قلم و کلام حافظ نه در عصر خودش بلکه در عصرها و نسل‌ها اثرگذار است
قلم و کلام حافظ نه در عصر خودش بلکه در عصرها و نسل‌ها اثرگذار است

رئیس جمهور گفت: قلم و کلام حافظ نه در عصر خودش بلکه در عصرها و نسل‌ها اثرگذار است و همه اهل علم و هنر و ادب می تواند از این سفره و جایگاه تغذیه بشود و در درس اخلاص هم اثرگذاری دارد.

به گزارش زیرنویس،حجت الاسلام ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب، در ادامه دومین سفر خود به استان فارس در مراسم یادروز حافظ گفت: تجلیل از این شاعر نامدار برای همه فرهنگ دوستان شاعران، اهل هنر، فلاسفه، اهالی علم و فرهنگ ضروری است.

وی گفت: با اینکه سال‌های بسیار می‌گذرد، تفال به حافظ می‌تواند برای مخاطب سخن و پیام داشته باشد، به نظر می‌رسد که کلمات از حقیقت دین، قرآن و آموخته‌های انبیا نشأت گرفته و می‌تواند از اسرار پرده بردارد و جلوه‌های بیشتری بر همگان از حقیقت کلام او هویدا می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به آیه شریفه قسم به قلم و هر آنچه می‌نویسد، گفت: قطعاً این سوگند به هر قلم و کلامی نیست بلکه کلامی است که انسان سازی، جامعه سازی و تمدن سازی دارد.

وی گفت: قلمی که در جهت بیان عرفان، فرهنگ و حقیقت دین باشد و سعادت انسان را بخواهد ارزشمند است.

رئیسی تاکید کرد: هر قلمی مورد سوگند نیست و مصداق این قلم، قلم حافظ است که نه در عصر خودش بلکه در عصرها و نسل‌ها اثرگذار و همه اهل علم و هنر و ادب می‌تواند از این سفره و جایگاه تغذیه بشود و در درس اخلاص هم اثرگذاری دارد.

وی گفت: گرد هم آمدیم از شاعری تجلیل کنیم که حقیقتاً هیچ شاعری در این سطح نتوانسته اثرگذاری و نفوذ کلام داشته باشد. هیچ کتابی نیز نتوانسته در کنار قرآن کریم در همه خانه‌ها جای بگیرد، هیچ کتابی نتوانسته در کنار قرآن کریم آرامش بخش زندگی‌ها و هدایتگر باشد؛ گویا زنده است و سخن می‌گوید.

رئیس جمهور با اشاره به پیام‌های هدایتگر و شادی آور اشعار حافظ، گریزی به پیام شهدا زد که گوش شنوا می‌خواهد که ما را به حیات طیبه و همه خوبی‌ها و پاکی‌ها می‌خوانند و باز می‌دارند از همه زشتی‌ها، پلشتی‌ها و کجی‌ها.

حافظ بهترین جلوه است برای بیان اینکه نمی‌توان از ایران اسلام زدایی کرد

رئیس‌جمهور گفت: به هیچ وجه نمی‌توان از ایران، اسلام‌زدایی کرد و حافظ شیرازی بهترین نمونه است برای بیان این حقیقت است، حافظ با تمام جان و وجودش عشق به اسلام و مبانی دین و ارزش‌های الهی را بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه شیراز تخت‌جمشید، حافظیه و شاهچراغ (ع) دارد، افزود: بین این سه به هیچ وجه نمی‌توان تقابل تعریف کرد، تخت‌جمشید نماد تمدن و داشته‌های هنری ایرانیان است، همین داشته‌های هنری و تمدنی ایرانیان باعث شد با همه وجود و جان اسلام را پذیرفتند.

رئیس‌جمهور گفت: امروز شعرای جوان ما نسبت به مسائل روز جامعه واقف هستند که جای تقدیر و تشکر و شکرگزاری دارد، شخص مقام معظم رهبری که خودشان شاعر و شعردوست و فرهنگ‌دوست هستند، در برگزاری جلسات شعر، شاعران را ترغیب به سرودن شعرهای به‌هنگام و اثربخش می‌کنند.

وی افزود: عزیزانی که در حافظیه، سعدیه و مراکز این‌چنینی هستند بدانند که فقط روایتگری این موضوع که حافظ که بود و چه سالی چشم به جهان گشود و چه زمانی رحلت کرد کافی نیست، معرفی شخصیت بزرگان بسیار اهمیت دارد، این معرفی باید متناسب با دغدغه‌ها و نیازهای نسل امروز ما باشد.

رئیسی گفت: به راویان حافظ توصیه می‌کنم علاوه بر روایت شناسنامه‌ای و شخصی وی، شخصیت و اندوخته‌ها و میراث گرانقدر حافظ را هم مورد توجه قرار بدهند.

رئیس‌جمهور گفت: به مسئولان امر مثل وزیر فرهنگ، معاونان و مدیرکل ارشاد استان تاکید می‌کنم که برای حوزه صنایع دستی حتماً ساخت محل بازارچه‌ای تعریف و در دستور کار قرار بگیرد. صنایع دستی استان فارس قابل ارائه است و می‌توان برای عرضه آن‌ها در مراکز میراث، محلی تعریف کرد تا هم محصولاتشان را عرضه کنند و هم تشویق بشوند. دولت باید زمینه عرضه صنایع دستی استان را فراهم کند، چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی.

وی با اشاره به اینکه میراث‌های فرهنگی کشور باید به صورت هیئت امنایی اداره شوند، گفت: حافظ جلوه ارتباط ایران و پارسی‌زبانان با دین است، هیچ تقابلی میان نمادهای تمدنی، فرهنگی و دینی ایران نیست.

منبع: مـهر