توضیحات آمریکا درباره سرنگون کردن پهپاد ترکیه در شمال سوریه
توضیحات آمریکا درباره سرنگون کردن پهپاد ترکیه در شمال سوریه

ارتش آمریکا با ارائه توضیحاتی درباره سرنگونی پهپاد ترکیه در شمال سوریه، نسبت به وقوع این حادثه ابراز تاسف کرد.

 

به گزارش زیرنویس به نقل از کردال، در جریان یک نشست مطبوعاتی در وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون، سرتیپ «پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون در سخنانی سرنگونی پهپاد ترکیه توسط ارتش آمریکا در حس که سوریه را به عنوان «حادثه تأسف بار» توصیف کرد.

رایدر گفت: «حدود ساعت ۷:۳۰ به وقت محلی در سوریه، نیروهای ما پهپادهایی را در حال انجام حملات هوایی در حومه حس که مشاهده کردند. برخی از این حملات در داخل منطقه عملیاتی محدود اعلام شده ایالات متحده (ROZ) در نزدیکی حس که بود و این حملات تقریباً در فاصله یک کیلومتری از نیروهای آمریکایی صورت گرفت و این حملات باعث شد تا نیروها به پناهگاه‌ها نقل مکان کنند.»

پنتاگون گفت که در پاسخ به این حملات، هواپیمای اف -۱۶ آمریکایی یک پهپاد ترکیه را که در نزدیکی نیروهای امریکایی در استان حس که در شمال شرقی اشغالی در حال عملیات بود، سرنگون کرد.

به گفته مقام پنتاگون، این یک حادثه تاسف‌آور است، اما فرماندهان آمریکایی در محل ارزیابی کردند که یک تهدید بالقوه وجود داشته، بنابراین آنها اقدامات محتاطانه‌ای را در آن زمان انجام دادند.

روز گذشته برخی منابع به المیادین اعلام کردند که یک پهپاد ترکیه از نوع بیرقدار در نزدیکی شهرک تل بی‌در در حومه شمال غربی الحسکه ساقط شده است. این منابع افزودند که این پهپاد با موشک شلیک شده از پایگاه ائتلاف آمریکایی در تل بی‌در پس از پرواز آن بر فراز این پایگاه ساقط شده است.

منابع وابسته به مخالفان سوری هم اعلام کردند که پهپاد بیرقدار ترکیه پس از نزدیک شدن به حریم هوایی پایگاه تل بی‌در در حومه الحسکه امروز ساقط شده است. این منابع بیان کردند که لاشه این پهپاد در نزدیکی روستای عب الناقه در نزدیکی تل تمر افتاده است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که عملیات نیروهای ارتش این کشور در چارچوب مبارزه با تروریسم، تحت تأثیر سرنگونی یکی از پهپادهای این کشور در شمال سوریه قرار نگرفته است.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای درباره عملیات نظامی این کشور علیه پایگاه‌های PKK/YPG در عراق و سوریه افزود که نیروهای ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه عملیات گسترده‌ای را علیه اهداف «پ.ک. ک و ی پ گ» در عراق و سوریه پس از حمله تروریستی در آنکارا در اول اکتبر آغاز کردند.

در این بیانیه آمده است که عملیات ترکیه در چارچوب حق دفاع قانونی از خود انجام شد و طی آن بسیاری از اهداف تروریستی در مناطق تل رفعت، الجزیره و دیریک در شمال سوریه در روز پنجشنبه منهدم شد.

بیانیه مذکور می‌افزاید که یک پهپاد ارتش ترکیه طی عملیات علیه گروه‌های مسلح کُرد در شمال سوریه به علت نقص ارزیابی‌های فنی در چارچوب ساز و کار جلوگیری از برخورد با طرف‌های ثالث، سرنگون شد.

در این بیانیه تاکید شده است که اقدامات لازم برای اطمینان از عملکرد مؤثرتر ساز و کار جلوگیری از درگیری با طرف‌های ثالث در سوریه انجام شده و حادثه مذکور به هیچ وجه بر اجرای عملیات جاری علیه تروریست‌ها و حمله به اهداف مشخص شده تأثیری نداشته است.

ترکیه همچنین بر عزم این کشور برای ادامه انهدام سیستماتیک منابع مالی و توانایی‌های سازمان تروریستی در سوریه، مشابه آنچه ارتش ترکیه در عراق انجام داده است، تاکید کرد.

منبع: مـهر