همایون نیک خواه، در تعریف نابینایی اظهار کرد: نابینایی اغلب برای توصیف افت شدید بینایی در یک یا هر دو چشم با حفظ اندکی از قدرت بینایی باقی مانده استفاده می‌شود. وی افزود: اختلال در بینایی یا کم بینایی، به این معنی است که بینایی فرد حتی با عینک، لنزهای تماسی، دارو یا جراحی بهبود […]

- سلامت چشمان خود را جدی بگیرید/ شایع ترین علل نابینایی

همایون نیک خواه، در تعریف نابینایی اظهار کرد: نابینایی اغلب برای توصیف افت شدید بینایی در یک یا هر دو چشم با حفظ اندکی از قدرت بینایی باقی مانده استفاده می‌شود.

وی افزود: اختلال در بینایی یا کم بینایی، به این معنی است که بینایی فرد حتی با عینک، لنزهای تماسی، دارو یا جراحی بهبود نمی‌یابد.

نیک خواه ادامه داد: اختلال در بینایی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

دانشیار گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه روز جهانی نابینایی با هدف جلب توجه عموم به اهمیت بینایی نامگذاری شده است، افزود: به طور کلی در هر جامعه‌ای برخی افراد از بینایی کافی برخوردار نیستند بنابراین باید توسط برنامه ریزان سیاست گذاران بهداشتی تمهیدات ویژه ای برای بهبود وضعیت این افراد در نظر گرفته شود.

نیک خواه اهمیت پیشگیری از نابینایی را مورد تاکید قرار دادو گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که منجر به نابینایی می‌شود قابل پیشگیری و درمان هستند.

وی، شایع‌ترین علل نابینایی در کشور را بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت عنوان کرد و ادامه داد: درگیری چشم و در ادامه آن نابینایی ناشی از بیماری قند بسیاری جدی و قابل پیشگیری است.

نیک خواه در ادامه بیماری‌های چشمی همانند گلوکوم یا آب سیاه، کاتاراکت و یا آب مروارید را از دیگر بیماری‌هایی دانست که در صورت بی توجهی و عدم درمان بموقع، می‌تواند فرد را تا پایان عمر نابینا کند.

وی توصیه کرد: با مراجعه به موقع به پزشک و درمان این بیماری‌ها می‌توان به راحتی از نابینایی و معلولیت پیشگیری کرد.

این چشم پزشک، از ارائه تمامی خدمات مربوط به بینایی و نابینایی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و عمل به توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی را خواستار شد.

انجام معاینات دوره‌ای چشم، کنترل بیماری دیابت و توجه به سلامت و چکاپ چشمان دوره‌ای نوزادان نارس از مهمترین عواملی بود که نیک خواه برای پیشگیری از نابینایی ضرورت توجه به آن را توصیه کرد.

فلوشیپ شبکیه در ادامه ضرورت ایجاد زیرساخت‌های عمومی، شهری و رفاهی را برای نابینایان و کم بینایان خواستار شد و تاکید کرد: خیلی از این نابینایان در رفت و آمدهای روزانه دچار مشکل هستند و یا درگیر پیدا کردن شغل شده اند، لازم است سازمان‌های دخیل تمهیداتی را اتخاذ کنند تا این افراد همانند سایرین از زندگی عادی بهره مند شوند.

وی در خاتمه هشدار داد: حتماً سلامت چشم‌های خود را جدی بگیرید، حتی اگر هیچ بیماری یا مشکل زمینه‌ای هم ندارید بصورت دوره‌ای از سلامت چشمان خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید:

چرا آب در گوش گیر می‌کند و چگونه آن را خارج کنیم؟

چرا سرما می خوریم؟

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین