ریزش ۷۰۰تومانی قیمت دلار/ ضرر سنگین خریداران در مسیر کاهش نرخ ارز
ریزش ۷۰۰تومانی قیمت دلار/ ضرر سنگین خریداران در مسیر کاهش نرخ ارز

تجارت‌نیوز نوشت: امروز قیمت دلار با روند کاهشی آغاز به کار کرد. این اسکناس با افت ۷۰۰ تومانی قیمت، با رقم ۵۲ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در بازار معامله شد. با این وجود معامله‌گران می‌گویند خریداری در بازار نیست و همه فروشنده شده‌اند. فعالان بازار ارز، این‌گونه تعبیر می‌کنند که بازار آرام گرفته […]

- ریزش ۷۰۰تومانی قیمت دلار/ ضرر سنگین خریداران در مسیر کاهش نرخ ارز

تجارت‌نیوز نوشت: امروز قیمت دلار با روند کاهشی آغاز به کار کرد. این اسکناس با افت ۷۰۰ تومانی قیمت، با رقم ۵۲ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در بازار معامله شد. با این وجود معامله‌گران می‌گویند خریداری در بازار نیست و همه فروشنده شده‌اند.

فعالان بازار ارز، این‌گونه تعبیر می‌کنند که بازار آرام گرفته و اخبار مربوط به تنش‌های منطقه دیگر اثر قوی بر قیمت دلار ندارد. معامله‌گران دلار نقش روند باثبات قیمت در بازارهای جهانی و سخنان رهبری را در آرامش بازار ارز پررنگ می‌دانند.

تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند بازار در مسیر طبیعی خود قرار دارد و روند قیمت‌ها در روزهای آتی نشان می‌دهد که کاهش امروز استراحت در مسیر صعودی است یا تلاش دستوری و مقطعی دولت برای ثبات قیمت ارز.

طی ۴۵ سال، ۱۳ بار ارزش تومان نصف شده است!

در همین راستا اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی در خصوص رشد شارپی قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: «از سال ۵۷ تا همین روزهای اخیر، ۱۳ نوبت ارزش پول کشور نصف شده است. یعنی ۱۳ نوبت دلار ضرب‌ در دو شده است. بنابراین اگر فردا دلار ۱۰۰ هزار تومانی شود، در ادامه سیاست‌های تورم‌زای فعلی، تعجبی ندارد و این ۱۳ بار می‌شود ۱۴ بار!»

اما مساله اصلی که باعث تضعیف تومان و بالا رفتن قیمت ارز می‌شود،‌ چیست؟ وی در پاسخ گفت: «اصلی‌ترین عامل این روند، وجود تورم است و تورم نیز در اثر رشد حجم نقدینگی و خلق پول ایجاد می‌شود. دلیل خلق پول نیز کسری بودجه است و دلیل کسری بودجه نیز هزینه‌های اضافه بر درآمد است.»

سمیعی در ادامه افزود: «در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و معنی آن این است که روزانه بیش از سه هزار میلیارد تومان سوبسید به بنزین داده می‌شود. این در حالی است که همین مقدار، به سایر حامل‌های انرژی و سایر بخش‌ها سوبسید داده می‌شود. در حالی که تخصیص سوبسید به این‌گونه موارد، خلاف قوانین اقتصادی است.»

این مقام صنفی سابق تاکید کرد: «در مورد بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و امنیت و قضاوت ارائه سوبسیدهای دولتی مانعی ندارد؛ اما دولت حق ندارد از جیب افرادی بگیرد و پول بنزین عده‌ای دیگر را بدهد. اگر منِ نوعی می‌خواهم بنزین مصرف کنم یا مسافرت خارجی بروم باید ارز آزاد تهیه کنم. نباید ارز دولتی برای سفرهای سیاحتی و زیارتی اختصاص یابد.»

وی افزود: «دلیلی ندارد کشاورزی که در روستایی کار می‌کند هزینه سفرهای خارجی من و شما را بدهد. این مسائل باید از سوی دولت رعایت شود زیرا باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور می‌شود.»

فنر دلار در کنترل دستوری قیمت، رها شد

وی با اشاره به اخبار سیاسی و جنگ صورت گرفته در منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر گفت: «وقتی تورم بالای ۴۰ درصد داریم و در آمریکا نرخ تورم زیر چهار درصد است، این معنی را می‌دهد که روزانه باید یک در هزار به قیمت دلار اضافه شود. یعنی با شروع کار بازارها، دلار ۵۰ هزار تومانی، ۵۰ هزار و ۵۰ تومان شود.»

وی اضافه کرد: «وقتی قیمت دلار را به صورت دستوری کنترل می‌کنیم و نمی‌گذاریم بالا برود، فنر قیمت این اسکناس جمع می‌شود و انرژی ذخیره شده منتظر یک اتفاق می‌ماند تا خبری بیاید و آن اتفاق را بهانه قرار دهد که مثلا حالا جنگ شده و قیمت به شکل شارپی بالا برود.»

رئیس سابق کانون صرافان با اشاره به نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صرافان که بیشتر جنبه دخالت دارد، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر صرافان اختیار خاصی ندارند و این موضوع برخلاف قوانین اقتصادی است. نظام بسته و دستوری اقتصاد، ثمری برای جامعه ندارد و باعث تضعیف اقتصاد کشور می‌شود.»

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن نرخ ارز افزود: «بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها باید اقدام به تک نرخی کردن ارز با قیمت واقعی و بدون محدودیت کند تا جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت را در بازار ارز بگیرد. زیرا فساد حاصل از چندنرخی بودن ارز، صدمات جبران ناپذیری بر اقتصاد و جامعه می‌گذارد.»

دلار در کنترل دولت است!

در روز جاری احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشستی با خبرنگاران مدعی شد: نوسانات اخیر در حوزه ارز نیز توسط بانک مرکزی تحت کنترل است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار در روزهای صعودی اخیر در شرایطی قرار دارد که دولت نمی‌تواند روی آن تاثیر بگذارد.

علاوه بر این، سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تورم در نیمه اول سال با استناد به داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در شهریور سال جاری را  ۳۶.۵ درصد اعلام کرد و آن را کاهشی دانست. وی همچنین در مورد خوراکی‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال را ۳۷ درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در شهریورماه سال گذشته  این تورم ۷۵ درصد بوده است.

خاندوزی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر شاهد ثبات قابل توجه بازارها هستیم و امیدواریم کاهش تورم که نتیجه سیاست‌های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

در روز جاری قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهشی شد. امروز دلار هرات با کاهش هزار و ۱۰۰ تومانی با قیمت ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. در روز جاری درهم امارات با کاهش پلکانی همراه بود و با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومانی معامله شد و۲۵۰ تومان کاهش داشت.

منبع: اطلاعات انلاین