به گزارش زیرنویس ، حمله یک قلاده خرس سیاه آسیایی موجب مجروح شدن یک بانو در روستای بشکاردان بخش رودخانه شهرستان رودان شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان گفت: براثر حمله این حیوان پشت سر و ساق دست بانوی رودانی آسیب دیده است. ناظر دهقانی افزود: این بانوی هفتاد ساله ساعت ۱۲ ظهر […]

به گزارش زیرنویس ، حمله یک قلاده خرس سیاه آسیایی موجب مجروح شدن یک بانو در روستای بشکاردان بخش رودخانه شهرستان رودان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان گفت: براثر حمله این حیوان پشت سر و ساق دست بانوی رودانی آسیب دیده است.

ناظر دهقانی افزود: این بانوی هفتاد ساله ساعت ۱۲ ظهر برای چراندن دام خود در نزدیکی منزل مسکونی اش رفته بود که با حمله خرس روبرو شد.

وی گفت: اکنون این بانو با حال عمومی رضایت بخش، در بیمارستان علی ابن ابیطالب شهرستان رودان بستری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان گفت: افزایش جمعیت انسانی، گسترش روستا‌های مشرف به زیستگاه‌های خرس، دسترسی راحت حیوان به باغ‌ها و احشام روستائیان به علت وضعیت نامناسب حصار‌ها و آغل ها، خشکسالی‌های پی در پی و کمبود مواد غذایی طبیعی، و افزایش احتمالی جمعیت خرس علت اصلی آمدن حیوان به سمت روستاهاست.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم گفت: خرس سیاه دارای چشم‌های کوچک، حس بینایی و شنوایی ضعیف، و حس بویایی بسیار قوی است.

فهیمه گودرزی افزود: این حیوان شبگرد است و معمولاً در اواخر غروب از لانه بیرون می‌آید، و با توجه به فعال بودنش در شب و قدرت بینایی ضعیف، احتمال برخورد حیوان با انسان در زیستگاه‌های مشرف به سکونت گاه‌های انسانی بالا می‌رود.

وی گفت: برای دور ماندن از خسارت‌های احتمالی حصار‌های باغ‌ها و آغل‌ها ساماندهی، و از چراغ‌های چشمک زن و بازدارنده‌های صوتی استفاده شود و دفن بهداشتی لاشه‌های دام‌ها، مستقر نشدن کندو‌های زنبور عسل در نزدیکی خانه ها، رها نکردن ماده غذایی، زباله و پسماند در محدوده روستا ضروری است.

خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و ایران بشمار می‌رود.

این گونه براساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در آستانه انقراض قرار دارد و ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی شده است.

این گونه در کشور‌های ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد.

مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در هرمزگان از شهرستان‌های شرقی شامل رودان، بشاگرد و میناب تا منطقه حفاظت شده باز در غرب استان و نیز ارتفاعات شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان است.

 

منبع خبر: رکنـا