمازدگی شاید مهمترین تهدید این سامانه کم فشار بارشی هم نباید چرا که احتمال لغزندگی معابر و همچنین کاهش دید نیز مطرح است و رانندگان باید در ۷۲ ساعت آینده به خصوص در گردنه‌های استان سمنان با احتیاط رانندگی کنند.

خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی دیگر موضوعی است که در هشدارهای هواشناسی به آن اشاره شده است همچنین از مردم خواسته شده تا پایان هفته به ارتفاعات سفر نکنند چرا که احتمال غافلگیری آنها حتی با بارش برف نیز وجود دارد.

آسمان مرکز استان سمنان امروز کاملاً ابری است دما سنج‌ها عدد ۲۲ را نشان می‌دهد و بیشینه و کمینه دمای هوا نیز برای امروز و فردا ۲۷، ۱۱ و ۲۲، ۱۱ اعلام شده که مشخصاً نشان می‌دهد دمای هوای مرکز استان تا چه میزان در حال کاسته شدن است.

امروز برای شاهرود نیز آسمان ابری همراه با بارش پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای دیار شاهوار برای امروز ۲۳ و هفت درجه بالای صفر اعلام شده در حالی که همین هفته گذشته این شاخص دست کم در کمینه، ۱۰ درجه گرم‌تر بود.

بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان نیز ۲۴ و ۹ درجه بالای صفر اعلام شده است ابرها امروز مهمان دیار صد دروازه هستند و در شمال شهرستان به بارش برف خواهند پرداخت پدیده‌ای که در ارتفاعات دیگر استان مانند مهدیشهر و شهمیرزاد هم شاهد خواهیم بود.

منبع: مـهر