به گزارش زیرنویس، اکبر رنجگران روز پنچشنبه در مراسم بزرگداشت هفته روستا و عشایر گفت: سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم مقدار یاد شده محصولات کشاورزی را به‌صورت توافقی، تضامنی و حمایتی خریداری کرده است. وی به تأمین و توزیع ۱۴۷ هزار و ۱۸۶ تن نهاده‌های دامی توسط این سازمان در آذربایجان شرقی […]

به گزارش زیرنویس، اکبر رنجگران روز پنچشنبه در مراسم بزرگداشت هفته روستا و عشایر گفت: سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم مقدار یاد شده محصولات کشاورزی را به‌صورت توافقی، تضامنی و حمایتی خریداری کرده است.

وی به تأمین و توزیع ۱۴۷ هزار و ۱۸۶ تن نهاده‌های دامی توسط این سازمان در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: تأمین و توزیع ۱۱۳ هزار و ۴۵۰ تن انواع سموم و کودهای شیمیایی و تولید، فرآوری و توزیع ۱۳ هزار و ۲۰۳ تن انواع بذور اصلاح‌شده از دیگر اقدامات سازمان تعاون روستایی در دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی حمایت از کشاورزان در قالب کشت قراردادی را یکی از برنامه‌های این سازمان قلمداد کرد و افزود: در دولت سیزدهم در قالب کشت قراردادی ۲۰ هزار و ۱۷۷ تن گندم و سه هزار و ۵۰۰ تن دانه‌های روغنی تولید شده است.

رنجگران ادامه داد: سازمان‌دهی مجامع و ساماندهی ۲۴۰ تعاونی، شرکت و اتحادیه در سال و آموزش ارکان و اعضای تعاونی‌ها و تشکل‌ها به مدت سه هزار ۹۹۱ نفر روز از دیگر اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم است.

وی گفت: ما در شب عید به میزان ۲ هزار رو ۶۰۰ تن میوه با قیمت مصوب توزیع کردیم و ۲۵ تن خرید توافقی خرما نیز داشتیم که نسبت به مدت مشابه ۱۵۰۰ درصد افزایش داشت.

وی از تجهیز، توسعه و ساخت ۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در این دولت توانستیم ۲۳ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی ۳۱ انبار از محل اعتبارات تملک دارایی تصویب و جذب کنیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: ایجاد هفت واحد مشارکتی آب در شرکت‌های تعاونی تولید و اجرای ۴۰ طرح پایدار شبکه جهت اشتغال پایدار با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۱۲۸ نفر از دیگر دستاوردهای این سازمان در ۲ سال گذشته است.

رنجگران توزیع ۱۹۹ میلیون و ۸ هزار لیتر و جمع‌آوری ۴۰ هزار و ۸۶۸ تن شیر را از دیگر اقدامات سازمان تعاون روستایی در آذربایجان شرقی قلمداد کرد و گفت: توزیع ۲۹ هزار و ۹۷۲ تن آرد روستایی و افزایش ۶۸ درصدی خرید گندم نسبت به سال قبل با خرید ۵۸ هزار تن از دیگر اقدامات تعاون روستایی در آذربایجان شرقی است.

وی گفت: کسب رتبه اول کشوری در ارزیابی عملکرد واحدهای تخصصی توسط اداره آموزش و توسعه تعاونی‌ها طرح و برنامه‌ریزی و رتبه اول استانی در ارزیابی عملکرد شاخصه‌ای اختصاصی توسط ادارات حسابرسی و نظام‌های بهره برداری- آموزش از افتخارات به دست آمده توسط سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم است.

رنجگران روستاییان و عشایر را سرمایه‌های گران سنگ کشور در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «روستاها به عنوان کانون‌های تولید و ارزش‌آفرین هستند» دغدغه و توجه مسئولان و متصدیان باید معطوف به جلب امکانات و حمایت به سمت مناطق روستایی باشد و شبکه تعاون روستایی آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه روابط عمومی آئینه تمام نمای فعالیت‌های یک سازمان است و شبکه تعاونی روستایی نیز نمی‌تواند نسبت به تحولات ارتباطی، اجتماعی و اقتصادی بی‌تفاوت باشد، گفت: رشد تعاونی‌ها در گرو حضوری مؤثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات است. این دسترسی در قالب روابط عمومی‌ها و ابزارهای ارتباطی امکان‌پذیر است که می‌تواند به شکلی جامع این حضور را برجسته سازد؛ اما چگونگی این حضور نیز بدون داشتن پشتوانه‌های علمی محقق نخواهد شد که در این راستا از زحمات بی‌دریغ مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تقدیر و تشکر می‌کنم.

بدون تشکل‌ها بخش کشاورزی ابتر می‌ماند

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه بدون تشکل‌ها بخش کشاورزی ابتر خواهد ماند و قادر به فعالیت نخواهد بود با اشاره به نقش و جایگاه تشکل‌ها گفت: عامل موفقیت کشورها در دنیا در حوزه کشاورزی تشکل‌ها هستند که پایداری کمی و کیفی تولید را به دنبال دارند.

وحید کاظم زاده با بیان اینکه تعاون روستایی در تمام مراحل زنجیره ارزش چه قبل و چه حین و چه بعد از تولید اثر گذار می‌باشد نقش تعاون روستایی را در تنظیم بازار تعیین کننده دانست و گفت: شبکه تعاون روستایی در راستای تعدیل و تنظیم بازار ایفای نقش می‌کند و بخش اعظمی از رضایت مندی مردم در بازار به عملکرد مثبت و خوب تعاون روستایی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه تعاون روستایی با سابقه طولانی، اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها قلمداد می‌شود و می‌توانند با اتکا بر توانایی‌های مادی و معنوی خود که ناشی از روحیه تعاون و همکاری است، همگام با سیاست‌های توسعه در بهبود کیفیت زندگی، و ارتقای سطح درآمد روستاییان و وضعیت اجتماعی اعضای خود مؤثر باشد ادامه داد: تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در اجرای کشاورزی قراردادی با توجه به تأسیسات و امکانات و توانایی‌هایی که دارند می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند لذا باید در توسعه کشاورزی قراردادی مشارکتی فعالانه داشته باشند و با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بین تعاونی‌ها و کشاورزان وجود دارد باید آنان را تشویق و ترغیب کنند تا در راستای تحقق این سیاست یعنی اجرای کشاورزی قراردادی گام‌های محکمی برداشته و اقدام به افزایش سطح زیرکشت محصولات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات زراعی نمایند.

در این مراسم همچنین از زحمات مشاور رئیس سازمان و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان به دلیل پوشش مناسب اخبار و رویدادهای سازمان تعاون روستایی استان و نیز از اداراتی که در بحث ارزیابی عملکرد استانی و ملی مقام اول را کسب کرده بودند تقدیر شد.

منبع: مـهر