به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، سردار حسن مومنی روز یکشنبه در نشست شورای راهبری تصادفات چهارمحال و بختیاری افزود: در کل کشور چهار عامل سرعت و سبقت غیر مجاز، بی‌توجهی به مقابل به دلیل استفاده از تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی ۸۲ درصد از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد که در […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، سردار حسن مومنی روز یکشنبه در نشست شورای راهبری تصادفات چهارمحال و بختیاری افزود: در کل کشور چهار عامل سرعت و سبقت غیر مجاز، بی‌توجهی به مقابل به دلیل استفاده از تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی ۸۲ درصد از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد که در صورت توجه به این نکات شاهد کاهش تصادف‌های جاده‌ای در کشور خواهیم بود.

رییس پلیس‌ راه کشور گفت: ۲۵ درصد تصادف‌ها در جاده و ۷۵ درصد در شهرها رخ می‌دهد این در حالی است که ۷۵ درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و ۲۵ درصد در شهرها به ثبت رسیده است بر این اساس باید بر روی کاهش جان‌باختگان در حوزه حوادث جاده‌ای متمرکز شد.

رییس پلیس‌ راه فرماندهی انتظامی با اشاره به افزایش هشت درصدی تصادفات جاده‌ای در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته، گفت: براساس آمار پزشکی قانونی در این مدت ۶ هزار و ۵۸۱ نفر از هموطنان در جاده‌های کشور جان خود را از دست دادند.وی ادامه داد:

وی در خصوص سابقه تصادف‌های جاده‌ای اظهار داشت: در بازه زمانی سال‌های ۸۵ و ۸۶ با رشد ۱۱ درصدی تصادفات جاده‌ای نزدیک به ۲۸ هزار نفر در کشور جان خود را از دست دادند که در صورت ادامه این روند باید سالانه شاهد جان باختن ۹۰ هزار نفر از هموطنانمان در حوادث جاده‌ای بودیم.

مومنی یادآور شد: در حالی که با تلاش و کار مداوم همه دستگاه‌های اجرایی، امروز شمار تلفات سالانه جاده‌ای کشور با کاهش ۱۰ تا ۱۱ هزار نفری از ۲۸ به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است.

رییس پلیس‌ راه کشور ادامه داد: با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش جمعیت همه دست اندرکاران در تلاش هستند با انجام برنامه‌ریزی‌های منسجم در راستای کاهش این آمار گام‌هایی بردارند.

مومنی اظهار داشت: شاید بتوان هزینه‌های مادی وارد شده به کشور در بحث تصادف‌ها را جبران کرد اما هزینه‌های اجتماعی و معنوی ناشی از تصادف‌ها قابل محاسبه نیست.

وی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات سلبی و ایجابی یادآور شد: ۵۲ درصد تصادف‌ها مربوط به سهم انسان، ۲۰ درصد مربوط به راه، ۱۲ درصد سهم وسیله نقلیه و۱۶ درصد مشترک است.

مومنی بر ضرورت انجام کارهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای از سوی دستگاه‌های مسوول تاکید کرد.

رییس پلیس راه کشور اضافه کرد: در استان‌های مختلف از ظرفیت دادستانی برای برخورد با سرعت بحرانی استفاده شده و استان یزد از جمله استان‌هایی است که عملکرد خوبی در این خصوص داشته است.

مومنی یادآور شد: اکنون سه هزار و ۸۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور احصا شده که از این تعداد ۸۸۷ نقطه در اولویت برطرف شدن قرار دارند.

به گفته وی،بر طرف کردن نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده، نیازمند تامین اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت در صدد تامین اعتبارات مورد نیاز در این بخش هستند.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط تاکنون برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز ۵۰ هزار میلیارد ریال برای سازمان راهداری مصوب شده است و امید می‌رود این اعتبار هرچه زودتر اختصاص یابد.

چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۴۰ کیلومتر راه اصلی دارد که از این میزان ۳۳۳ کیلومتر بزرگراه و بقیه راه اصلی است.