کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که پس از بروز، می‌تواند سلامت بدن را به ‌صورت کلی به خطر بیندازد، زیرا کبد یکی از اندام‌های حیاتی است که وظایف مهمی را همچون پاکسازی خون بر عهده دارد. بیماری کبد چرب به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد و بیشتر افرادی که […]

- با این روش‌ها به کبد چرب مبتلا نشوید

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که پس از بروز، می‌تواند سلامت بدن را به ‌صورت کلی به خطر بیندازد، زیرا کبد یکی از اندام‌های حیاتی است که وظایف مهمی را همچون پاکسازی خون بر عهده دارد. بیماری کبد چرب به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد و بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ علامتی ندارند و برای آن‌ها مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش وب ام دی، با این‌حال در برخی موارد بیماری کبد چرب می‌تواند سبب آسیب به کبد شود. خبر خوب این است که می‌توانید در اغلب موارد از آن پیشگیری کنید و یا بیماری کبد چرب را با تغییر سبک زندگی از بین ببرید. یکی از موارد پیشگیری کننده در ابتلا به این بیماری نیز تغییر سبک تغذیه است، در این مطلب به غذاهایی که در پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب موثر هستند، می‌پردازیم.

فیبر زیاد و بلغور جو دو سر

غذای حاوی فیبر زیاد می تواند عملکرد کبد شما را بهبود ببخشد. یکی از خوراکی‌های مفید برای کبد که می‌توانید روز خود را با آن شروع کنید بلغور جوی دوسر است. تحقیقات نشان می‌دهد که فیبر زیاد می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری وزن اضافی و چربی شکم را از بین ببرید، که راه خوبی برای پیشگیری از بیماری‌های کبدی است.

از غذاهای چرب دوری کنید

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب‌های نامناسبی برای حفظ سلامت کبد شما هستند. خوردن غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند می‌تواند کار کبد شما را سخت‌تر کند. این مساله با گذشت زمان ممکن است منجر به التهاب شود که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که به عنوان سیروز شناخته می‌شود. بنابراین دفعه بعد که برای سفارش غذا به رستوران یا فست فود رفتید، به سفارش یک گزینه سالم فکر کنید.

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این بخشی از برنامه شما برای بهبود وضعیت کبد باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این خوراکی ترد می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب محافظت کند. اگر کلم بروکلی بخار پز شده زیادی اشتهاد برانگیز به نظر نمی‌رسد، آن را به همان صورتی که ماهی را برش می‌دهند، خرد کرده و با خلال بادام، زغال اخته خشک یا به صورت یکی از اچزای یک وینگرت(یک سالاد روسی است که مواد اولیه اش شامل چغندر، سیب زمینی و هویج آب‌پز، پیاز و همین‌طور خیارشور می‌شود) مصرف کنید. کلم بروکی برشته شده با سیر و کمی سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است.

شگفتی قهوه

قهوه برای سلامتی کبد می‌تواند مفید باشد، این برای کسانی نمی‌توانند روز خود را بدون قهوه سپری کنند، خبر خوبی است که مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از مصرف رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش دهد.

مصرف شکر را کاهش دهید

مصرف بیش از حد مواد شیرین می تواند به کبد شما آسیب برساند. به این دلیل که بخشی از قند به چربی تبدیل می‌شود. در نتیجه اگر در مصرف شکر زیاده روی کنید، کبد شما بیش از حد چربی می‌سازد. مصرف بیش از حد شیرینی و مواد قندی در در دراز مدت، ممکن است کار را به جایی برساند که به بیماری کبد چرب مبتلا شوید. پس به جگر(کبد) خود لطفی کنید و شیرینی را به یک خوراکی گهگاهی تبدیل کنید.

چای سبز

مملو از نوعی آنتی اکسیدانی به نام «کاتچین» است. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان ممکن است بدن را در برابر برخی از انواع سرطان از جمله کبد محافظت کند. اگر خودتان چای دم کنید و آن را گرم بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای یخ و «چای سبز آماده» به میزان بسیار کمتری کاتچین دارند.

آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد خود انجام دهید حفظ وزن مناسب است. عادات غذایی خود را تغییر دهید؛ به جای نوشیدنی‌های شیرین شده مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی زای ورزشی، آب بنوشید. از این که آب برای شما چه مقدار کالری مصرفی در طول روز صرفه جویی می‌کند، شگفت زده خواهید شد.

بادام‌ها

آجیل به ویژه بادام منبع خوبی از ویتامین E هستند، ماده مغذی که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است به محافظت در برابر بیماری کبد چرب کمک کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، از این پس زمانی که تمایل به خوردن میان وعده پیدا کردید، یک مشت آن را بردارید. یا بادام را در سالاد امتحان کنید، بادام باعث تردی بیشتر سالاد هم می‌شود.

اسفناج

سبزی‌های برگدار مانند اسفناج دارای آنتی اکسیدانی قوی به نام «گلوتاتیون» هستند که می‌تواند به عملکرد درست کبد شما کمک کند.. اسفناج یک پایه عالی برای سالاد شام است. این سبزی را اگر با سیر و روغن زیتون تفت دهید نیز خوشمزه خواهد شد. وقتی پژمرده شد، روی آن را با کمی پنیر پارمزان تزئین کنید.

گیاهان و ادویه‌ها

آیا می‌خواهید همزمان از کبد و قلب خود محافظت کنید؟ روی غذای خود کمی آویشن و مریم گلی بریزید آن‌ها منابع خوبی از پلی فنول‌های سالم هستند. این ادویه‌های گیاهی یک مزیت اضافی نیز دارند: آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا نمک را در بسیاری از دستور العمل‌های غذایی کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره نیز برای امتحان کردن خوب هستند.

غذاهای بسته بندی شده را محدود کنید

مشکل چیپس و محصولات پخته شده و بسته بندی شده این است که معمولا مملو از شکر، نمک و چربی هستند. تغییر رژیم غذایی به صورت تدریجی باید انجام گیرد و با کمی برنامه ریزی باید همراه باشد.

یک استراتژی خوب: مقداری از میان وعده ‌های سالم را با خود به محل کار بیاورید. یک سیب یا یک بسته تک وعده‌ای کره آجیل (بادام یا بادام زمینی) یا نخود فرنگی قندی با یک فنجان حمص (حمص یا نخود – ارده یک خوراک مدیترانه‌ای-عربی است که در خاورمیانه محبوبیت دارد. حمص دارای مقدار فراوانی آهن، ویتامین C، فولات، ویتامین B ۶ و پروتئین است) را به عنوان میان وعده‌های سالم امتحان کنید.

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین