به گزارش زیرنویس،شخصیت «فرودو بگینز» فقط زاییده‌ی تخیل جی. آر. آر. تالکین است، اما محققان در غرب آفریقا می‌گویند گونه‌ای گربه‌ماهی را شناسایی کرده‌اند که دست کم از یک جهت شبیه شخصیت آن هابیت جوان است. به همین خاطر است که آن‌ها نام آن را «چیلوگلانیس فرودو بگینزی» گذاشته‌اند!  بر اساس مطالعه‌ای که ۳۱ جولای […]

به گزارش زیرنویس،شخصیت «فرودو بگینز» فقط زاییده‌ی تخیل جی. آر. آر. تالکین است، اما محققان در غرب آفریقا می‌گویند گونه‌ای گربه‌ماهی را شناسایی کرده‌اند که دست کم از یک جهت شبیه شخصیت آن هابیت جوان است. به همین خاطر است که آن‌ها نام آن را «چیلوگلانیس فرودو بگینزی» گذاشته‌اند!

 بر اساس مطالعه‌ای که ۳۱ جولای در Ichthyology & Herpetology منتشر شد، Chiloglanis frodobagginsi گونه جدیدی از گربه‌ماهی دهان‌مکنده است که در قسمت بالایی رودخانه نیجر یافت می‌شود. محققان دومین گونه جدید این گربه‌ماهی دهان‌مکنده را هم در لیبریا شناسایی کردند. 

بر اساس این مطالعه، این گونه جدیدترین گونه از ۶۳ گونه گربه‌ماهی است که در آب‌های جاری در غرب آفریقا زندگی می‌کنند.

ماهی هابیتی

Chiloglanis frodobagginsi: یک مسافر کوچک

به گفته محققان، «چیلوگلانیس فرودو بگینزی» C. frodobagginsi یک گربه‌ماهی کوچک تا متوسط است که اندازه آن از حدود ۰.۷۵ اینچ طول تا ۱.۵ اینچ متغیر است. پشت این ماهی لکه‌های قهوه‌ای روشن و جلو و صورت آن به رنگ کرم-زرد است. 

وقتی برای نخستین بار این ماهی کشف شد، کارشناسان پنداشتند شاهد گونه‌ی مشابه دیگری به نام C. micropogon هستند. با این حال، تحقیقات بیشتر نشان داد که این دو موجود متفاوت هستند و در واقع گونه‌های خواهر هستند. 

به گفته محققان، C. frodobagginsi در قیاس با گونه‌ی خواهر خود، دارای چشم‌های بزرگ‌تر، زائده‌های سبیل بلندتر و دندان‌های کمتری است که در ردیف‌های کمتری پخش شده‌اند. 

کارشناسان گفتند این گونه به نام فرودو بگینز نامگذاری شده است، چون به طرزی نامعلوم و اسرارآمیز حدود ۳۰۰۰ مایل از گونه خواهر خود جدا شده است. روشن نیست چگونه این دو گونۀ نزدیک به هم تا این حد از هم جدا شده‌اند، اما این باور وجود دارد که این گونه با وجود کوچک بودن وعدم تمایل به جابجایی از جایی به جای دیگر، یک سفر باورنکردنی را در جریان تکامل خود تحمل کرده است.

منبع خبر: رکنـا