واکنش تند باشگاه سپاهان به روایت یک خبرگزاری؛ با دشمنان قسم‌خورده کشور همکار شده‌اید!
واکنش تند باشگاه سپاهان به روایت یک خبرگزاری؛ با دشمنان قسم‌خورده کشور همکار شده‌اید!

باشگاه سپاهان به مطلب جنجالی یکی از خبرگزاری‌ها درباره جزئیات اتفاقات دیدار نماینده اصفهانی ایران مقابل الاتحاد عربستان که درنهایت منجر به لغو این بازی شد، واکنش نشان داد.

 

باشگاه سپاهان در واکنش به روایت خبرگزاری مهر از ماوقع پیش از دیدار این باشگاه مقابل الاتحاد، که درنهایت به لغو بازی و بازگشت فوری تیم عربستانی انجامید، بیانیه‌ای صادر کرد.

گزارش مهر درباره لغو دیدار سپاهان و الاتحاد را این‌جا بخوانید: مقصر اصلی لغو دیدار سپاهان و الاتحاد مشخص شد

مشروح بیانیه سپاهان در پاسخ به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه آمده است:

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان لازم می‌داند در خصوص مطلبی که در این خبرگزاری در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ تحت عنوان «بازخوانی پرونده سپاهان – الاتحاد؛ جزئیات اتفاقاتی که در ورزشگاه نقش جهان رخ داد»، پاسخی صادر نماید:

در ادامه حملات رسانه‌های معاند خارج از ایران به باشگاه سپاهان به خاطر دیدار لغوشده سپاهان و الاتحاد، متاسفانه شاهدیم خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در یک همکاری خواسته یا ناخواسته با دشمنان قسم‌خورده ایران، گزارشی آمیخته از سخنان راست و دروغ را به نام شفاف‌سازی اما از روی ناآگاهی منتشر کرده و عملا آب به آسیاب دشمن ریخته است. به نظر می‌رسد منشأ این موضع‌گیری خلاف واقع از سوی خبرگزاری مهر و پاس گل این رسانه به طرف مقابل، با منشأ و علت موضع‌گیری دبیرکل فدراسیون فوتبال یکسان باشد! سوال اینجاست که آیا فدراسیون فوتبال عربستان نیز همین رویه را دنبال کرده یا به حمایت از نماینده کشور خود پرداخته است؟ اما برای چندمین بار باشگاه فولاد مبارکه سپاهان توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر می‌نماید:

۱- ورزشگاه نقش جهان بارها و بارها در ماه‌های اخیر مورد بازدید ناظران آسیایی قرار گرفته و به تایید آن‌ها رسیده است؛ AFC پس از بازدید دقیق از این ورزشگاه مجوز حرفه‌ای برای باشگاه سپاهان صادر کرده و حتی پس از آن، نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا، جهت نصب تجهیزات VAR و تایید میزبانی، چندین بار از ورزشگاه نقش جهان بازدید نموده و آن را تایید کرده‌اند.

۲- در جلسه هماهنگی روز قبل از بازی که تمام موارد بررسی می‌شود، هیچ گونه صحبتی در خصوص نمادهای مستقر در ورزشگاه نشده و مجوز بازی در این ورزشگاه صادر گردیده است.

۳- این موضوع که ناظر مسابقه شب قبل از بازی در خصوص حذف نمادهای موجود در ورزشگاه صحبت کرده باشد کذب محض است. تنها تذکر مطرح شده، نه از سوی ناظر که از سمت افسر امنیتی بازی بود که شب قبل از بازی و در جریان مانور تشریفات آغاز مسابقه، پیشنهاد داد برای عبور پرچم AFC در ابتدای مسابقه، مسیر ورود از هرگونه مانعی تخلیه شود که با توضیحات مسئولان مربوطه، افسر امنیتی قانع شده و وضعیت موجود را تایید کرد. در خصوص مانیتور و فرآیند VAR نیز مسئله وجود مانع صدق نمی‌کند زیرا که این تجهیزات دو روز قبل در حضور ناظران AFC در محل‌های موردنظر نصب شده بود.

۴- ناظر بازی ساعت ۱۷ یعنی تقریبا دو ساعت و نیم قبل از سوت آغاز مسابقه و یک ساعت و نیم پیش از ورود تیم‌ها به زمین برای گرم کردن، درخواست حذف نمادهای کنار زمین به دلیل “موضوعات سیاسی” را دارد. این درخواست به دو دلیل توسط مسئولان مربوطه رد می‌شود:

  • اول اینکه هر موردی متوجه ورزشگاه نقش جهان بوده، باید در بازدید روزهای گذشته و یا جلسه هماهنگی بازی مطرح می‌شده است.
  • دوم اینکه درخواست ناظر بازی کاملا نامتعارف بوده و در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته به دلیل وجود یک یا چند مجسمه در ورزشگاه که نمادهای هویتی یک ملت هستند، از انجام یک بازی جلوگیری نمایند.

بدین ترتیب این ادعا که ناظر بازی به علت عدم پذیرش درخواست او توسط باشگاه سپاهان، از این مسئله تلقی حرکت سیاسی داشته به کلی رد می‌شود. چراکه خود ناظر مسابقه پیش از بازی مسئله «نمادهای سیاسی» را مطرح کرده است. لازم به ذکر است اسناد درخواست ناظر نزد باشگاه موجود بوده و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

۵- نهایتا ناظر بازی نه به تصمیم خود بلکه -طبق گفته خود- با دستور AFC ابتدا اجازه خروج به تیم الاتحاد داد و سپس اقدام به لغو مسابقه نمود. البته در اینجا از نظر باشگاه سپاهان دو تخلف رخ داده است:

  • ناظر بازی می‌بایست در جلسه هماهنگی بازی تذکرات مدنظر خود را مطرح می کرد و البته به خاطر وجود چند نماد هویتی نمی‌بایست بازی را لغو می‌نمود.
  • هرچند ناظر به تیم الاتحاد اجازه داد از ورزشگاه خارج شود اما در چنین مواقعی، تیم‌ها می بایست در کشور میزبان تا تعیین تکلیف بعدی بمانند و خروج آن‌ها از کشور میزبان مجوزی نداشته است.

۶- به هر حال پس از گفت و گوهای فراوان پرونده هم اکنون در AFC و در مرحله صدور رای قرار دارد. هرچند فدراسیون فوتبال در این ماجرا نیز منفعلانه برخورد کرد اما از تمام هوادارانی که با صبر و حمایت خود بار دیگر فرهنگ اصیل هواداری سپاهان را به جهان نشان دادند تشکر نموده و لازم می‌دانیم به دلیل لغو این دیدار مهم در حضور پرشور آنان، مجددا از تمامی هواداران سپاهان دلجویی کنیم.

۷- در پایان لازم می‌دانیم از مسئولان، دغدغه‌مندان، اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی که در این چند روز از باشگاه سپاهان حمایت کردند تقدیر نموده و به آن دسته از افراد و رسانه‌هایی از جمله خبرگزاری مهر که این گونه منافع ملی را مورد بی توجهی خود قرار می‌دهند مجددا در باب رفتار حرفه‌ای تذکر دهیم.

منبع: خبـر ورزشی