نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و افراد را سریع‌تر و دقیق‌تر کند. رزماری گیاهی بسیار محبوب در منطقه مدیترانه است که افراد غذاهای زیادی با برگ‌های تازه آن طبخ می‌کنند. عصاره رزماری نیز از دیرباز توسط انسان‌ها استفاده شده است و قدمت آن به تمدن‌های مصر باستان […]

- گیاه معطری که شما را باهوش‌تر می‌کند

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و افراد را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

رزماری گیاهی بسیار محبوب در منطقه مدیترانه است که افراد غذاهای زیادی با برگ‌های تازه آن طبخ می‌کنند. عصاره رزماری نیز از دیرباز توسط انسان‌ها استفاده شده است و قدمت آن به تمدن‌های مصر باستان باز می‌گردد.

برای این تحقیق، ۲۰ نفر در معرض مقادیر مختلف ۱، ۸_سینئول، جز اصلی رزماری قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که هرچه شرکت‌کنندگان پس از استنشاق رزماری، ۱، ۸- سینئول بیشتری در جریان خون خود داشته باشند، در آزمون‌هایی شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند.

محققان توضیح دادند: در اینجا برای اولین بار نشان می‌دهیم که عملکرد در کارهای شناختی به‌طور قابل توجهی با غلظت ۱، ۸- سینئول جذب شده پس از قرار گرفتن در معرض عطر رزماری مرتبط است و با غلظت‌های بالاتر بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، این اثرات با نتایج سرعت و دقت مرتبط شد که نشان می‌دهد این رابطه یک معامله سرعت و دقت را توصیف نمی‌کند.

۱، ۸- سینئول فرار همچنین در بسیاری از گیاهان معطر دیگر مانند خلیج، افسنطین، مریم گلی و اکالیپتوس یافت می‌شود. گیاهان از اسانس برای دفاع در برابر گیاهخواران و شکارچیان گیاهخوار استفاده می‌کنند.

ترکیب رزماری همچنین خلق و خوی افراد را کمی بدتر می‌کند شاید به این دلیل که بوی آن مورد پسند همه افراد نیست.

دکتر مارک ماس، محقق ارشد این تحقیق گفت: فقط رضایت با سطوح ۱، ۸- سینئول و به‌طور جالبی با برخی از نتایج عملکرد شناختی رابطه معناداری داشت که منجر به این پیشنهاد جالب شد که خلق و خوی مثبت می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:

خواص باورنکردنی سیر سیاه برای سلامتی

۲۳۳۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین