سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش باران، رعدوبرق، در برخی مناطق احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت فردا (۱۹ مهرماه) درآذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان و پنج‌شنبه (۲۰ مهرماه) در گیلان، مازندران، گلستان، شرق اردبیل و شمال زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان […]

- تشدید بارش در ۱۰ استان/ کاهش محسوس دما در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش باران، رعدوبرق، در برخی مناطق احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت فردا (۱۹ مهرماه) درآذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان و پنج‌شنبه (۲۰ مهرماه) در گیلان، مازندران، گلستان، شرق اردبیل و شمال زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال و اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی و ریلی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش محسوس دما سه‌شنبه (۱۸ مهرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، همدان، نیمه شمالی مرکزی، لرستان، کرمانشاه، ایلام و ارتفاعات در زنجان، قزوین، البرز و تهران و چهارشنبه (۱۹ مهرماه) در آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان دور از انتظار نیستن.

حاکمیت این شرایط جوی پنج‌شنبه (۲۰ مهرماه) دراردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، قم، نیمه شمالی اصفهان، تهران، سمنان، البرز، قزوین و زنجان و جمعه (۲۱ مهرماه) در شرق خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات و دامنه مازندران، غرب گلستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال را پپش‌بینی می‌کند.

خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز در دستور کار قرار بگیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از بعدازظهر چهارشنبه تا صبح جمعه (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) افزایش سرعت وزش باد در سواحل ۲۰ تا۳۰ نات و دور از سواحل حداکثر ۳۴ نات و افزایش ارتفاع امواج در سواحل ۲ تا ۳.۵ متر و دور از سواحل تا ۴ متر استان‌های گیلان و مازندران و گلستان در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و تردد کشتی‌ها دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های فراساحل توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بیشتر بخوانید:

سرما سراغ تهرانی‌ها می‌آید؛ جزئیات پیش‌بینی هوای پایتخت

شدت بارندگی در این استان‌ها/ خنک‌ترین استان کشور این‌جاست

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین