آیا می‌دانستید ادویه‌ای روی زمین وجود دارد که از شکلات ترافِل، واسابی و حتی طلا گران‌تر است؟ بله درمورد زعفران همان رشته‌های قرمزرنگی صحبت می‌کنیم که همه با آن آشنا هستید. ادویه زعفران از گل‌های بنفش‌رنگ گیاه زعفران (کرکوس ساتیوس) می‌آید. این ادویه ابتدا به شکل کُلاله نارنجی رنگی درمی‌آید که گرده را به‌عنوان بخشی […]

آیا می‌دانستید ادویه‌ای روی زمین وجود دارد که از شکلات ترافِل، واسابی و حتی طلا گران‌تر است؟ بله درمورد زعفران همان رشته‌های قرمزرنگی صحبت می‌کنیم که همه با آن آشنا هستید.

ادویه زعفران از گل‌های بنفش‌رنگ گیاه زعفران (کرکوس ساتیوس) می‌آید. این ادویه ابتدا به شکل کُلاله نارنجی رنگی درمی‌آید که گرده را به‌عنوان بخشی از سیستم تولیدمثلی ماده گل حمل می‌کند و بعداً به ارزشمندترین ادویه در جهان تبدیل می‌شود. چرا زعفران اینقدر گران است؟ علت اصلی گران بودن زعفران، برداشت سخت این محصول به‌حساب می‌آید.

زعفران از سه کلاله موجود در هر مرکز هر گل برداشت می‌شود و باید با دست چیده شود. یک پوند زعفران می‌تواند حاصل ۷۵۰۰۰ گل باشد. این واقعیت را نیز درنظر بگیرید که گل زعفران فقط در طول چند هفته کوتاه سال و فقط در بخش‌های خاصی از جهان شکوفا می‌شود. پس از برداشت، آنها فوق‌العاده شکننده هستند و باید با احتیاط با آن‌ها کار کرد که فرایند برداشت و مراحل بعدی را پیچیده‌تر و گران‌تر می‌کند.

گران‌ترین ادویه دنیا که از طلا گران‌تر است!

کلاله‌ها سپس با پخش کردن در سینی و خشک شدن آهسته روی آتش زغال چوب به شکل آشناتر زعفران تبدیل می‌شوند. این مرحله نیز به هزینه اضافه می‌کند، زیرا فرایندی زمان‌بر است که نمی‌توان با عجله آن را انجام داد.

قیمت زعفران در بازار بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار به ازای هر پوند است، بنابراین عجیب نیست که جایگزین‌های تقلبی نیز برای آن وجود دارد. همه‌چیز از کاکل رنگ‌شده ذرت گرفته تا گل‌های گیاهانی مانند گلرنگ، تارهای چغندر و حتی تکه‌های کاغذ کهنه رنگ‌شده به رنگ قرمز از دیرباز به‌ جای زعفران عرضه شده‌اند درحالی‌که زعفران آسیاب‌شده اغلب با زردچوبه، پوست درخت یا ادویه پاپریکا مخلوط می‌شود.

ویژگی مهم زعفران مرغوب و اصیل عطر و طعم آن است. حفظ بوی زعفران راحت نیست، بنابراین ماندگاری کوتاهی دارد و باید به‌خوبی نگهداری شود.

گران‌ترین ادویه جهان کاربردهای فراوانی دارد. این ادویه علاوه بر طعم خاصی که دارد، به غذا ظاهر بهتری می‌بخشد.

زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است و طبق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت هلث لاین، با مزیت‌های سلامتی مانند بهبود خلق‌وخو، عملکرد جنسی و همچنین کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و کاهش وزن همراه است.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین