روزنامه آرمان امروز نسبت به کاهش خطرناک سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور هشدار داده است. به گزارش آرمان امروز، در میانه‌ی اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بود که مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در […]

روزنامه آرمان امروز نسبت به کاهش خطرناک سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور هشدار داده است.

به گزارش آرمان امروز، در میانه‌ی اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بود که مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در سال را ۴ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر اعلام شده است. اما آنچه واقعیت دارد چیزی حدود ۳ کیلوگرم است که باید گفت این آمار برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است.

سرانه واقعی مصرف گوشت مردم ایران چقدر است؟

در اسفند سال ۹۹ نیز رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با اشاره به نوسان بازار در آن زمان گفته بود: بنا بر آمار امسال، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش‌یافته است. حتی با در نظر گرفتن آمار رسمی نیز وضعیت سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران هم رده کشورهایی چون یمن و نیجریه است و حتی سرانه مصرف گوشت قرمز ایران پایین تر از کره شمالی است.

این روزنامه افزوده است: این در حالی است که در اواسط دهه ۵۰ شمسی سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران ۱۶ کیلوگرم بود. طبق اعلام فائو در سال ۲۰۲۲ سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی ۶ کیلوگرم است. این رقم برای گوشت مرغ ۲۸ کیلوگرم است که منجر شده فاصله سرانه مصرف گوشت هر ایرانی نسبت به سرانه مصرف جهانی این کالا بیش از ۱۷.۱ درصد نشود.  بر اساس آمار سازمان خوار و بار و کشاوزی سازمان ملل متحد (فائو) سرانه مصرف گوشت قرمز سالانه هر فرد در غنا ۹، گینه ۵.۶، نیجریه ۵.۸، هندوستان ۵.۳، عراق ۸.۷، تانزانیا ۱۰ کیلوگرم، یمن با ۶.۱۴ و کره شمالی ۸.۱۰ کیلوگرم است که نشان می‌دهد آمار مصرف گوشت قرمز در کره شمالی، تانزانیا و عراق و غنا از ایران بالاتر بوده و ایران در رده کشور‌هایی مانند یمن، نیجریه و گینه و هندوستان در زمینه مصرف گوشت قرمز قرار دارد.

+