بررسی‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با بالا رفتن قیمت دلار در بازار، تب‌وتاب به معاملات ارزی غیررسمی بازگشته است که معامله‌گران مجددا به بازار بازگشته‌اند.

دلار کانال عوض کرد/ نرخ ارز باز هم وارد سطوح جدید قیمتی می‌شود؟

مریم فکری: بازار ارز دیروز وارد فاز تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها شد؛ به طوری که جهش به دو کانال بالاتر را تجربه کرد و به کانال ۵۲ هزار تومان رفت.

افزایش قیمت دلار به کانال ۵۲ هزار تومان در حالی رقم خورد که از یکم خردادماه امسال تاکنون رنگ کانال ۵۲ هزار تومان را به خود ندیده بود و در یک نوسان نزولی، در بیستم خردادماه تا حتی کانال ۴۶ هزار تومان پایین آمده بود، اما پس از آن همواره دلار در میان کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان بود.

این شرایط بازار ارز به گونه‌ای بود که حتی از اصطلاح حبس قیمت دلار سخن می‌گفتند؛ به نوعی کا تمایل به خروج از این کانال‌های قیمتی ندارد.

اما از روز شنبه هفته جاری، در پی زلزله هرات و نیز ایجاد تنش میان حماس و اسراییل، بازار ارز وارد فاز جدیدی از قیمت‌ها شد، به طوری که تاکنون سه کانال بالا رفته و در کانال ۵۲ هزار تومان قرار گرفته است.

در این میان، بررسی‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با بالا رفتن قیمت دلار در بازار، تب‌وتاب به معاملات ارزی غیررسمی بازگشته است که معامله‌گران مجددا به بازار بازگشته‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد بازارساز با افزایش عرضه، در تلاش برای تغییر مسیر قیمتی بازار است.

در همین رابطه، سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌گویی درباره شرایط بازار ارز می‌گوید: همواره عوامل سیاسی عاملی تاثیر گذار بر نرخ ارز بوده است و در سال‌های گذشته شاهد بودیم در انتخابات آمریکا هنگامی که «جو بایدن» بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشست قیمت دلار کاهشی شد و یا هنگامی که احتمال پیروزی «ترامپ» در انتخابات بیشتر می‌شد نرخ دلار افزایش می‌یافت.

سیدعلی می‌افزاید: در شرایط موجود نیز دلیل اصلی نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت‌ها تا ۵۳ و ۵۴ هزار تومان نیز به دلیل تنش و فضایی است که در منطقه به وجود آمده و تاثیر منفی بر نرخ ارز گذاشته است.

این اقتصاددان با اشاره به تثبیت قیمت‌ها در بازار ارز طی ماه‌های گذشته، عنوان می‌کنو: ۹۰ درصد شرایط موجود به دلیل تنش میان اسرائیل و جنبش حماس است و این جو روانی در فضای مجازی باعث نوسان نرخ ارز بوده است.

وی به ایرنا تاکید می‌کند: در ماه‌های گذشته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت توانسته بود آرامش را به بازار ارز بازگرداند و ثبات خوبی به بازار داده بود و بی‌شک با برقراری آرامش دوباره در منطقه، نرخ ارز ثابت می‌شود.

سیدعلی خاطرنشان می‌کند: در مرحله بعد باید تا پایان سال توجه ویژه‌ای به کسری بودجه و تورم داشته باشیم و در صورت کنترل آنها نرخ ارز متعادل خواهد شد.

 

منبع: خبـرآنلاین