طوفان الاقصی آغازی برای تغییر معادلات منطقه است
طوفان الاقصی آغازی برای تغییر معادلات منطقه است

وزیر سابق امور خارجه کشور با بیان اینکه عملیات شجاعانه فلسطینیان در طوفان الاقصی آغازی دوباره برای تغییر معادلات منطقه شد، گفت: باور کشورهایی که گمان می‌کردند اسرائیل امنیت دارد، برهم خورد.

 

به گزارش زیرنویس، منوچهر متکی ، با اشاره به حملات گسترده و هماهنگ تمام گروه‌های فلسطینی به شهرها و شهرک‌های مختلف رژیم صهیونیستی اظهار داشت: عملیات شجاعانه فلسطینیان در طوفان الاقصی آغازی دوباره برای تغییر معادلات منطقه شد.

وی ادامه داد: اولین بار در جنگ ۳۳ روزه همه معادله‌های رژیم صهیونیستی متحمل شکستی شد که پس از آنکه جرأت حمله به لبنان را نداشت.

وزیر امور خارجه دولت‌های نهم و دهم گفت: رژیم صهیونیستی تلاش کرد این شکست مفتضحانه را در جنگ ۲۲ روزه غزه جبران کند اما بازهم در آن جنگ با شکست مواجه شد.

متکی با بیان اینکه طوفان الاقصی این باور و گذاره را که رژیم صهیونیستی دست اول تهاجم در منطقه را دارد و با مشت آهنین به هر تهاجمی پاسخ می‌دهد، را بر هم زد، عنوان کرد: این عملیات منحصر به فرد است چرا که نشان داد دوران مبارزه با سنگ و نظاره‌گری بر جنایات رژیم صهیونیستی تمام شده است.

وی با بیان اینکه امروز فلسطینیان و گروه‌های مقاومت به انواع سلاح‌های روز تجهیز شده‌اند، تصریح کرد: طوفان الاقصی پیامی برای فلسطینیان در غزه، در نوار باختری و جای جای سرزمین اشغالی است. رژیم غاصب صهیونیستی باید بداند، ممکن است هر روز و هر شب با حادثه‌ای در سطح خودش شبیه طوفان الاقصی در هر کجای سرزمین اشغالی مواجه شود.

وزیر خارجه سابق با اشاره به تأثیرات منطقه‌ای طوفان الاقصی مطرح کرد: این تحولات در سطح منطقه‌ای نیز تأثیرات خود را خواهد گذاشت و معادله و باور کشورهایی که گمان می‌کردند اسرائیل از ثبات دائمی و امنیت برخوردار است و دست برتر را دارد، را بر هم زد.

وی با اشاره به تأثیر طوفان الاقصی در سطح بین المللی افزود: در غرب و آمریکا و اروپا همواره تکلیف دارند از رژیم صهیونیستی حمایت کنند لذا در تمام این مدت تصورشان این بود که اسرائیل در عملیات‌های نظامی دست برتر را دارد اما این معادله نیز با شکست مواجه شد.

متکی با بیان اینکه در جنگ ۳۳ روزه لبنان، اسرائیلی‌ها و حامیان غربی آنها تصورشان این بود که ۱۵ روزه کار حزب الله تمام است، یادآور شد: هنگامی که ایتالیا در مشورت با ما بر برپایی یک نشست در رُم اقدام کرد و از کشورهای غربی و عربی دعوت در نشست کرد، کشورهای عربی با هرگونه درخواست ایتالیا برای حضور در نشست مخالفت می‌کردند چرا که اسرائیلی‌ها به آنها گفته بودند کار حزب الله تمام است اما دیدید که این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: امروز نتانیاهو بدون هماهنگی با سایر اعضای کابینه اعلام جنگ کرده و معلوم نیست بتواند این اعلام جنگ را عملی جدی و مستمر کند چرا که نمی‌داند چه اتفاقی در انتظارش است.

متکی با بیان اینکه اولین اقدامات کشورهای غربی برای اعلام آتش بس، تماس‌هایی است که با کشورهای عربی مثل مصر و اردن در پیش گرفته‌اند، اظهار داشت: آتش بس در این مقطع به معنای شکست دوباره رژیم صهیونیستی در غزه خواهد بود.

منبع: مـهر