به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، نماینده روسیه در سازمان ملل از ارسال پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای توقف حملات علیه نوار غزه و امداد رسانی به ساکنان این منطقه خبر داد. «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نشستی که قرار است امروز دوشنبه […]

 

به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، نماینده روسیه در سازمان ملل از ارسال پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای توقف حملات علیه نوار غزه و امداد رسانی به ساکنان این منطقه خبر داد.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نشستی که قرار است امروز دوشنبه درباره اوضاع جاری در فلسطین اشغالی برگزار شود، اعلام کرد که از اعضای شورای امنیت به ریاست دوره‌ای برزیل درخواست کرده است با تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در روز دوشنبه هرچه سریع‌تر آتش بس در غزه برقرار و امداد رسانی به باریکه غزه از سر گرفته شود.

پولیانسکی، در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت: دیروز (یکشنبه) پیش‌نویس قطعنامه‌ای در توقف حملات به نوار غزه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردیم و خواستار تصویب آن در روز دوشنبه، ساعت ۱۵ به وقت محلی برای توقف حملات به غزه شدیم و انتظار داریم در این نشست که ریاست دوره‌ای آن با برزیل است، این قطعنامه به زودی تصویب شود.

گفتنی است پیش‌نویس قطعنامه روسیه که به شورای امنیت ارائه شده خواستار آتش بس «فوری» و آزادی امن همه گروگان‌ها شده و «به شدت تمام خشونت‌ها و خصومت‌های علیه غیرنظامیان و همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کند». این سند به طور مشخص نامی از حماس نبرده است. این در حالی است که آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته حماس را محکوم کند.

در همین راستا، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه پس از پایان این نشست در روز جمعه گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که شورای امنیت باید برای پایان دادن به خونریزی و از سرگیری مذاکرات صلح با هدف ایجاد یک کشور فلسطینی، همانطور که مدت‌ها پیش قرار بود انجام دهد، اقدام کند».

نبنزیا گفت که پاسخ‌های مثبتی به پیش‌نویس قطعنامه در میان برخی از کشورهای عضو وجود دارد. وی همچنین ایالات متحده را به دلیل مسئولیت داشتن در جنگ در پیش رو در خاورمیانه سرزنش کرد و از اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به دلیل چشم بستن بر حملات نیروی هوایی اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه انتقاد کرد.

انگلیس از این پیش‌نویس انتقاد کرد اما ژانگ جون، سفیر چین با بیان اینکه یک اجماع در حال ظهور در مورد نگرانی‌های بشردوستانه وجود دارد گفت: ما برای همه تلاش‌هایی که به توقف آتش و کاهش تنش کمک می‌کند، آماده هستیم.

وزیر امور خارجه برزیل، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد هم گفت: برزیل به همکاری نزدیک با همه هیات‌هایی که هدف آن یک موضع واحد از سوی شورا در مورد وضعیت در منطقه است، ادامه خواهد داد.

منبع: مـهر