سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: از بعدازظهر تا اواخر وقت دوشنبه (۲۴ مهرماه) وقوع رگبار باران، رعدوبرق، در برخی مناطق احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقت در تهران، البرز، ارتفاعات قزوین و شمال مرکزی پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی اختلال در سفرهای بین […]

- هشدار هواشناسی به این استان‌ها/ تشدید بارش و آبگرفتگی معابر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: از بعدازظهر تا اواخر وقت دوشنبه (۲۴ مهرماه) وقوع رگبار باران، رعدوبرق، در برخی مناطق احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقت در تهران، البرز، ارتفاعات قزوین و شمال مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش سرعت وزش باد بیشینه تا ۲۶ نات و افزایش ارتفاع بیشینه امواج بیش از ۱.۵ متر به ویژه در فراسواحل سه شنبه (۲۵ مهرماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس و چهارشنبه (۲۶ مهرماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در خلیج فارس دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و سکوهای نفتی در فراساحل پیش‌بینی می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی، شنا، شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی دردستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار آمده است: افزایش سرعت وزش باد بیشینه تا ۲۸ نات و افزایش ارتفاع بیشینه امواج به بیش از ۱.۵ متر در سواحل و بیش از۲.۲ متر در فراسواحل سه‌شنبه و چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در دریای خزر حاکم خواهد بود.

از مخاطرات آن می‌توان به غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل اشاره کرد.

ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی، شنا و شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بیشتر بخوانید:

ورود سامانه بارشی به کشور از فردا/ آسمان این استان‌ها بارانی می‌شود

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین