به گزارش زیرنویس، در بیستمین اجلاس سراسری انبوه‌ سازان مسکن و ساختمان ایران، ابتدا جمشید برزگر ، رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: در ابتدای انقلاب با واگذاری تقسیم زمین آن هم بدون هیچ اقدام کارشناسی به افراد و دهک ها، شهرک های غیراستاندارد و غیرمقاوم به وجود آوردیم. بعد از دهه ۶۰ و در […]

به گزارش زیرنویس، در بیستمین اجلاس سراسری انبوه‌ سازان مسکن و ساختمان ایران، ابتدا جمشید برزگر ، رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: در ابتدای انقلاب با واگذاری تقسیم زمین آن هم بدون هیچ اقدام کارشناسی به افراد و دهک ها، شهرک های غیراستاندارد و غیرمقاوم به وجود آوردیم. بعد از دهه ۶۰ و در دهه ۷۰ بحث مسکن استیجاری پیش آمد. در مسکن استیجاری برای خانه دار شدن افراد کم درآمد قدم هایی برداشته شد. از دهه ۷۰ و در دولت هفتم و هشتم به طرح اسکان ۷۷ رسیدیم و بعد از آن در دولت نهم و دهم به مسکن مهر رسیدیم و در دولت یازدهم و دوازدهم به طرح اقدام ملی و الان به طرح قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن با هدف تولید سالانه یک میلیون واحد رسیده ایم.

برزگر ادامه داد: تولید سالانه یک میلیون واحد برای همه اقشار شعار خوبی بود اما موفق نبوده است. آن هم به این دلیل که با بخش خصوصی مشورتی انجام نشد. همه می دانند با انجمن های استانی و دو وزیر دیدارها داشتیم و مسائل مطرح شد. هم در زمان مرحوم رستم قاسمی و هم در زمان وزارت مهرداد بذرپاش اما پیشنهاداتی که مطرح کردیم به کارشناسان ارجاع شد و ارجاع به کارشناسان یعنی بی نتیجه ماند.

۷۰۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه ۲۲ میلیون نفر در حدود ۷۰۰ هزار هکتار بافت فرسوده ساکن هستند گفت: دولت برای نوسازی بافت‌ های فرسوده برنامه‌ های مشخصی در قالب نهضت ملی مسکن در حال اجرایی کردن دارد که در این بخش نیز بخش خصوصی و انبوه سازان می‌توانند دولت را یاری کنند. بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که از توان آنها برای نوسازی بافت فرسوده استفاده شود.

برزگر درخصوص مشکلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: در دو سال گذشته از توان بخش خصوصی چه به لحاظ عملکردی و چه به لحاظ مشاوره‌ای استفاده نشده و بنابراین موفقیت در این بخش زمانی می تواند حاصل شود که به فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن و انبوه سازان اعتماد شود.

بیش از ۳۷ درصد از جمعیت شهری اجاره نشین هستند

    ۳۷ درصد از جمعیت شهری اجاره نشین هستند و از آنجا که پرداخت تسهیلات در بخش مسکن هیچ اثر تورمی در اقتصاد ندارد می توانیم اعلام کنیم که تا چه حد می توان با اعطای تسهیلات به بخش ساخت و تولید مسکن هم به بخش مسکن و هم به حل معضل اجاره نشینی کمک کرد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان به موضوع اجاره نشینی در کشور اشاره و اینکه انبوه سازان و بخش خصوصی می توانند به این معضل کمک خوبی کنند خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۷ درصد از جمعیت شهری ایران اجاره نشین هستند و از آنجا که پرداخت تسهیلات در بخش مسکن هیچ اثر تورمی در اقتصاد ندارد می توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که تا چه حد می توان با اعطای تسهیلات به بخش ساخت و تولید مسکن هم به بخش مسکن و هم به حل معضل اجاره نشینی کمک کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات بخش مسکن عدم توجه به قوانین و مقررات است. به عنوان نمونه مصوبه هیئت وزیران سال ۱۳۷۵ برای انجمن‌های استانی انبوه‌سازی هنوز اجرا نشده است.

    در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد دو جلسه با دو وزیر داشته‌ایم؛ جلساتی که بیش از ۳ ساعت طول کشید و در آن پیشنهادات ما به کارشناسان ارجاع شد این یعنی هیچ نتیجه‌ای از جلسات نمی‌توان گرفت

برزگر افزود: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد دو جلسه با دو وزیر داشته‌ایم؛ جلساتی که بیش از ۳ ساعت طول کشید و در آن پیشنهادات ما به کارشناسان ارجاع شد این یعنی هیچ نتیجه‌ای از جلسات نمی‌توان گرفت. ما تنها زمانی موفق می‌شویم که به فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن یعنی انبوه‌سازان اعتماد کنیم.

