به گزارش سلامت نیوز به نقل از هک اسپریت، همه ما گاهی اوقات خشمگین و عصبانی می شویم، اما آن لحظات نباید باعث شوند که کلماتی را به زبان بیاوریم که تندتر و آزاردهنده تر از آنچه ما می خواهیم بگوییم هستند. ممکن است به برخی از گفتگوهای خود نگاه کنید و دلیل مشاجره را […]

- 9 چیزی که هرگز نباید در عصبانیت به دیگران بگویید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هک اسپریت، همه ما گاهی اوقات خشمگین و عصبانی می شویم، اما آن لحظات نباید باعث شوند که کلماتی را به زبان بیاوریم که تندتر و آزاردهنده تر از آنچه ما می خواهیم بگوییم هستند.

ممکن است به برخی از گفتگوهای خود نگاه کنید و دلیل مشاجره را به خاطر بسپارید یا شاید مطمئن نیستید که آنچه شما گفتید واقعاً منطقی بود یا خیر.

پس چگونه می‌دانید که آنچه گفتید واقعاً آزاردهنده بوده یا فقط شوخی‌ معمولی بوده است که اکثر مردم انجام می‌دهند؟

اگر می خواهید از صدمه زدن ناخواسته به کسی که دوستش دارید جلوگیری کنید، این ۹ عبارت را در زمان عصبانیت به آنها نگویید:

۱. «شما بیش از حد واکنش نشان می دهید»

یکی از مخرب ترین عباراتی که می توانید به کسی بگویید، به خصوص در بحبوحه بحث، این است که به او بگویید که واکنش بیش از حد نشان داده است.

با انجام این کار، نه تنها احساسات آنها را بی اعتبار می کنید، بلکه به اشتباه بودن واکنش آنها به موقعیت اشاره می کنید.

ممکن است فکر کنید که یک واقعیت را به زبان می آورید یا دیدگاه متفاوتی دارید، اما در حقیقت، احساسات آنها را نادیده می گیرید و در ارتباطات خود و آنها شکاف ایجاد می کنید.

به یاد داشته باشید که هر کسی روش خاص خود را برای درک و واکنش به موقعیت ها دارد.

به جای نادیده گرفتن واکنش کسی، سعی کنید احساسات او را بپذیرید و با آرامش و احترام در مورد موضوع صحبت کنید.

۲. « اهمیتی ندارد..»

هنگامی که احساسات شما در حال فوران زدن است، ممکن است وسوسه شوید که از این عبارت به عنوان یک مکانیسم دفاعی یا راهی برای پایان دادن سریع به بحث استفاده کنید.

اما چیزی که واقعاً بیان می کنید عدم احترام و توجه به احساسات یا نظرات طرف مقابل است.

هنگامی که می گویید «برای من مهم نیست»، اساساً می گویید که افکار، احساسات و دیدگاه های آنها برای شما اهمیتی ندارند که می تواند عمیقاً آسیب زا باشد، به خصوص زمانی که طرف مقابل را دوست دارید.

اگر متوجه شدید که بیشتر از قبل به این عبارت متوسل می شوید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که تجدید نظر کنید. فکر کنید که آیا واقعاً بی تفاوت هستید یا از آن به عنوان ابزاری برای اجتناب از پرداختن به موضوع واقعی استفاده می کنید؟

به یاد داشته باشید که ارتباط مؤثر در هر رابطه ای کلیدی است و گفتن «برای من اهمیتی ندارد» هر شانسی برای داشتن یک گفتگوی سازنده را از بین می برد.

۳. «تو همیشه…» یا «تو هرگز…»

وقتی از جملات مطلقی مانند «همیشه» و «هرگز» استفاده می‌کنیم، تصویر منفی نادرستی از فردی که با او بحث می‌کنیم می سازیم که این نه تنها بحث را تشدید می کند، بلکه تمرکز را از موضوع مورد نظر به یک تشنج و دعوا تغییر می دهد.

اگر اغلب متوجه می‌شوید که از این عبارات استفاده می‌کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که تامل کنید. آیا به جای پرداختن به موضوع خاصی که در نظر دارید، بیشتر بر روی نقص شخصیت فرد تمرکز می کنید؟

به خاطر داشته باشید که استفاده از مطلق ها به ندرت منجر به ساختن بحث های سازنده می شود و اغلب منجر به سوء تفاهم های بیشتر می شود.

به جای گفتن این حرف، سعی کنید به رفتار یا رویداد خاصی که خشم شما را برانگیخته است بپردازید. به این ترتیب، شما به استدلال منطقی فرصتی می دهید تا به یک راه حل مسالمت آمیز تبدیل بشود.

۴. «شما دقیقاً مانند والدینتان هستید»

در گیرودار مشاجره، مقایسه کردن کسی و یکی از اعضای خانواده می تواند آسیب زا باشد؛ به خصوص اگر مقایسه منفی یا انتقادی باشد. این عبارت می تواند باعث شود که طرف مقابل احساس کند تقلید کرده است و احساس تحقیر بکند و می تواند مسائل عمیق خانوادگی را که ممکن است با آن دست و پنجه نرم می کند مطرح کند.

این به این دلیل است که مغز ما برای انتخاب الگوها و ایجاد ارتباط طراحی شده است، به همین دلیل است که مقایسه‌ کردن می‌تواند آسیب‌رسان باشد. مقایسه کردن افراد را مجبور می‌کند وارد موقعیتی شوند که ممکن است سعی کرده‌اند از آن‌ها خارج شوند و می‌توانند چرخه‌های رفتار منفی را تداوم بخشند.

اگر متوجه شدید که به این نوع مقایسه‌ها متوسل می‌شوید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که به موضوع فردی که در دست دارید توجه نمی‌کنید.

به جای مقایسه کسی با یکی از اعضای خانواده، سعی کنید به رفتار خاص او که باعث اختلاف شده است بپردازید که احتمال آسیب عاطفی را بسیار کمتر می کند.

۵. «چرا نمی‌توانید شبیه‌… باشید؟»

مانند عبارت قبلی، این مورد نیز آسیب زا است زیرا مبتنی بر مقایسه است.

اگر متوجه شدید که عزیزتان را با شخص دیگری مقایسه می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که دلیل آن را در نظر بگیرید و تجدید نظر کنید.

به یاد داشته باشید که هرکسی نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین از محبوب خود به خاطر شخصی که هستند قدردانی کنید، نه آن چیزی که می خواهید باشند.

۶. «در هر صورت»

اگرچه ممکن است بی ضرر به نظر برسد، کلمه “هرچه باشد یا در هر صورت” می تواند آسیب قابل توجهی در یک گفتگوی شدید ایجاد کند. این نشانه بی تفاوتی است و می تواند بی احترامی به نظر برسد.

این عبارت روشی است برای گفتن “من دیگر به حرف شما گوش نمیدهم” یا “من برای چیزی که شما می گویید ارزشی قائل نیستم” که می تواند باعث شود طرف مقابل احساس بی اعتباری و طرد شدن و حقارت کند.

۷. «از تو متنفرم»

این کلمات از جمله آزاردهنده‌ترین چیزهایی هستند که می‌توانید به کسی بگویید، حتی در حالت عصبانیت، زیرا آنها عمیقا برنده هستند و احساسات فرد مقابل را جریحه دار می کنند و می‌توانند زخم‌های عاطفی ماندگاری بر جای بگذارند.

اگر تا به حال این عبارت را از روی عصبانیت به زبان آورده اید، به این فکر کنید که چرا به چنین کلمات تندی متوسل شده اید.آیا سعی داشتید به همان اندازه که او به شما صدمه زده است به طرف مقابل آسیب برسانید؟ یا خشم عمیقی را ابراز می کردید که نیاز به رسیدگی دارد؟

در هر صورت، برای شما مهم است که به جای اینکه صریحاً به کسی که دوستش دارید بگویید از او متنفر هستید، راه های سالم تری برای ابراز احساسات خود بیابید.

۸. «کاش هرگز ندیده بودمت»

این عبارت بیان پشیمانی و طرد شدن و یا طرد کردن طرف مقابل است و وقتی از روی عصبانیت گفته می شود، نشان می دهد که حضور آن شخص در زندگی شما بیشتر منفی بوده تا مثبت که می تواند عمیقاً آزاردهنده باشد.

۹. «تقصیر توست»

سرزنش یک نفر به طور کامل برای یک موقعیت نه تنها ناعادلانه است، بلکه غیرمنطقی است و امکان گفتگوی سازنده را از بین می برد و می تواند طرف مقابل را تحقیر کند و باعث شود او حالت تدافعی به خود بگیرد.

اگر مکرراً دیگران را سرزنش می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در مورد علت آن فکر کنید.

در هر صورت، مهم است که به یاد داشته باشید که بیشتر موقعیت ها، مسئولیت مشترک دو طرف را نیاز دارد و تمرکز بر راه حل ها به جای مقصر دانستن، مفیدتر می تواند باشد.

منبع: سلامت نیـوز