فشار افزایش قیمت‌ها بر دهک های پایین درآمدی
فشار افزایش قیمت‌ها بر دهک های پایین درآمدی

افزایش قیمت‌ها و کوچک شدن سفره‌ی مردم، علاوه بر ایجاد مشکلات جسمانی و تغذیه‌ای؛ ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است و موجب کاهش امید به زندگی و آینده خواهد شد؛ که سلامت روانی خانواده‌ها و جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

زیرنویسـ‌خبر: مرکز آمار ایران از گرانی ۵۳ ماده غذایی در شهریور امسال خبر می‌دهد و این در حالی است که دولت و مجلس علاوه بر طرح‌هایی برای محرومیت‌زدایی؛ طرح جوانی جمعیت را هم کلید زده‌اند.

سفره مردم در حاشیهٔ آمار و ارقام

 این موضوع از دو منظر باید پیگیری شود، اول اینکه آیا دولت و مجلس یک قوهٔ همسو هستند که باید در کنار هم به رفع نواقص و ایجاد طرح بپردازند؟ یا اینکه یکی قانون‌گذار و ناظر و دیگری مجری طرح‌هاست؟

به گزارش زیرنویس، افزایش قیمت‌ها در دیگر بخش‌ها نیز نگران‌کننده است و خانوارها برای تأمین حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی با مشکل مواجه می‌شوند و گویا دولت به همین طرح‌ها بسنده کرده و در انتظار شق‌القمر نشسته است و مجلس هم به‌مثابه تماشاگر ورزشی شعارهای تهییج‌کننده و امیدبخش برای دولت خرج می‌کند.

افزایش قیمت‌ها در ۲۱ مورد، بالاتر از تورم نقطه‌ای است، یعنی بالاتر از ۳۹.۶  گوشت قرمز ۱۴۹.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. در نتیجه نه‌تنها تورم در سال مهار تورم، کنترل نشده؛ بلکه افسارگسیخته به‌پیش می‌تازد تا اثرگذاری بسیاری از این طرح‌ها و جلسات با افزایش رقم حداقل سبد معیشتی شهروندان رنگ ببازد. از این مسئله نباید ساده گذشت که کوچک شدن سفره‌ی مردم، علاوه بر ایجاد مشکلات جسمانی و تغذیه‌ای؛ ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است و موجب کاهش امید به زندگی و آینده خواهد شد؛ که سلامت روانی خانواده‌ها و جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

آنچه از این رقم‌ها به دست می‌آید چیزی جز سردرگمی و نا امیدی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه ندارد، یعنی کارگر و کارمند و کشاورز… ایرانی که زیر خط فقر خمیده شده، نمی‌تواند کمر راست کند، در شرایطی که همهٔ این بشودها و اما و اگرها وقتی نتواند قدرت خرید آنها را افزایش دهد پیامی جز این ره که می‌روی به ترکستان نخواهد داشت.

  • نویسنده : گروه اقتصادی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز