سناریوی آمریکایی‌ها برای انتقال ساکنان غزه لو رفت
سناریوی آمریکایی‌ها برای انتقال ساکنان غزه لو رفت

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با فشار به کشور‌های منطقه آنان را به پذیرش ساکنان غزه وادار می‌کنند.

 

میدل ایست نیوز نوشت: یک منبع آگاه از جزئیات طرح امریکا و اسرائیل برای انتقال یک میلیون ساکن نوار غزه به کشورهای عربی برای «با خاک یکسان کردن غزه» خبر داد.

به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا، در چند ساعت اخیر تماس‌های گسترده و مذاکرات فشرده‌ای با مقامات امنیتی و سیاسی منطقه داشته تا آنان را به پذیرش ساکنان نوار غزه متقاعد چون ارتش اسرائیل در بیرون مرزهای غزه آماده «با خاک یکسان کردن غزه» است.

به گزارش زیرنویس، این منبع با تأکید بر اینکه تعبیر «با خاک یکسان کردن» تعبیری است که بلینکن عینا به کار برده افزوده که طرح امریکا شامل انتقال یک میلیون شهروند ساکن نوار غزه به مصر و پس از آن توزیع آنها میان عربستان و اردن و قطر و امارات است.

وی در خصوص جزئیات این موضوع گفت که نیم میلیون از این تعداد به عربستان می‌روند و مابقی میان دیگر کشورها توزیع می‌شوند.

به گفته این مقام، همه این کشورها تا کنون با این طرح مخالفت کرده‌اند و این حتی شامل قطر که برای میزبانی ۵۰۰ فلسطینی ابراز آمادگی کرده هم می‌شود.

این مقام افزوده که بلینکن تهدید کرده که در صورت مخالفت کشورهای عربی با این طرح، مسئولیت خسارت‌های انسانی گسترده در نتیجه حمله گسترده اسرائیل و «تخریب خانه‌های غزه بر سر ساکنانش» را متوجه آنها می‌داند و این طرح ممکن است به جنگی فراگیر در منطقه بینجامد.

بر اساس اظهارات این مقام مطلع که به صورت اختصاصی با «میدل ایست نیوز» گفت‌وگو کرده، اسرائیل حاضر به بررسی هیچ طرحی جز تخلیه کامل غزه نیست و منتظر است که یا بلینکن سران عرب را به این طرح متقاعد کند یا بدون توجه به حجم خسارت‌های انسانی کاملا غزه را با خاک یکسان کند.

به گفته این مقام، خبرهای جاری در دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که به کشورهای عربی تا روز شنبه (۱۴ اکتبر) فرصت داده شده که به این پیشنهاد پاسخ دهند و در صورت ادامه مخالفت‌ها عملیات زمینی اسرائیل از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

همچنین در راهروهای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل این خبر به گوش می‌رسد که اسرائیل در نظر دارد اسرای خود را که به دست حماس افتاده‌اند از هم‌اکنون کشته به حساب آورد.

منبع: اطلاعات انلاین