    شعار تولید یک میلیون مسکن خوب و حساب‌ شده بود اما طی دو سال اخیر چندان در اجرای این طرح موفق نبوده‌ایم چرا که با انبوه‌سازان به عنوان بخش خصوصی به درستی مشورت نشد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: شعار تولید یک میلیون مسکن خوب و حساب‌ شده بود اما طی دو سال اخیر چندان در اجرای این طرح موفق نبوده‌ایم چرا که با انبوه‌سازان به عنوان بخش خصوصی به درستی مشورت نشد تا آنها تجربیات خود را در اختیار این طرح بگذارند.

وی تصریح کرد: پس باید تاکید کنم که تنها راه‌ حل اجرا و دستیابی به اهداف ریاست جمهوری برای ساخت یک میلیون مسکن توافق و امضای تفاهمنامه با انبوه‌سازان است. در این صورت شعارهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن به سرانجام می‌رسد.

    یکی از مشکلات انبوه‌سازان سازمان نظام مهندسی ساختمان است به طوریکه از دهه ۸۰ به این سو با سازمان نظام مهندس درگیر هستیم و تا الان نتوانسته‌ایم معضل این بخش را حل کنیم

برزگر با اشاره به اینکه برای ساخت هر متر مربع مسکن دو میلیون تومان عوارض پرداخت می‌شود ادامه داد: یکی از مشکلات انبوه‌سازان سازمان نظام مهندسی ساختمان است به طوریکه از دهه ۸۰ به این سو با سازمان نظام مهندس درگیر هستیم و تا الان نتوانسته‌ایم معضل این بخش را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰، مسکن استیجاری مطرح و گام‌هایی برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد برداشته شد گفت: در دهه ۷۰ نیز طرح اسکان ۷۷ مطرح شد و در دولت نهم و دهم به مسکن مهر و الان به مسکن ملی رسیدیم.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم که طرح اقدام ملی مسکن اجرا شد قرار شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. پس حالا که به قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن با ساخت سالانه یک میلیون مسکن رسیده‌ایم باید توجه داشته باشیم که توجه و حمایت از بخش خصوصی و انبوه سازان می تواند دولت را در جهت پیشبرد این برنامه کمک کند.

    متولدین دهه ۴۰ به خاطر دارند ابتدای انقلاب زمین‌های ۲۰۰ و بعضا ۴۰۰ متری بدون کار کارشناسی به مردم واگذار شد. این واگذاری منجر به ایجاد شهرک‌های غیراستاندارد و غیرمقاوم با ساخت‌وساز سنتی شد

برزگر با بیان اینکه برای ساخت و ساز مسکن در ابتدا باید بدانیم با چه رویکردی می‌خواهیم مردم را صاحبخانه کنیم تاکید کرد: متولدین دهه ۴۰ به خاطر دارند ابتدای انقلاب زمین‌های ۲۰۰ و بعضا ۴۰۰ متری بدون کار کارشناسی به مردم واگذار شد. این واگذاری منجر به ایجاد شهرک‌های غیراستاندارد و غیرمقاوم با ساخت‌وساز سنتی شد. واحدهای ساخته شده در این زمین‌ها بعد از ۲۰ سال کلنگی شده و به ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل شدند.

عدم توجه به قوانین و مقرارتی که وضع می شود

برزگر در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما عدم اجرای قوانین است، گفت: قوانین و مقرراتی در کشور وضع می شود مانند قانون حمایت و رفع موانع تولید که در عمل بهای چندانی به آنها داده نمی‌ شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن و اجاره بها طی ۵ سال

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس در اجلاس سراسری انبوه‌ سازان مسکن و ساختمان ایران با یادآوری اینکه قیمت مسکن و اجاره بها در بازه زمانی ۵ ساله یعنی از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۲، ۱۰ برابر شده است، گفت: در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی‌ ترین هزینه مسکن است و اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش‌ های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه‌ ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت بر موضوع مسکن و جدی‌ تر گرفتن آن تاکید کردند. این مسئله نشان می‌ دهد باید تمرکز زیادی روی این موضوع داشته باشیم.

رئیس مرکز  پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن تصریح کرد: این ناترازی مربوط به کاهش تولید مستمر در دهه ۹۰ است.

تعداد کل جوازهای مسکونی کمتر از ۵۰۰ هزار واحد

نگاهداری اضافه کرد: قانون جهش تولید و به تبع آن، نهضت ملی مسکن، برای کاهش ناترازی و بهبود وضعیت مسکن توسط دولت در حال پیگیری است. حدود دو سال از اجرای قانون می‌گذرد که شاهد نقاط مثبتی در اجرای آن هستیم.

وی یکی از اثرات مثبت را تغییر نگاه دولت از نظاره‌گر به کنش‌گر دانست و افزود: دولت مسکن را از اولویت‌های اجرایی خود قرار داده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. شخص رئیس جمهور نیز برای آن وقت می‌گذارد و فعالیت‌ها برای تامین گسترده مسکن در حال اجراست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد کل جوازهای مسکونی کمتر از ۵۰۰ هزار واحد بود، بیان کرد: باید از تجارب گذشته در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کنیم ضمن اینکه باید برای سوداگری و اثربخشی در بازار مسکن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

در حال تکمیل است…

منبع خبر: رکنـا