به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی عصر امروز یکشنبه در نشست ستاد فنی کشت‌های پاییزه در استان خوزستان بیان کرد: کشاورزی قراردادی، قرارداد دو طرفه بین کشاورز و خریدار به منظور تضمین خرید محصول است و بر این اساس دریافت اعتباری انواع کودهای فسفاته و پتاسه، دریافت اعتباری بذر کلزا، انتقال دانش فناوری در […]

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی عصر امروز یکشنبه در نشست ستاد فنی کشت‌های پاییزه در استان خوزستان بیان کرد: کشاورزی قراردادی، قرارداد دو طرفه بین کشاورز و خریدار به منظور تضمین خرید محصول است و بر این اساس دریافت اعتباری انواع کودهای فسفاته و پتاسه، دریافت اعتباری بذر کلزا، انتقال دانش فناوری در محصولات اساسی، تخفیف در بیمه، تسهیلات بانکی برای تأمین مالی در قالب کشاورزی قراردادی، یارانه آزمون خاک و آب و… از مزایای کشاورزی قراردادی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دو نوع قرارداد تولید و خرید در کشاورزی قراردادی وجود دارد، اضافه کرد: ۶۷۱ هزار هکتار کشت قراردادی برای سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای خوزستان مصوب شده که شامل ۳۸۸ هزار هکتار گندم آبی ،۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم ،۴۳ هزار هکتار کلزای آبی، ۲ هزار هکتار کلزای دیم ،۶ هزار هکتار جوی آبی و ۶۰ هزار جوی دیم است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی، تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام در کشت قراردادی مشارکت دارند.

وی، میزان کودهای فسفاته و پتاسه مورد نیاز برای کشت قراردادی در خوزستان را ۱۲۴ هزار و ۵۰ تن اعلام و اظهار کرد: کشاورز در مرحله نخست به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و در سامانه جامع پهنه بندی اطلاعات را ثبت می‌کند و حواله الکترونیک کود در سامانه پایش کودی برای او صادر می‌شود.

وی تصریح کرد : برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی توسط کشاورز با استفاده از تلفن همراه یا رایانه از طریق نشانی gtc. ir نصب می‌شود و پس از آن کشاورز در برنامه کشاورزی قراردادی ثبت نام کرده و پیش‌نویس قرارداد کشاورزی در برنامه کاربردی بر اساس اطلاعات استعلام شده از سامانه جامع پهنه بندی ثبت و شماره رهگیری قرارداد دریافت می‌شود.

سید احمدی افزود: پس از درج امضا توسط اداره کل غله، تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام، کشاورز به بانک کشاورزی برای تخصیص اعتبار و امضای قرارداد مراجعه کرده و بیمه نامه توسط صندوق بیمه کشاورزی به‌صورت الکترونیکی خودکار مبتنی بر قرارداد منعقده صادر می‌شود و پس از آن کشاورز به منظور دریافت کود بر اساس استعلام قرارداد در سامانه پایش کود مراجعه می‌کند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان، سطح کشت محصولات پاییزه در استان را ۸۷۹ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: ۳۶۳ هزار و ۲۳۰ تن کود اوره، فسفاته و پتاسه برای کشت پاییزه مورد نیاز است.

وی، سطح مصوب گندم در فصل زراعی جاری را ۶۵۸ هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: برای ارتقای کیفیت سطوح، تاکید ما بر کشت مستقیم، کشت روی پشته، کشت خطی کار، کشت کف جوی، کشاورزی حفاظتی، اجرای عملیات زیرشکن و ایجاد راهروی ثابت است.

سید احمدی گفت: ۲۰ درصد ارقام بذر گندم در سال زراعی جاری از ارقام جدید هستند که این میزان در سال‌های گذشته ۲ درصد بوده است

وی با بیان اینکه ۳۳ مزرعه PVS برای شناسایی ارقام جدید گندم در خوزستان ایجاد شده است، اظهار کرد : طرح گندم بنیان نیز یکی از طرح‌های مهمی است که برای چهارمین سال پیاپی در استان اجرا می‌شود .

سید احمدی بیان کرد: امسال ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع استان به طرح مذکور اختصاص می‌یابد و کشت در این طرح به‌صورت کشت مستقیم، کشت روی پشته‌های بلند و کشت با کف کار در اراضی شور است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سطح مصوب ۱۲۰ هزار هکتار برای هشت گیاه در استان اجرا خواهد شد؛ همچنین چغندرقند در سطح مصوب ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن کشت خواهد شد و تاکنون حدود ۱۴ هزار هکتار آن کشت شده است.

وی، سطح مصوب کلزای آبی و دیم خوزستان را ۷۳ هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: تاکنون سه هزار هکتار از این سطح کشت شده است.

منبع: مـهر