مدیرعامل استقلال درمورد اینکه شاید انتظار داشت در بدو ورودش این آرامش وجود داشته باشد، گفت: انتظار نکونام هم شاید همین بود. طبیعی بود. ۲ جنس و نگاه متفاوت که هردو هم خودشان را محق می‌دانستند اما خداراشکر این مساله شخصی نبوده و به خاطر استقلال بوده، الان هم از همه دوستان و مدیرانی که […]

دفاع علی خطیر از پرسپولیس؛ این نوع اداره شدن حق ما نیست/ هنوز می‌گویم سقف بودجه قانون خوبی است

مدیرعامل استقلال درمورد اینکه شاید انتظار داشت در بدو ورودش این آرامش وجود داشته باشد، گفت: انتظار نکونام هم شاید همین بود. طبیعی بود. ۲ جنس و نگاه متفاوت که هردو هم خودشان را محق می‌دانستند اما خداراشکر این مساله شخصی نبوده و به خاطر استقلال بوده، الان هم از همه دوستان و مدیرانی که بیرون هستند و اصحاب رسانه می‌خواهم به این آرامش‌کمک کنند. آن جلسه را گذاشتیم اما برخی رسانه‌ها روز بعد گفتند این‌ها دروغ است و نکونام آشتی‌ نکرده است. گفتند آشتی در کار نبوده. بعد که دیدند آشتی شده به سمت دیگری رفتند. عده‌ای نمی‌خواهند استقلال آرامش داشته باشد. نمی‌دانم چرا، احساسم این است که عده‌ای از آرامش استقلال ناراحت هستند. نمی‌دانم چه کسانی هستند و گرنه شکایت می‌کردیم.

وی افزود: می‌توانیم حدس و گمان بزنیم ولی انصاف نیست که اسم آدم‌ها را ‌روی حدس و گمان بیاورم ولی واقعیت این را نشان می‌دهد که عده‌ای از آرامش استقلال ناراحت هستند. در جلسه، مباحث اصلی مطرح شد. گفتم خواسته‌های نکونام به حق است و او خواسته شخصی نداشت. در این مدت یکبار نشد بگوید به من پرداخت کنید یا این را برای خودم می‌خواهم. در زمان اوج اختلاف هم گفتم نکونام نه با من مساله شخصی داشت نه خواسته شخصی ولی در مورد خواسته‌ها ما هم محدودیت داریم. باشگاهی مثل استقلال یا پرسپولیس در محدودیت اداره می‌شود. وقتی با باشگاه‌های صنعتی مقایسه می‌کنم، تقریبا ۸۰ درصد جامعه هواداری را دارند اما هر دو در محدودیت هستند. از صبح که بیدار می‌شویم می‌گوییم خدایا چکار کنیم. در مسیر روزمرگی افتاده‌ایم. بودجه و درآمد مشخصی نداریم. این، برای آینده ۲باشگاه خوب نیست. در این مدت که بودم همه جا در مجلس و دولت و هرکجا که توانستم این صدا را برسانم گفتم، حق استقلال و پرسپولیس این شیوه اداره شدن نیست.

وی افزود: منابع درآمدی فوتبال همه جا مشخص است. درمورد حق پخش، صداوسیما دلایلی به حق هم دارد ولی یک‌ منبع اصلی درآمد باشگاه حق پخش تلویزیونی است اما ما این را نداریم. دوم تبلیغات دور زمین است که این را هم نداریم. در اختیار ما نیست. بلیت فروشی هم نداریم. بعضی بازی‌ها بدون تماشاگر است. قیمت بلیت‌ها هم ارزش بالایی ندارند. تنها منبع درآمد تبلیغات روی پیراهن است. حداقل هزینه باشگاه اسنتقلال در سال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. من باید بتوانم از این راه بخش زیادی از هزینه‌های باشگاه را تامین کنم. در پرسپولیس هم همینطور است. الان عددی را برای تبلیغات روی پیراهن در نظر گرفتم. فرض کنید ۱۰۰میلیارد تومان، بنگاه‌های اقتصادی که توانایی پرداخت ۱۰۰ میلیارد برای آمدن روی پیراهن استقلال یا پرسپولیس را داشته باشند، انگشت شمارند. روی پیراهن هر تیمی بروی، می‌گوید ممکن است هواداران تیم مقابل را از دست بدهم.

