پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲

اقتصاد۲۴ نوشت: بورس امروز باز هم حال و روز خوبی نداشت و حمایت‌های ابتدایی برای حفظ شاخص ۲ میلیونی باز هم نتوانست مانع از کاهش قیمت بخش عمده‌ای از نماد‌ها شود اگرچه شاخص‌های بازار به لطف تلاش‌های سیاستگذاران، افت چندانی را تجربه نکردند. به هرحال بازار یکشنبه هم با تغییرات اندکی همراه بود به طوری که […]

- پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲

اقتصاد۲۴ نوشت: بورس امروز باز هم حال و روز خوبی نداشت و حمایت‌های ابتدایی برای حفظ شاخص ۲ میلیونی باز هم نتوانست مانع از کاهش قیمت بخش عمده‌ای از نماد‌ها شود اگرچه شاخص‌های بازار به لطف تلاش‌های سیاستگذاران، افت چندانی را تجربه نکردند. به هرحال بازار یکشنبه هم با تغییرات اندکی همراه بود به طوری که شاخص کل در انتهای بازار کار خود را با یک افزایش بسیار اندک ۰.۰۲ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۰۱ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط سخت‌تری داشت و افت ۰.۱۹ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در روز یکشنبه عدد ۳۱۲۷ میلیارد تومان را ثبت کرد و با خروج پول ۴۷۱ میلیارد تومانی همراه بود.

اتفاقات رخ داده در روز‌های گذشته و شروع درگیری سنگین بین فلسطین و اسرائیل، به کلی شرایط بازار‌های مختلف را تغییر داد و شاهد روند‌های متفاوتی در بازار‌هایی همچون سهام با دلار و طلا بودیم. با این حال، اما به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از این افزایش و ریزش‌ها وابسته به شوک ایجاد شده باشد و در صورت رفع آن، شرایط به روال عادی بازگردد همانطور که در بورس امروز نیز تا حدی شاهد آن بودیم. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاهی به بازار‌های مختلف طی دو روز گذشته به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت رخ داده در دیگر کشور‌های همسایه تا چه حد بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار است. دلار در بازار آزاد در حالیکه اواخر هفته گذشته به واسطه بیانیه اتحادیه اروپا در رابطه با عدم لغو تحریم‌های ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده بود، روز شنبه با انتشار اولین خبر‌ها از شروع درگیری بین فلسطین و اسرائیل، روند صعودی قدرتمندی را آغاز کرد و تا بالای میانه این کانال صعود کرد و برای مدتی هم این مسیر را ادامه داد و به بالای میانه کانال ۵۳ هزار تومان رسید. طی روز‌های اخیر، اما به دلیل کاهش ریسک سیاسی در رابطه با مداخله ایران در جنگ، روندی کاهشی به خود گرفت و در زمان نگارش این گزارش در زیر مرز ۵۱ هزار تومان نوسان می‌کند.

فارغ از روند قیمت دلار که در این برهه زمانی خاص مسیری متفاوت از بورس دارد، به نظر می‌رسد که بازار سهم همچنان ریسک سیاسی مهمی را احساس می‌کند و از آنجا که تا قبل از این اتفاقات نیز تمایل بیشتری به کاهش داشت، با بهانه‌های مختلفی به مسیر نزولی بازمی‌گردد و فعلا شاهد برگشت پول به معاملات خود نیست. از طرفی در چنین شرایطی که هر لحظه احتمال تغییر شرایط بوده و بورس تهران برخلاف دیگر بازار‌ها با تشدید تنش‌ها مسیری نزولی را در پیش می‌گیرد، سرمایه‌گذاران نگاه اصلی خود را به بازار‌هایی همچون ارز و طلا می‌دوزند و سهام اولین انتخاب آن‌ها نخواهد بود. با این حال تلاش‌ها برای حفظ مرز ۲ میلیون واحد توسط سیاستگذار نیز جالب توجه است و فارغ از اینکه نماد‌های بازار اغلب طی ماه‌های گذشته کاهش بسیاری را تجربه کرده‌اند، شاخص‌های تالار شیشه‌ای خبر از ریزش چشمگیری نمی‌دهند و نمایانگر وضعیت واقعی بورس نیستند.

شاخص کل بورس پس از تلاش‌های نافرجامی که در روز‌ها و هفته‌های گذشته برای عبور از مقاومت مهم خود در حوالی ۲.۱۵ میلیون واحدی داشت، روز یکشنبه با ثبت یک کندل منفی قدرتمند، کف ابر کومو را به سمت پایین شکست و بار دیگر به زیر این اندیکاتور رفت تا شرایط برای بررگشت بورس به محدوده‌های بالاتر سخت‌تر شود. اکنون همانطور که در تصویر پیداست، حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۱.۹۴ تا ۱.۹۷ میلیون واحدی است که می‌تواند منطقه امنی برای بازار باشد، اما امید به ایجاد یک مسیر صعودی و شکست دوباره ابر کومو به سمت بالا از محدوده نازک موجود نیز کم نیست.

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در صورت عدم تغییر‌های جدی در پارامتر‌های اثرگذار، روندی متعادل داشته باشد و برتری خاصی در خریداران و فروشندگان را شاهد نباشیم.

منبع: اطلاعات انلاین