به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، ریزش سنگین روز آغازین هفته، باعث شد تا انتقادهای فراوانی به سمت سازمان بورس و اوراق بهادار روانه شود. شکایت اهالی بازار سرمایه نسبت به اوضاع بازار سهام، واکنش سازمان بورس را در پی داشت. بر همین اساس در جریان معاملات روز یکشنبه، الزام بازارگردانان در جهت ایفای […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، ریزش سنگین روز آغازین هفته، باعث شد تا انتقادهای فراوانی به سمت سازمان بورس و اوراق بهادار روانه شود. شکایت اهالی بازار سرمایه نسبت به اوضاع بازار سهام، واکنش سازمان بورس را در پی داشت. بر همین اساس در جریان معاملات روز یکشنبه، الزام بازارگردانان در جهت ایفای نقش در سمت عرضه، برداشته شده بود.

با این حال، بازار نسبت به این خبر مثبت، اقبال نشان نداد و باری دیگر وزنه سمت فروشندگان به وضوح سنگین‌تر بود. دقایق اخر بازار اما با افزایش ناگهانی تقاضا و خریدهای سنگین در نمادهای بزرگ بازار همراه شد و باعث شد رنگ نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سبزفام شود. این در حالی است که شاخص هم‌وزن همچنان در سوی سرخ دامنه نوسان خود باقی ماند.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز یکشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد تنها ۰.۲ درصدی، معادل ۴۷۸ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و هزار و ۹۴۲ واحدی، قرار گرفت.

افزایش اندک ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکرد خلاف جهتی را به ثبت رساند و با افت ۰.۱۹ درصدی معادل هزار و ۳۱۵ واحد، در ارتفاع ۶۷۸ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با افت ۰.۲۱ درصدی معادل ۵۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۴ هزار و ۸۴۸ واحدی ایستاد. در جریان معاملات روز یکشنبه، وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تفاوت معنادار و خاصی داشتند.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، به هیچ عنوان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز یکشنبه را ۵.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌سازد.

قدرت خرید در بازار روز شنبه رقم منفی ۱.۰۴ را به ثبت رساند که حاکی برابری تقریبی قدرت میان فروشندگان و خریداران در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌یکشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج ۴۵۴ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

ارزش دلاری بورس تهران، کماکان در ارقام پایین‌تر از ۱۶۰ میلیارد دلار قرار گرفته است. سطح ۱۶۰ میلیارد دلاری، حمایت بسیار مهمی برای ارزش دلاری بورس تهران به شمار می‌آید که بارها از افت بیشتر بازار جلوگیری کرده است. با این حال جو رکود سنگینی که بر بازار سایه‌ انداخته، ممکن است باعث شود اهالی بازار سرمایه با انگیزه کمتری دست به معاملات ببرند.

سیگنال منفی مخابره شده از بانک مرکزی اما همچنان منع از ترسیم چشم‌اندازهای صعودی در ذهن سهامداران می‌شود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در نشست روسای بانک مرکزی و وزرای منطقه خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول گفت: دولت و بانک مرکزی به سیاست‌های پولی و مالی احتیاطی متعهد است. وی تاکید کرد: سیاست‌های کنترل تورم ادامه دارد. گفته‌های فرزین، سیگنال تداوم رکورد در بازارها را به سهامداران و اهالی بازار سرمایه می‌دهد.