خطیر تصریح کرد: فکر می‌کند و می‌گوید می‌خواهم اسپانسر هر دو شوم. باید عددش را دوبرابر کند. مثلا ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد داشته باشد. چنین بنگاه اقتصادی اصلا وجود ندارد. مگر اینکه دستور حکومتی داشته باشد. در این هم ما دچار محدودیت می‌شویم. یعنی در تنها راه تامین منبع درآمد هم محدودیت داریم. این شرایط برای هرکسی که روی صندلی مدیریت بیاید هست ولی برای بقیه تیم‌ها مثل تیم‌های صنعتی اینطور نیست.

وی افزود: چون آن‌ها به دولت وصل هستند. استقلال و پرسپولیس تحت محدودیت‌های اداری دولتی اداره می‌شوند ولی حتما باید حتما از منابع خصوصی درآمدزایی کنید. باشگاه‌های صنعتی و خصولتی خیلی راحت از دولت تغذیه می‌شوند و خیلی جاها هم پاسخگو نیستند. این عادلانه نیست. مدیرعامل استقلال و پرسپولیس دستشان بسته است. می‌گویند خودت برو درآمدزایی کن، درصورتیکه تمام منابع درآمدی بسته است.من اطلاع داشتم اما آمده‌ام این فضا را عوض کنم. ظرفیت را بالا ببرم. بگویم این مسیر و این شیوه مدیریت باید عوض شود. درآمد بیشتری به فوتبال، استقلال و پرسپولیس برسد.

مدیرعامل استقلال، گفت: من باید بروم به مجلس و دولت این مشکلات را بگویم. خیلی از نمایندگان مجلس این مشکلات را به این عمیقی نمی‌دانند. وقتی صحبت می‌کنیم تازه برایشان شدت و حدت مشکلات باز می‌شود. امروز هم با درویش صحبت کردیم که باید کنار هم این حرف‌ها را بزنیم. درویش از این استقبال کرد که گره‌های قانونی درآمدزایی استقلال و پرسپولیس باید باز شود. این دو باشگاه سرمایه‌های کشور هستند. همه باید کمک کنند. حال این دو باشگاه خوب باشد حال اکثریت جامعه خوب است.

خطیر در مورد اینکه آیا علاقه به صحبت با سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی دارد، اظهار داشت: خیلی علاقه‌مند هستیم که این اتفاق بیفتد. یکی از منابع اصلی درآمدزایی است. همه‌جای دنیا تبلیغات دور زمین برای خود باشگاه است. معمولا هم به صورت یک پکیج است. مثلا می‌گویید قرارداد می‌بندم. بخشی تبلیغات روی پیراهن است. برای هر بازی هم فرضاً ۳۰۰ یا ۵۰۰ ثانیه هم تبلیغات دور زمین را می‌دهم. پکیج قیمت و ارزش اسپانسر را بالا می‌برد. ما این را نداریم. باید با سازمان لیگ گفتمان کنیم. آن‌ها هم باید ما را درک کنند.

وی افزود: صادق درودگر در سازمان لیگ بود و منافع آن را حمایت می‌کرد. از مخالفین این مساله بود. الان که به نساجی رفته می‌گوید باید بنشینیم. مساله حق پخش را او پیگیری می‌کند. شاید من هم فدراسیون بودم منافع آنجا را در نظر می‌گرفتم. باید در جایگاه مدیرعاملی باشگاه باشیم تا مشکلات را حس کنیم. اگر باشگاه زنده نباشد و نتواند خودش را اداره کند، مطمئنا کیفیت لازم را در سازمان لیگ هم نخواهیم دید. این زنجیره باید با هم بگردد. در این صورت همه حالشان خوب است و زنجیره کامل می‌شود.

به گزارش زیرنویس، خطیر در مورد اینکه در کارگروه سقف بودجه بوده، گفت: قانون خوبی است. آمار ارقامی داشتیم نشان می‌داد فوتبال ما خیلی زود شکست می‌خورد. اگر ابزار کنترلی نمی‌گذاشتیم مطمئنا اتفافات بدتری می‌افتاد. در خیلی از کشورهای دیگر این اتفاق افتاد. قبل از ۲۰۲۰ در چین ارقام عجیبی بود. در عربستان هم الان اتفاق می‌افتد. فوتبال گران شده بود. تصمیم گرفتند کنترل کنند. سقف بودجه و قرارداد گذشتند. الان بازیکن بالای ۳ میلیون در چین نمی‌تواند قرارداد ببندد. در استرالیا و آمریکا هم همینطور است.

منبع: خبـر ورزشی