با کودک بدغذا چه کنیم؟
با کودک بدغذا چه کنیم؟

برخورد با یک غذا خور حساس می‌تواند یک تجربه چالش برانگیز و گاهی ناامید کننده برای والدین باشد. با این حال، با صبر، درک و چند استراتژی موثر می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا عادات غذایی سالم‌تری در وی ایجاد شود. در این مطلب به چند نکته در مورد نحوه برخورد با یک کودک […]

- با کودک بدغذا چه کنیم؟

برخورد با یک غذا خور حساس می‌تواند یک تجربه چالش برانگیز و گاهی ناامید کننده برای والدین باشد. با این حال، با صبر، درک و چند استراتژی موثر می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا عادات غذایی سالم‌تری در وی ایجاد شود. در این مطلب به چند نکته در مورد نحوه برخورد با یک کودک بد غذا اشاره می‌کنیم.

درک الگوی غذا خوردن

تند خوردن اغلب یک مرحله طبیعی از رشد کودکی است. ترجیحات طعمی کودکان می‌تواند حساس‌تر از بزرگسالان باشد و ممکن است نسبت به بافت غذاها، طعم‌ها یا به طور کلی یکسری از غذا‌ها بیزار باشند. از گذاشتن برچسب «پرهیجان» یا «مشکل پسند» به فرزندتان خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث ایجاد احساسات منفی در وی در زمان صرف غذا شود.

ایجاد یک محیط مثبت در زمان غذا خوردن

فضایی ایجاد کنید تا فرزندتان بتواند در محیطی لذت بخش و بدون استرس غذا بخورد. به عنوان یک خانواده کنار هم بنشینید، از کلمات سرگرم کننده و آرام‌بخش در هنگام مکالمه استفاده کنید و از دیدن تلویزیون یا گوشی‌های همراه هوشمند هنگام صرف غذا خودداری کنید. یک فضای آرام می‌تواند کودک شما را به کشف غذا‌های جدید تشویق کند.

گنجاندن انواع غذا‌ها

طیف وسیعی از غذا‌ها را وارد رژیم غذایی کودک خود کنید. این خوراکی‌ها باید میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل و محصولات لبنی را شامل شود. تنوع نه تنها مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند، بلکه کودک شما را در معرض طعم‌ها و بافت‌های انوع مختلف غذا قرار می‌دهد.

الگوی غذایی برای فرزندتان باشید

کودکان اغلب رفتار والدین خود را تقلید می‌کنند. برای امتحان غذا‌های جدید اشتیاق نشان دهید و عادات غذایی سالم را به فرزندتان نشان دهید. اگر او شما را در حال لذت بردن از انواع غذا‌ها ببیند، ممکن است تمایل بیشتری به امتحان طیف گسترده‌ای از غذا‌ها پیدا کند.

از فرزندتان در آشپزی کمک بگیرید

کودک خود را در برنامه‌ریزی و آماده سازی غذا مشارکت دهید. به وی اجازه دهید سبزیجات جدیدی را انتخاب کند یا در انجام کار‌های مناسب سن خود در آشپزخانه کمک کنند. این مشارکت می‌تواند علاقه کودک را نسبت به غذایی که در پخت آن‌ها کمک کرده برانگیزد.

برنامه غذایی منظم تنظیم کنید

یک برنامه غذایی منظم و میان وعده تنظیم کنید. یکنواختی به تنظیم گرسنگی کودک شما کمک می‌کند و احتمال خوردن میان وعده‌های ناسالم بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد.

فرزندتان را مجبور به خوردن نکنید

از مبارزه با فرزندتان بر سر غذا اجتناب کنید. اجبار به کودک برای خوردن می‌تواند منجر به ارتباط منفی وی با برخی غذا‌ها شود. در عوض، غذا را با آرامش به او بدهید و بگذارید فرزندتان تصمیم بگیرد که آن را امتحان کند یا خیر.

صبور باشید

برای شکست در تلاش‌های اولیه و پیشرفت آهسته در ادامه مسیر ترغیب کودک‌تان به خوردن مواد غذایی سالم آماده باشید. ممکن است چندین بار مجبور شوید تلاش کنید تا کودک غذای جدیدی را بپذیرد؛ بنابراین به ارائه غذا به روش‌های مختلف ادامه دهید و آن را رها نکنید. در حالی که تشویق فرزندتان برای امتحان کردن غذا‌های جدید مهم است، اما رعایت ترجیحات غذایی او نیز ضروری است. اگر غذا‌های خاصی وجود دارد که او واقعا دوست ندارد، سعی کنید جایگزین‌هایی پیدا کنید که مواد مغذی مشابهی را ارائه می‌دهند.

مشورت با متخصص اطفال یا متخصص تغذیه

اگر در مورد تغذیه یا رشد فرزندتان نگرانی دارید، از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه راهنمایی بخواهید. آن‌ها می‌توانند مشاوره شخصی ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که فرزند شما نیاز‌های تغذیه‌ای خود را برآورده می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

+