گروهی از فروشنده‌ها برای جلب توجه و پیدا کردن مشتری سراغ این تاکتیک می‌روند و موقع نوشتن آگهی یا بازدید خریدار، قیمت پیشنهادی خودشان را زیر قیمت مسکن منطقه جا می‌زنند. اما درعمل همه‌چیز ممکن است برعکس باشد. همین الان در محدوده سعادت‌آباد تهران که متوسط قیمت مسکن به متری ۱۲۴ میلیون تومان رسیده، یک […]

گروهی از فروشنده‌ها برای جلب توجه و پیدا کردن مشتری سراغ این تاکتیک می‌روند و موقع نوشتن آگهی یا بازدید خریدار، قیمت پیشنهادی خودشان را زیر قیمت مسکن منطقه جا می‌زنند. اما درعمل همه‌چیز ممکن است برعکس باشد.

همین الان در محدوده سعادت‌آباد تهران که متوسط قیمت مسکن به متری ۱۲۴ میلیون تومان رسیده، یک خانه قدیمی‌ساز را ۱۰ درصد بالاتر از قیمت منطقه آگهی کردند، اما فروشنده اصرار دارد که به‌خاطر مهاجرت و مشکل مالی آن را زیر قیمت منطقه برای فروش گذاشته است.

آپارتمان ۱۵۰ متری حوالی میدان ولیعصر تهران دقیقا ۱۰ میلیارد تومان آگهی شده است. فروشنده در آگهی از عبارت فروش به‌علت مهاجرت استفاده کرده و بابت هر متر مربع از خانه‌ای که عمربنای آن به ۳۰ سال می‌رسد، رقمی نزدیک ۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان تعیین کرده است. از یک طرف متوسط قیمت مسکن در محدوده میدان ولیعصر تقریبا متری چهار میلیون تومان زیر رقم پیشنهادی فروشنده است و از یک طرف دیگر نداشتن آسانسور و انباری هم در افت قیمت واحدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، می‌تواند موثر باشد. از همه مهمتر اینکه ارزش واقعی این خانه به هفت میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

متوسط قیمت آپارتمان در سعادت‌آباد تهران که یکی از گرانقیمت‌ترین محله‌های منطقه دو پایتخت است به متری ۱۲۴ میلیون تومان رسیده. هرچقدر عمر بنای واحد کمتر باشد احتمالا فروشنده روی عدد‌های بالاتری دست می‌گذارد و طبیعتا خانه‌های قدیمی‌ساز باید کمتر از متری ۱۲۴ میلیون تومان ارزش داشته باشند. اما یکی از واحد‌هایی که با عنوان فروش به‌علت مهاجرت آگهی شده و کمی بیش از ۲۰ سال از عمربنای آن می‌گذرد، متری ۱۳۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. فروشنده برای خانه ۱۶۹ متری خودش رقمی معادل ۲۳ میلیارد درنظر گرفته است.

آپارتمان ۱۱۸ متری در محدوده دهکده المپیک با همین مضمون بین آگهی‌ها دیده می‌شود. این یکی ۱۵ سال پیش ساخته شده و معادل ۷.۵ میلیارد تومان یعنی متری ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. متوسط قیمت مسکن در محله دهکده المپیک تهران که بخشی از منطقه ۲۲ پایتخت است، متری ۵۳ میلیون تومان محاسبه می‌شود و ارزش آپارتمان مسکونی در کل منطقه ۲۲ تهران متری ۵۸ میلیون تومان است. خلاصه که فروشنده رقم پیشنهادی خودش را بابت واحدی که در طبقه سوم قرار دارد و از داشتن آسانسور محروم است، بالاتر از میانگین ارقام سایر فروشنده‌ها درنظر گرفته است.

فروش آپارتمان به بهانه مشکل مالی

فروش آپارتمان به علت مشکل مالی جزو پرتکرارترین آگهی‌های بازار مسکن است. یکی از همین فروشنده‌ها در منطقه قیطریه تهران واحد ۲۰۰ متری خودش را با قیمت ۲۸ میلیارد تومان برای فروش گذاشته و انتظار دارد خریداری پیدا شود که توانایی پرداخت متری ۱۴۰ میلیون تومان را داشته باشد. عمر بنای واحد به ۱۲ سال می‌رسد و جدید‌ترین بررسی‌ها از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در قیطریه تقریبا متری ۲۰ میلیون تومان کمتر از رقم پیشنهادی فروشنده است.

آپارتمان ۲۰۰ متری دیگری تقریبا با همین شرایطی که گفتیم در محله دروس آماده فروش است. این یکی را با قیمت ۳۲ میلیارد تومان می‌فروشند و می‌توانیم ارزش هر مترمربع را ۱۶۰ میلیون تومان ناقابل درنظر بگیریم. اما نکته مهم این است که متوسط قیمت مسکن در محله دروس متری حول‌وحوش متری ۱۲۵ میلیون تومان است و نداشتن پارکینگ و عمربنای هفت ساله واحد موردنظرمان، قیمت پیشنهادی آن را غیرمنطقی جلوه می‌دهد.

یافت‌آباد در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد و یکی از ارزانقیمت‌ترین نقاط بازار مسکن پایتخت است. در همین محدوده آپارتمان ۹۶ متری را در قالب فروش به دلیل مشکل مالی سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان می‌فروشند. با این اوصاف رقم پیشنهادی فروشنده بابت هر متر مربع کمی بیش از ۳۶ میلیون تومان است درحالی که آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهد ارزش آپارتمان مسکونی در منطقه ۱۸ به متری ۳۳ میلیون تومان هم نمی‌رسد و در یک‌سری از محله‌های این منطقه می‌شود با قیمت کمتری هم سراغ خرید خانه رفت.

در محدوده تهرانپارس هم که آخرین بررسی‌ها از رقم متری ۶۰ میلیون تومان بابت هر متر مربع آپارتمان مسکونی حکایت دارد، واحد ۸۳ متری را متری ۸۰ میلیون تومان می‌فروشند. ۱۰ سال از عمربنای واحد می‌گذرد، اما فروشنده اصرار دارد که رقم پیشنهادی‌اش زیر قیمت منطقه است و فقط به‌خاطر مشکل مالی حاضر به عقد قرارداد است.

منبع: فرارو

منبع خبر: رکنـا