به گزارش زیرنویس، نشست خبری سخنگوی صنعت آب صبح امروز دوشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات کشور در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد. عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران با ارائه گزارشی، برنامه‌های وزارت نیرو تا پایان دولت سیزدهم در حوزه‌های طرح‌های آبرسانی، تأمین منابع آب و احداث […]

به گزارش زیرنویس، نشست خبری سخنگوی صنعت آب صبح امروز دوشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات کشور در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران با ارائه گزارشی، برنامه‌های وزارت نیرو تا پایان دولت سیزدهم در حوزه‌های طرح‌های آبرسانی، تأمین منابع آب و احداث سد، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، برنامه جهادآبرسانی و طرح‌های اضطراری وزارت نیرو برای رفع تنش آبی را تشریح کرد.

وی افزود: در برنامه طرح‌های آبرسانی که وزیر نیرو به مجلس ارائه داده است، عدد چشمگیر تأمین و ایجاد زیرساخت برای ۷۰۰ میلیون متر مکعب تأمین آب شرب و مصارف بهداشتی آمده که این میزان، عدد قابل توجهی است؛ چرا که در ابتدای دولت سیزدهم مجموع آب شرب و بهداشت کشور زیر ۸ میلیارد بود و اکنون رشد حدود ۹ درصدی داشته است.

سخنگوی صنعت آب درخصوص طرح‌های آبرسانی نیز بیان داشت: اکنون ۱۸ طرح آبرسانی با ظرفیت ۱۸۶۰۰ لیتر بر ثانیه با ۵۸۸ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسیده‌ است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه اکنون ۳۳ طرح آبرسانی آماده افتتاح است، توضیح داد: وزارت نیرو توانست در کمتر از دو سال مجموعاً ۱۰۵۸ میلیون متر مکعب در قسمت آبرسانی عملکرد داشته باشد که ۱۵۰ درصد ضریب تحقق ۴ ساله است؛ یعنی مسیری را که باید در ۴ سال در این بخش طی می‌شد وزارت نیرو در کمتر از دو سال طی کرده است.

وی از اجرای ۱۰۵ طرح آبرسانی خبر داد و خاطرنشان کرد: ضریب تحقق میثاق وزارت نیرو در پروژه‌های آبرسانی به ۳۰۰ درصد خواهد رسید که ۱۵۰ درصد این میزان در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم محقق شده است. با اجرای این ۱۰۵ طرح، امیدواریم که مجموع آب انتقال شده، به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد.

اختصاص یک میلیارد دلار برای تحقق توسعه منابع آبی

سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص اقدامات انجام شده در بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی افزود: برای شبکه‌های آبیاری و زهکشی و برخی از تحقق توسعه منابع آبی مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد قرار گرفته است که نویدبخش اتفاقات خوبی برای سال آتی خواهد بود.

بزرگ زاده با اشاره به ضریب تحقق برنامه‌های وزیر نیرو در پایان سال مالی ۱۴۰۲ ادامه داد: این ضریب در بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی به ۹۸ درصد خواهد رسید و در پایان دولت سیزدهم نیز این میزان ۱۱۷ درصد خواهد شد.

۹ طرح وزارت نیرو برای استان‌های دارای تنش آبی

به گفته سخنگوی صنعت آب ایران، وزارت نیرو در حوزه رفع تنش آبی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و شهر مشهد ۹ برنامه در دست اقدام دارد.

بزرگ‌زاده اضافه کرد: در راستای رفع تنش آبی، همچنین ۸۳۳ طرح اولویت‌دار برای ۳۱ استان طی دو سال گذشته اجرا شده یا در دست اجراست.

وی افزود: در بخش تأمین منابع آبی و احداث سد نیز برای افتتاح یا آبگیری ۳۱ سد تا پایان اسفند ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی و اقدام شده است. با افتتاح این ۳۱ سد ۴۸۷۳ میلیون مترمکعب به مخازن تأمین آب سدهای کشور افزوده می‌شود.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون ۱۳ سد با حجم مخزن ۳۵۳۳ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است. به این ترتیب که سد چمشیر افتتاح شده؛ سدهای عمارت، باغان و کهیر آبگیری شده و ۹ سد دیگر آماده آبگیری یا افتتاح است.

سخنگوی صنعت آب ایران در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز گفت: اصلاح روش‌های انتقال و توزیع آب کشاورزی از روش سنتی به روش لوله‌گذاری و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی به طول ۱۲۵ هزار هکتار در دستور کار است که تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۲ هزار هکتار احداث خواهد شد.

عملیات آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا به پایان رسیده است

وی افزود: در اجرای برنامه‌های وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای کشور با هدف افزایش جمعیت روستاهای تحت پوشش خدمات آب شرب، برنامه جهاد آبرسانی در فاز نخست در ۱۰ هزار روستای کشور تعریف شده است. این طرح تاکنون ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا به پایان رسیده است.

بزرگ‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استفاده از آب دریا نیز خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر اقدامات خوبی برای تأمین آب از دریا صورت گرفته است؛ به طوری که برداشت آب دریا برای استفاده شرب ۶ برابر شده و تأمین آب صنعت از دریا نیز افزایش ۶ برابری داشته است.

سخنگوی صنعت آب افزود: ۵۰ درصد این میزان برداشت برای استفاده در مناطق ساحلی و ۵۰ درصد دیگر نیز به استان‌های غیرساحلی انتقال یافته است.

منبع خبر: رکنـا