نادیا زکالوند: نوعی ماهی به نام «فوگو» وجود دارد که برای درست کردن آن حداقل باید سه سال آموزش دیده باشید تا کسی را به کشتن ندهید. خوراک فوگو یا بادکنک‌ماهی، یکی از سمی‌ترین ماهی‌های دنیاست. بدن این ماهی پر از سم تترودوتوکسین است که می‌گویند ۱۰هزار برابر سمی‌تر از سیانور است. این سم […]

 

نادیا زکالوند: نوعی ماهی به نام «فوگو» وجود دارد که برای درست کردن آن حداقل باید سه سال آموزش دیده باشید تا کسی را به کشتن ندهید.

خوراک فوگو یا بادکنک‌ماهی، یکی از سمی‌ترین ماهی‌های دنیاست. بدن این ماهی پر از سم تترودوتوکسین است که می‌گویند ۱۰هزار برابر سمی‌تر از سیانور است. این سم در اندام‌های کبد، تخمدان، روده‌ها، چشم‌ها و پوست بادکنک‌ماهی وجود دارد.

سم تترودوتوکسین، مسدودکننده کانال‌های سدیمی است و ماهیچه‌های فرد مسموم را از کار می‌اندازد. قربانی در حالی‌که کاملا هوشیارست، توانایی حرکت و تنفس خود را از دست داده و گردش خون او ضعیف می‌شود تا جایی‌که جان خود را از دست می‌دهد.

این ماهی را اگر به‌روش صحیح آماده نکنید، مرگبار می‌شود

بدتر از همه که این سم هنوز پادزهر ندارد و فقط با دستگاه تنفس مصنوعی قربانی را زنده نگه می‌دارند تا سم به‌تدریج از بدن او خارج شود.

سرو این غذا در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است اما در ژاپن، چین و کره جنوبی، طرفدارهایی دارد. قوانین سختی هم برای تهیه آن وجود دارد. این ماهی را باید ماهرترین آشپزهایی بپزند که حداقل سه سال در تهیه این نوع ماهی دوره دیده باشند. آنها باید مراقب باشند قسمت‌های غیرسمی بدن این ماهی را جدا کرده و بپزند. موقع پاک کردن هم اگر اندام‌های سمی آن پاره شوند، سم به قسمت‌های دیگر بدن این ماهی منتشر شده و خوردن آن را مرگبار می‌کند.

منبع:

ladbible

منبع: خبـرآنلاین